خبرگزاری کار ایران

بررسی احتمال تغییرات در کابینه/۱/

کدام استانداران روی لبه تیغ عزل هستند

روحانی تا اردیبهشت ۹۴ به چهارده استان در قامت رئیس جمهور سفر کرده است؛ از جمله سه استان بزرگ خوزستان، فارس و اصفهان.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حسام‌الدین آشنا از ضرورت ترمیم کابینه می‌گوید. از اینکه دولت در بعضی سفرهای استانی متوجه شده برخی استانداران نتوانسته‌اند به وظیفه خود به درستی عمل کنند و به زودی جای خود را به افراد شایسته‌تر می‌دهند. همین اخطار کافی بود تا روند تغییرات در برخی استان‌ها شدت بگیرد و در مقابل به محافظه‌کاری برخی استانداران اضافه شود.

روحانی تا اردیبهشت ۹۴ به چهارده استان در قامت رئیس جمهور سفر کرده است؛ از جمله سه استان بزرگ خوزستان، فارس و اصفهان.

استاندار خوزستان روی لبه تیغ

یکی از استان‌هایی که همواره شایعه عزل استاندار آن به گوش می‌رسد، استاندار خوزستان است. داستان استاندار خوزستان پیچیده است. استانداری که در ابتدای کار با برچسب اصلاح‌طلبی به اهواز رفته بود، امروز نتوانسته رضایت بسیاری از گروه‌های سیاسی استان را تامین کند و اصلاح‌طلبان به عملکرد ایشان انتقاد زیادی دارند. در کنار اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته فعالان سیاسی و فرهنگی عرب هم اعتراض‌های زیادی به عملکرد مقتدایی داشته‌اند؛ به نظر می‌رسد تغییر استاندار خوزستان مطالبه بخشی از فعالان سیاسی استان است.

بنا به گفته یکی از فعالان سیاسی استان، حتی قبل از آنکه حسام‌الدین آشنا از احتمال ترمیم کابینه صحبت کند، شایعاتی در سطح شهر مطرح بود که استانداری فارس مقصد بعدی این استاندار دولت تدبیر و امید خواهد بود.

چراکه عملکرد وی در استانداری خوزستان منجر به بروز اختلاف‌‌های فراوان میان وی و برخی اعضای ارشد کابینه نیز شده بود. چنانچه اصرار استاندار به تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان به تنش میان وی و نعمت‌زاده منجر شد و انتصاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور نیز منجر به اختلاف با وزیر بهداشت شد.

آخرین خطای استاندار خوزستان در مورد وزارت آموزش و پرورش بود که مقتدایی در مصاحبه با صدا و سیما گفته بود اگر رتبه خوزستان در کشور در عرض یک سال، ده رتبه بهتر نشود، رئیس آموزش و پرورش باید برود. ادعایی شبیه ادعاهای احمدی‌نژاد که بازخورد بسیار بدی در سطح استان داشت و موجب انتقاد کار‌شناسان آموزش و پرورش از ادعاهای آقای استاندار شد.

استاندار اصفهان می‌ماند

استاندار اصفهان نیز یکی دیگر از افرادی بود که در ابتدای کار روی خوشی به نیروهای اصلاح‌طلب نشان نداد و با ابقای جمعی از مدیران دولت قبل موجب اعتراض فعالان سیاسی این استان شد، تا جایی که یکی از فرمانداران استان اصفهان از هفته نامه محلی اصلاح‌طلب شکایت کرد.

«مهدی مقدری» سخنگوی شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان استان اصفهان در باره عملکرد استاندار اصفهان می‌گوید باید از دو منظر فعالیت‌های استاندار اصفهان را بررسی کرد؛ یکی بحث مسائل سیاسی و دیگری مسائل عمرانی. مقدری با اشاره به اینکه در این دو سال مردم از رسیدگی به مسائل مبتلا به اصفهان مثل مسائل زیست محیطی و آب یا ارتباط با بخش خصوصی در حوزه صنعت رضایت دارند٬ افزود: اما در بدنه نیروهای سیاسی استان یک دوگانگی دربرابر مواضع ایشان است.

مقدری البته به فشارهای دلواپسان اصفهان بر استاندار نیز اشاره می‌کند که اجازه نداده‌ تندروها فعالیت کنند و می‌افزاید: روند همه چیز هم به استاندار بر نمی‌گردد و اصلاح‌طلبان هم به این مسئله توجه دارند. گفت‌و‌گوهای مرتب احزاب با استاندار سبب شده ایشان در جریان برنامه‌های احزاب قرار بگیرد٬ اما انتظارات جریان‌های سیاسی از ایشان بالاست.

