خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله امامی کاشانی:

علمی که استثمار دیگران بکار رود هیچ ارزشی ندارد

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «علم همراه با اخلاق دارای ارزش و معناست»، گفت: استادانی که در جهان اسلام و در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند، مسایل اخلاقی در وجودشان متجلی است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله امامی کاشانی در مراسم بزرگداشت مقام استاد و تجلیل از اساتید نمونه آموزشی دانشگاه کاشان اظهار کرد: ویژگی استاد نمونه این است که تدریس، تدرس، تعلیم و تعلم را برای منفعت جامعه بکار گیرد نه برای نفع خود.

عضو مجلس خبرگان رهبری مقام استاد و معلمی را در اسلام بسیار با ارزش دانست و افزود: استادی که علم را در مسیر مناسب و شاگردان را در مسیر درست تربیت کند، آن جامعه رو به سعادت پیش می‌رود.

وی جهت دادن به علم را لازم دانست و خاطرنشان کرد: استاد باید اثرگذار باشد و شاگردانش از او الگو بگیرند.

امامی کاشانی تکنولوژی و فناوری را موجب اقتدار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: علمی که برای استعمار، استکبار و استثمار دیگران بکار رود هیچ ارزشی ندارد.

وی حضرت علی(ع) را نمونه بارز معلم و استاد اخلاق و علم و دانش و فقه دانست و افزود: حضرت علی(ع) جدای از دیگران که علم را بر اساس عبادت و اجرای احکام استوار کرده بودند، دین را بر اساس تفکر و تامل بر علم استوار کرد.امیرالمومنین(ع) علم را بر اساس علم و حقیقت استوار نمود که جامعه درک کند نماز و امر خدا برای چیست و نهی خدا چه هدفی دارد. اگر کسی از علمش بهره نبرد و جهت علم را به درستی ترسیم نکند و در جهت یابی خطا کند این شخص عالم نیست.

وی گفت: اعتکاف فرصتی برای تطهیر اعمال انسان و توفیقی برای آراستگی جان و دل و صفا بخشیدن به روح است.

هم‌چنین آیت‌الله محمد امامی کاشانی در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه کاشان اظهار کرد: جوانان دانشجو باید قدر این ایام را بدانند و از این روحیه معنوی در طول سال استفاده کنند.

وی دعا را دارای ارزش بسیاری دانست و افزود: اگر دعا توام با روزه، اعتکاف و روحیه جوانی باشد بیشتر مستجاب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان خواندن نماز در اول وقت را به جوانان دانشجو تاکید کرد و گفت: جوانان دانشجو باید هم به عبادت و هم به ترک گناه خیلی مراقب باشند.

وی با اشاره به این‌که «گناه انسان را ساقط و بی آبرو می‌کند»، اظهار کرد: اگر به ترک گناه و به عبادت خود را عادت دادید، دعاهای‌تان بیشتر مورد استجابت قرار می‌گیرد.

وی علم همراه با عمل را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید علمی را کسب کنیم که بتوانیم سعادت زندگی خود را رقم زنیم.

کد خبر : ۲۷۴۹۲۳