خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزرای دفاع ایران و عراق مطرح شد؛

العبادی: اجازه اقدام علیه ایران در عراق را نمی‌دهیم/ دهقان: نسبت به تجزیه عراق واکنش نشان می‌دهیم

وزیر دفاع ایران که برای انجام یک سفر رسمی به عراق سفر کرده٬ با نخست وزیر جمهوری عراق دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه و بین المللی تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، دولت و ملت ایران گفت: روابط ایران و عراق بسیار عمیق است و دشمنان سعی داشتند از طریق جنگ 8 ساله به این روابط ضربه بزنند، امروز ایران و عراق با تاریخ، فرهنگ و جغرافیای مشترک در مقابل داعش وحشی ایستاده‌اند.

نخست وزیر عراق افزود: امنیت عراق با امنیت جمهوری اسلامی ایران آمیخته است و ما بر تداوم حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم تأکید داریم.

حیدر العبادی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم علیه ایران و امنیت آن در عراق اقدامی صورت پذیرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به مسائل و تحولات منطقه افزود: از جنگ علیه یمن حمایت نمی‌کنیم و باید با تلاش همه کشورهای اسلامی به این جنگ خاتمه دهیم.

وی با اشاره به تلاش لابی صهیونیسم برای به شکست کشاندن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 گفت: امیدواریم ایران در روند این مذاکرات کاملاً موفق باشد و توافق جامع که به نفع همه است تحقق پیدا کند.

نخست وزیر عراق با تأکید مجدد بر گسترش همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش همکاری‌های دفاعی-امنیتی با ایران از اولویت‌های کشور عراق به شمار می‌رود.

سردار دهقان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم معاون اول رئیس جمهور کشورمان به نخست وزیر عراق گفت: مناسبات دو کشور در سطوح عالی الگوی مناسبی از روابط دو همسایه است.

وزیر دفاع کشورمان خاطرنشان کرد: رهبری، دولت و ملت ایران همواره از تمامیت ارضی و استقرار کامل امنیت و آرامش در عراق حمایت کرده و خواهند کرد.

سردار دهقان با بیان اینکه حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق، کمک به تحکیم امنیت فراگیر و مشارکت در توسعه و پیشرفت؛ به عنوان 3 اصل راهبردی در نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسائل عراق است، تصریح کرد: ایران اسلامی ارتباط خود را با عراق محدود به جریان، حزب، طائفه و قومیت خاصی نکرده و نخواهد کرد و همواره به عراق به عنوان یک مجموعه واحد نگاه کرده و نسبت به هر رویکردی که به دنبال تجزیه عراق و یا تضعیف هویت و وحدت ملی این کشور باشد، واکنش نشان می دهد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از اینکه دولت، ملت و نیروهای مسلح و مردمی عراق تاکنون هوشیارانه با وجود همه توطئه‌ها، درگیر فتنه مذهبی و جنگ داخلی نشده‌اند، بر نقش برجسته مرجعیت در این زمینه تأکید کرد و افزود: در سایه ائتلاف و وحدت ملی است که می‌توان امنیت پایدار و آرامش دائمی را به عراق بازگرداند و آن را تحکیم و تداوم بخشید.

سردار دهقان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تعرض جریان داعش در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، گفت: تا زمانی که دولت و ملت عراق بخواهند در کنار آنان خواهیم ایستاد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از نقش مثبت و سازنده نخست وزیر عراق در توسعه همه جانبه همکاری‌های دو کشور به ویژه گسترش مناسبات دفاعی – امنیتی، آمادگی کشورمان را برای توسعه این همکاری‌ها و تقویت و تجهیز ارتش عراق اعلام کرد.

کد خبر : ۲۷۸۰۲۲