مقدری با اشاره به اینکه قاطبه افراد حاضر در ستاد روحانی از اصلاح‌طلب‌ها بودند٬ گفت: با این حال این سهم در انتصابات استان رعایت نشد.

وی با اشاره به تغییرات اخیر در استان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تغییرات جدید بازتاب انتقاد از انتصابات قبلی باشد٬ هرچند باید با ایشان مذاکراتی صورت بگیرد و راهکارهایی ارائه شود تا تغییرات اجتماعی و سیاسی وارد فاز عملیاتی شود.

تغییرات در فارس شروع شده است

در استان فارس نیز خبر می‌رسد که بعد از سفر رئیس جمهور، استاندار دست به کار شده و به زودی تغییرات زیادی در سطح استانداری آغاز خواهد شد.

یک مقام آگاه در استاندار فارس به ایلنا می‌گوید: در روزهای آینده تنی چند از فرمانداران و مدیران شرکت‌های استانی که همسو با دولت تدبیر و امید نبودند٬ از مسئولیت خود برکنار می‌شوند و خود استاندار پیگیر این مسئله است که مدیران حتما همسو با منویات دولت اعتدال باشند.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر لیست بلندی از پیشنهاد برای تغییر در مدیران استان پشت در اتاق وزارتخانه‌های مختلف معطل مانده است.

«سید محمود موسوی»٬ مشاور عالی استاندار فارس به ایلنا می‌گوید: پس از سفر هیات دولت به فارس موانع موجود برسر راه انتصابات و برخی سدهای ایجاد شده در مرکز برای تعامل و همکاری با مدیریت ارشد استان شناسایی شد؛ در آستانه دومین سالگرد انتخاب آقای روحانی از سوی مردم، دولت شرایط را برای پیاده شدن مدیران ناهماهنگ و ناکارآمد از قطار در فارس فراهم می‌کند.

مشاور عالی استاندار فارس عنوان کرد: در راستای تغییر مدیران نا‌کارآمد تاکنون پیشنهاد تغییر ۲۵ مدیر کل کلیدی به وزرای مربوطه از سوی استاندار فارس ارائه شده و توقع مردم این است که تغییرات در جهت تقویت دولت صورت پذیرد در این شرایط گزارش دلایل عدم تحقق این مهم به هیات دولت انتقال داده شده است.

مشاور عالی استاندار فارس تصریح کرد: با وزیدن نسیم سفر هیات دولت در فارس این مسیر تسهیل شده است و در این میان مدیرانی هم بودند که تشخیص دادند باید از قطار پیاده شوند و قطعا مردم نیز در اقدام از اینگونه افراد خرسند خواهد شد.

موسوی بیان داشت: برای ماندن در مدیریت‌های فارس٬ دیگر نباید افرادی که نتوانسته‌اند پس از بیست ماه با دولت برای خدمت به مردم همراهی کنند٬ اصراری بر ماندن نداشته باشند و اجازه دهند تا فرصت برای خدمت شایستگان دیگر در استان فراهم شود.

«مسعود رهبری» از اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس به ایلنا می‌گوید: در زمینه توسعه اقتصادی عملکرد استاندار خوب بوده٬ اما دربار اینکه تا چه حد برنامه‌ها و شعارهای دولت تدبیر و امید را به خصوص در حوزه سیاست داخلی و عمل به وعده‌های رئیس جمهور یعنی بسترسازی برای توسعه سیاسی، حمایت از فضای آزاد و رقابتی و همینطور ایجاد یک بستر امن برای فعالیت‌های سیاسی هنوز حرکت خاصی را در استان فارس مشاهده نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شاخصه دولت تدبیر و امید همین شعار‌هاست٬ افزود از نگاه افکار عمومی استانداری موفق است که شعار‌ها و برنامه‌های دولت را که در عالی‌ترین سطح مقام‌های اجریی کشور مطرح شده و در اظهار نظرهای مختلف تکرار شده را ادامه دهند و از یاد نبرند.

وی با بیان اینکه از این نظر متاسفانه آنچه در فارس جاری بوده چندان انطباقی با شعارهای دولت نداشته٬ گفت این عدم تغییر چه به دلیل ضعف و کمبود توانایی مدیریت استان باشد و چه به دلیل فشار گروه‌های قدرت در استان، اما رئیس‌جمهور باید با استانداران اتمام حجت کند و انتظار اجرای برنامه‌های دولت را با سرعت بیشتر داشته باشد.

رهبری تایید کرد: بعد از حادثه‌ای که برای مطهری رخ داد و سفر رئیس جمهور به استان فارس، اخباری مبنی بر تغییرات در مدیران استان شنیده می‌شود.

کد خبر : ۲۷۶۵۳۰