خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح کنونی سنای آمریکا، خواست اولیه جمهوریخواهان نبود

تحلیلگر سیاست‌خارجی گفت: طرح سنا خواست اولیه جمهوریخواهان نبود چراکه آنها می‌خواستند حق وتوی و حق رد توافق احتمالی را داشته باشند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تصویب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سنای آمریکا و تاثیری آن بر روی مذاکرات هسته‌ای گفت: این مسئله، مسئله داخلی آمریکایی‌ها است و دولت آمریکا باید پاسخگوی مسائل داخلی‌اش باشد.

وی با اشاره به اکثریت جمهوریخواه کنگره آمریکا اظهار داشت: از‌‌ همان ابتدای کار کنگره آمریکا از آغاز سال نو میلادی، آنها درصدد انجام اقداماتی بودند تا از این طریق مانع از هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی بشوند که البته هر بار با مقاومت باراک اوباما روبه‌رو شد.

مدیر پیشین شبکه العالم با بیان اینکه طرح کنونی سنای آمریکا، خواست اولیه جمهوریخواهان نبود، تصریح کرد: جمهوریخواهان در ابتدای تدوین این طرح می‌خواستند حق وتوی توافق احتمالی را داشته باشند و حق رد آن را داشته باشند ولی تاکنون از این اختیار برخوردار نیستند و مربوط به تحریم‌ها است.

بهشتی‌پور در خصوص ارزیابی‌اش از عدم اضافه شدن متمم‌هایی مانند پیشنهادهای «مارکو روبیو» و «تام کاتن» نیز خاطرنشان کرد: خود سناتورهای آمریکایی‌ها گفته بودند که این متمم‌ها مانند «قرص‌ سم» هستند و اوباما نیز با تهدید کرده بود که با اضافه شدن آن موارد، طرح را وتو می‌کند.

این تحلیلگر سیاست خارجی با یادآوری اینکه اگر آن متمم‌ها حذف نمی‌شدند و باقی می‌ماندند، طرح نظارت بر توافق رای نمی‌آورد، ابراز داشت: آن متمم‌ها حذف شد تا بتواند یک اتحاد تاکتیکی میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها ایجاد شود و عدم اضافه شدن آنها قابل پیش‌بینی و طبیعی بود.

وی ادامه داد: متمم‌های نظیر به رسمیت شناخته شدن اسرائیل با توافق هسته‌ای و عدم حمایت از گروه‌های مقاومت که آنها مدعی تروریسم هستند، یعنی آنکه آمریکا به دنبال توافق نیست.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص گام بعدی کنگره در راستای توافق هسته‌ای بیان کرد: رژیم صیهونیستی در کنگره نفوذ بسیاری دارد و تلاش بسیاری می‌کند تا از تمامی ظرفیت‌هایش استفاده کند تا مانع از توافق بشوند. حتی به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند در صورتی که توافق صورت گرفت، مانع از اجرای توافق بشوند.

کد خبر : ۲۷۶۰۴۹