خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

دولت افغانستان از مهاجران حمایت کند

وزیر کشور تاکید کرد: اعتبارات لازم و مورد نیاز برای اجرای طرح‌های گردآوری شده ۲۷ سازمان ایرانی و بین المللی برای بازگشت پناهندگان افغان در سال ۲۰۱۴ محقق نشده است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم افتتاحیه چهارمین اجلاس کمیته راهبردی بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان با اشاره به اعطای محدود کمک‌های بین‌المللی به پناهندگان متقاضی بازگشت داوطلبانه، گفت: در سال ۲۰۱۴ بخش اعظمی از ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده برای ۲۷ سازمان و نهاد دولتی و خصوصی ایرانی و بین المللی تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: همگان می‌دانیم که اعطای کمک‌های محدود به پناهندگان متقاضی بازگشت داوطلبانه زمانی می‌تواند انگیزه‌ای برای بازگشت آنان باشد که فرصت‌های شغلی، ‌ آموزشی و بهداشتی در افغانستان فراهم شود تا چشم انداز پناهنده افغانی برای بازگشت امیدبخش باشد.

وزیر کشور با اشاره به بیش از سه دهه پذیرایی از جمعیت میلیونی پناهندگان افغانی در ایران، یادآور شد: هم اکنون پناهندگان افغانستان در جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های پناهنده در جهان را تشکیل می‌دهند و در این مدت طولانی دولت بنا بر اصول اسلامی و انسان دوستانه آنان را زیر چتر حمایت همه جانبه خود قرار داده است اما به علت عدم بازگشت داوطلبانه و حضور طولانی مدت پناهندگان، جمهوری اسلامی ایران با مسائل و تبعات ناشی از آن مواجه است.

رحمانی فضلی همچنین به تلاش‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای رفع نیازهای اولیه پناهندگان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با جمعیتی از پناهندگان روبروست که علاوه بر نیازهای اولیه نظیر بهداشت، آموزش ابتدایی و واکسیناسیون به رفع نیازهای ثانویه اسکان، معیشت، اشتغال، آموزش عالی و آموزش مهارتهای فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار افغانستان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به نتایج نخستین کنفرانس‌های بین المللی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانی در ژنو، ‌ ابوظبی و اسلام آباد، افزود: اگر نتایج این کنفرانس‌ها اجرایی شود بخشی از مشکلات پناهندگان حل و از فشار سنگین اقتصادی و اجتماعی به کشورهای میزبان کاسته می‌شود.

وزیر کشور گفت: بازگشت داوطلبانه و توام با امنیت و احترام حق مسلم هر پناهنده‌ای است و همه موافقند که بهترین و ماندگار‌ترین راه حل برای پناهندگان بازگشت به کشور اصلی است.

رحمانی فضلی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه راهبردی بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان تاکید کرد: اعتقاد داریم همگان باید برای ثبات و آرامش و کمک به عمران و بازسازی افغانستان تلاش همه جانبه خود را به کار گیرند.

وزیر کشور با اشاره به کمک‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران به برنامه بازسازی افغانستان، گفت: این موضوع مهم است که پناهندگان در بازگشت از حمایت‌های لازم مقامات محلی و جامعه بین المللی برخوردار باشند چرا که یکی از علل اصلی کاهش روند بازگشت آوارگان از ایران به افغانستان فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای از سرگیری زندگی عادی پناهندگان در کشور خودشان است.

رحمانی فضلی با اشاره به انتظارات موجود از دولت افغانستان برای ایجاد بستر مناسب برای کمک به بازگشت پناهندگان، افزود: دولت افغانستان لازم است زیرساخت‌های مناسب برای برنامه پیشنهادی برای بازگشت ۱۰۰ هزار پناهنده افغان و بهره‌مندی آنان از امکانات اولیه زندگی را فراهم آورد.

وزیر کشور یکی دیگر از انتظارات جمهوری اسلامی ایران از جامعه بین المللی را تداوم و تقویت کمک به کشورمان دانست و گفت: نیاز است از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین کشور میزبان پناهندگان طولانی مدت تا پایان زمان حضور آنان حمایت شود؛ همچنین در ایجاد زیرساخت‌های معیشتی، بهداشتی، درمانی و آموزشی در افغانستان اهتمام ویژه صورت گیرد.

رحمانی فضلی افزود: لازم است کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان درباره تدوین سیاست‌ها و ارائه بسته‌های تشویقی بازگشت به پناهندگان مساعی خود را به کار گیرد و به افزایش کمک‌های مالی به پناهندگان اهتمام ورزد.

وزیر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد با ارتقای سطح همکاری و تعامل برای اسکان مجدد پناهندگان افغانی در کشورهای ثالث، درباره تسهیل و ساده سازی روند پذیرش پناهندگان به وسیله کشورهای ثالث پناهنده پذیر اقدام شود.

کد خبر : ۲۷۸۱۱۰