خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

روابط ایران و عربستان٬ کلید ثبات و صلح در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۹۸۴

یک استاد دانشگاه بیداری حکومت آل سعود را شرط لازم در بهبود و توازن روابط تهران و ریاض دانست.

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تغییرات صورت گرفته در حکومت سعودی و تاثیر آن در روابط تهران و ریاض گفت: روابط ایران و عربستان کلید اصلی ثبات و صلح در خلیج فارس و خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه اگر دو کشور تحت تاثیر کشور ثالثی نباشند٬ شرایط ژئوپلتیک منطقه آنها را پیش به ثبات خواهد برد، اظهار داشت: ثبات در روابط دو کشور نه تنها موجب ایجاد امنیت در روابط میان کشورهای منطقه خواهد شد٬ بلکه از بروز هرگونه تنش‌های منطقه‌ای نیز جلوگیری خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه روابط تهران و ریاض از حدود ۱۰ سال قبل به سمت کدورت پیش رفته، تصریح کرد: شاید دلیل این مسئله را در آن دانست که عربستان سیاست‌های سنتی خود را کنار گذاشت و در پی اغواگری‌های اسرائیل متمایل به آنها شد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ اولمرت نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به کمک پادشاه اردن توطئه هلال شیعی را مطرح کردند و عربستان تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفت که البته منشاء آن را می‌توان سقوط صدام در عراق برشمرد.

مجتهدزاده با یادآوری اینکه تحولات عراق سرمنشاء اقدامات اسرائیل در ترساندن کشورهای عربی نسبت به ایران شد، خاطرنشان کرد: آمریکا به بهانه ایجاد حکومت دموکراتیک به عراق حمله کرد و در یک حکومت دموکراتیک در عراق به دلیل آنکه شیعیان در آنجا اکثریت هستند٬ یک دولت شیعی بر سر کار آمد و همین مسئله بهانه‌ای از سوی اسرائیل شد که بگوید ایران در پی گسترش قدرت منطقه‌ای خود است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: با این استراتژی، اسرائیل موفق به ترساندن اعراب شد و اعراب علاوه بر فتنه‌انگیزی‌شان در افراطی‌گری در پاکستان و افغانستان، سلفی‌گری در خاورمیانه دامن زدند و شعبات القاعده و طالبان را به خاورمیانه آوردند و آنچنان بدون فکر عمل کردند که سررشته امور هم‌اینک از دستشان خارج شده است.

وی یکی از دلایل تغییرات گسترده در خاندان سعودی را شکست اسرائیل در رسیدن به اهدافش در حمله نظامی به یمن دانست و ابراز داشت: در اوج اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل عربستان در حمله به یمن مشاهده می‌کنیم که ناگهان اسرائیل عقب‌نشینی می‌کند که این حکایت از دو دستگی در خاندان آل ‌سعود است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در خصوص سیاست‌های کشورمان در عرصه تحولات منطقه‌ای یادآور شد: ایران هیچ نقشی در تحولات منطقه‌ای نداشته٬ بلکه براساس امنیت خود و منافع ملی‌اش در مقابل با تجاوزات احتمالی افراط‌گرایان در خاورمیانه توانسته فتنه آنها را مهار کند و از سوی دیگر فقط از خواست جنبش‌های مردمی حمایت کرده است.

مجتهد‌زاده جریان بر روی کار آمده حکومت عربستان را دارای گرایش‌های بسیار نزدیک به آمریکا برشمرد و بیان کرد: در این شرایط روابط دو کشور نمی‌تواند وضعیت بهتری را پیدا کند٬ مگر آنکه آل‌سعود از خواب غفلت بیدار شده و متوجه شود که اقداماتش به چه میزان به نفع اسرائیل و تا چه حد به زیان جهان اسلام بوده و در این حالت است که می‌توان امیدوار به توازن روابط دو کشور بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز