خبرگزاری کار ایران

عارف در سالگرد تاسیس انجمن اسلامی:

به زانو درآوردن اصلاحات امکان‌پذیر نیست/ تشکیل دادگاه صالح برای حوادث سال ۸۸

رییس بنیاد امیدایرانیان با بیان اینکه نمی‌توان نسخه واحدی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیچید اظهار داشت: زنان در انتخابات مجلس آینده رای بالایی را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در مراسم سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در پاسخ به سوالی در مورد اقبال عمومی به وی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و راهکار وی برای پاسخگویی به این مطالبه اظهار کرد: انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی انتخاباتی است که در آن باید یک طیف از نمایندگان انتخاب شوند٬ چراکه یک دست صدا ندارد و اگر بخواهیم مطالبات مردم را در مجلس به اجرا بگذاریم، اگر اصلاح‌طلبان اکثریت نداشته باشند تحقق این امر با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود. بنابراین به یاری خدا و با اتکا به رای مردم امیدواریم اکثریت در مجلس آینده با اصلاح طلبان و اعتدالیون باشد.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی وی در مورد وضعیت کنونی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جایگاه واقعی مجلس در قانون بسیار والا تعیین شده و بنا به گفته امام خمینی مجلس در راس امور است، اما در دوره کنونی دقت و عملکرد برخی نمایندگان در راستای این جایگاه نیست.

وی با تاکید براینکه مجلس در مورد دولت قبلی در موضع انفعالی بوده، یادآور شد: در مقابل مجلس در مواجه با دولتی فعلی سیاست متفاوتی را در پیش گرفته که سوال و تهدید به استیضاح وزرا از جمله این سیاست اتخاذی است. اگرچه سوال و استیضاح در بعد نظارتی جزء حقوق نمایندگان محسوب می‌شود٬ اما باید بجا از آن استفاده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با تعجب در مورد یکی از وزرا مشاهده کردم که تعداد سوال کنندگان، عددی سه رقمی شده بود و با این تعدد سوال‌ها از وزرا باید اینگونه گفت که عملا وزیر به وظایف اصلی خود نمی‌رسد و تمام وقت خود را باید صرف پاسخگویی به برخی نمایندگان کند که این مساله دور از انصاف است.

عارف اظهار داشت: خیلی از سوال‌ها و مسائلی که در مورد تهدید به استیضاح وجود دارد، دخالت در وظایف قوه مجریه است. به عنوان مثال دخالتی در عزل و نصب‌های مسولان دولتی نباید انجام شود چراکه این امر در حیطه وظایف قوه مجریه است و نمایندگان نباید در این موارد ورود داشته باشند. متاسفانه در تعامل دولت و مجلس در دوره کنونی این دخالت‌ها بیش از گذشته در مورد برخی مدیران وجود دارد.

وی همچنین یادآور شد: مجلس باید بر وظایف اصلی خود نظیر تدوین قوانین اصرار ورزد٬ نه اموری که جزو وظایف آن محسوب نمی‌شود.

عارف همچنین در مورد حضور زنان در عرصه سیاسی کشور٬ ادامه داد: امیدواریم در قالب پژوهش‌هایی٬ وضعیت دقیق مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف ارزیابی شود، اما در جامعه دانشگاهی می‌دانیم که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاه متعلق به خانم‌هاست که این مساله باید در سایر عرصه‌ها نیز تسری یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با سایر کشور‌ها رقابت کنیم و کشورمان جزء کشورهایی باشد که رشد بالایی را به خود اختصاص بدهد، هیچ راهی نداریم جز اینکه از تمام سرمایه‌ها که زنان نیز بخش اعظمی از آن هستند، استفاده کنیم.

عارف نرخ مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی اجتماعی را نیز عددی میان ۱۲ و ۱۳ درصد خواند و گفت: ‌ این نرخ مشارکت رقم بسیار پایینی است و امیدواریم با فراهم کردن بسترهای لازم شرایط حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش فراهم شود. به عنوان مثال در مجلس٬ تعداد زنان نماینده همواره عددی یک رقمی بوده یا اینکه در بدنه دولت زنان حضور کمرنگی دارند٬ که این امر باید اصلاح شود. یکی از این راه‌ها برای اصلاح، حضور زنان در مراکز قانونگذاری نظیر مجلس شورای اسلامی است.

رییس بنیاد امید ایرانیان در مورد انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مشارکت جامعه زنان در این انتخابات افزود: اگر زنان در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند٬ رای بالایی را به ویژه در مراکز استان‌ها به خود اختصاص خواهند داد که البته در این میان ما در طیف خود کف و حداکثری را برای حضور زنان در لیست تبیین کرده‌ایم و زنان در تشکل‌هایی نظیر بنیاد امید در اولویت‌های ما قرار دارند.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چقدر احتمال انصراف وی در انتخابات مجلس آینده تحت تاثیر به میدان آمدن شخصیت‌های دیگر وجود دارد، ابراز کرد: ما در انجام وظایف خود بدنبال تحقق گفتمان اصلاحات هستیم و در این میان شعارمان مسئولیت‌پذیری حداکثری و حضور حداقلی است. در این میان اگر برحضور خود و ماندن تحت هر شرایطی اصرار ورزیم با رویکرد اصلاح طلبی منافات دارد و پیشفرض اقدامات ما این است که گفتمان اصلاح‌طلبی در مجلس آینده جایگاه خود را بازیابد.

وی یادآور شد: ما تکثر را می‌پذیریم، البته تکثری که به وحدت بینجامد و همه ما بر این باوریم که باید با انجام وظایف و تکالیف خود فارغ از سهم خواهی در صحنه رقابت حضور یابیم.

عارف با تاکید براینکه ما کلید انتخابات ۹۴ را از مهر ۹۲ زده‌ایم، تصریح کرد: در سال ۹۳ ما وارد مصادیق انتخاباتی هم طیف‌های خود نشدیم و تنها به اعلام مکانیسم‌های انتخاباتی خود بسنده کرده‌ایم و معتقدیم نتیجه و اسامی برای انتخابات باید بر اساس خرد جمعی باشد٬ اما در نهایت امیدواریم اکثریت مجلس را به دست آوریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مکانیسم اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی مجلس چه مکانیسمی خواهد بود و چه افرادی از دل خرد جمعی اصلاح طلبان بیرون خواهند آمد، اظهارکرد: مکانیسم ما براساس انتخاب اصلح است. البته اعتقاد بر این است که همه افرادی که در خود توانایی حضور اثربخش در عرصه انتخابات مجلس را می‌بیند٬ متناسب با شرایط مکانی خود باید در انتخابات حاضر شود.

عارف با تاکید براینکه نمی‌توان نسخه واحدی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیچید، اظهار داشت: یکی از راهکارهای ما این است که دنبال راهکارهای محلی و منطقه‌ای برای انتخاب نمایندگان باشیم و در این میان از راهکارهایی نظیر ریش‌سفیدی، احزاب پویا، نظرسنجی و اجماع نیز بهره خواهیم برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ولایت‌پذیر بودن محمدرضا عارف پرسیده شد، گفت:  در سخنرانی‌های خود به صورت مداوم بر ولایت‌پذیری و حرکت بر مبنای رهنمودهای ولایت فقیه تاکید داشته‌ام.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حوادث بعد از سال ۸۸ و مواضع غیرشفاف برخی شخصیت‌ها، گفت: مواضع خود را در اینباره به صورت روشن و شفاف بیان داشته‌ام٬ اما در این میان نمی‌دانم چرا عد‌‌ای چماق فتنه را برداشته‌اند و بر سر هر کسی که می‌خواهند می‌زنند. در شرایطی که مردم انتخابات ۸۸ را که به نظر من وقایع پس از آن هیچ برنده‌ای نداشت٬ با هوشیاری به انتخابات ۹۴ تبدیل کردند.

وی همچنین در تشریح بیشتر سخنان خود افزود: در مورد اتفاقات سال ۸۸ تعدادی از افراد٬ از هر دو جریان٬ مطالباتی دارند و هنوز برایشان برخی مسائل مشخص نیست٬ که امیدواریم با مناظره و بحث بیشتر در اینباره در قالب راهبردهایی نظیر کرسی‌های آزاداندیشی٬ این مساله مرتفع شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به اصرار سوال کننده در مورد لزوم موضع گیری وقایع پس از سال ۸۸ تصریح کرد: معتقدم برای این وقایع باید دادگاه صالحه تشکیل شود و در دادگاه صالحه هر فرد یا گروهی که خطا کرده٬ باید مشخص شود. در همین راستا باید افزود که ما نمی‌توانیم در مورد فتنه سخن بگوییم٬ بدون آنکه ریشه‌های آن را به خوبی برسی کنیم. جای امیدواری دارد با بررسی وقایع پیش از انتخابات سال ۸۸ خاطیان مشخص شوند٬ که البته در مورد مجازات آنها معتقدم با رافت اسلامی باید با خاطیان برخورد شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد امیدواریم در انتخابات مجلس در سال ۹۴ بحث‌ها به سمت همگرایی پیش رود و ما با زمین گذاشتن اختلافات بتوانیم شرایط را برای رقابت اثربخش فراهم کنیم و اینکه عده‌ای با طرح مسائل بخواهند جریان اصلاحات را به جریانی اصیل و ریشه‌دار در انقلاب اسلامی به زانو در آورند٬ باید در پاسخ به آنها یادآور شد که این اقدام به هیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود.

عارف تصریح کرد: در این هفته مناسبت‌های مهمی نظیر روز کارگر وجوددارد که با تبریک این روز به همه کارگران زحمتکش که پیشتازان جبهه اقتصاد محسوب می‌شوند٬ امیدوارم مطالبات این قشر به درستی تحقق یابد.

وی همچنین ضمن گرامیداشت روز معلم و تسلیت ایام شهادت حضرت زینت (س) افزود: بهترین ساعات و روزهای عمر فرزندان این مرز و بوم در اختیار معلمان است و معلمان پیشتازان فرهنگ، علم و تعلیم و تعلم در کشورند و نقش کلیدی و اساسی در نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارند و امیدواریم جایگاه ارزنده خودرا به دست آورند.

معاون اسبق دولت اصلاحات در ادامه افزود: دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است٬ باید نگاه ویژه‌ای به آینده جوانان داشته باشد و قشر دانشگاهی را پیش از بیش مورد توجه قرار دهد.

وی همچنین با تاکید بر ۱۳ رجب به عنوان مناسبات مهم در فرهنگ مذهبی مردم ادامه داد: دانشگاه آزاد مولد انقلاب اسلامی است و خوشحالم که افتخاردارم سالگرد تاسیس انجمن‌های اسلامی را در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد پس از انقلاب فرهنگی دغدغه دست‌اندرکاران نظام را برای پاسخگویی به نیازهای قشر جوان برای ادامه تحصیل دارد.

وی با تاکید بر اینکه از سال‌های اولیه انقلاب دانشگاه‌های موجودبه هیچ وجه پاسخگویی نیاز جوانان برای ادامه تحصیل نبود٬ افزود: دانشگاه ازاد اسلامی با پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات اجتماعی و توسعه تسهیلات به آکادمی توانست ظرفیت دانشجویان کشور را به دو برابر افزایش دهد که این مساله در آن سال‌ها اقدام بسیار مهمی بود

وی با تاکید بر وظایف دانشگاه آزاد اسلامی در دهه دوم پس از تاسیس خود افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دهه دوم تاسیس خود توانست به تامین نیروی انسانی تحصیلکرده جامعه کمک کند و رشد کمی تحصیلات دانشگاهی را تحقق بخشد که اتکای این توسعه بر مبنای خودیاری و همیاری مردم بود و مراکز دانشگاه آزاد بدون استثنا با اتکا به منابع مردمی تاسیس شد.

وی توسعه تحصیلات تکمیلی را از جمله اقدامات مهم در دهه سوم فعالیت دانشگاه آزاد خواند و تصریح کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی و رشد کمی اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دهه سوم بودند که بخشی از این اهداف تحقق یافت و البته بخشی از آنها ناتمام ماند.

عارف سیاست‌های توسعه علمی و فناوری را از دیگر دستاوردهای مهمی دانشگاه آزاد اسلامی پس از یک وقفه کوتاه در دهه چهارم فعالیت خود را، خواند و گفت: اولویت پژوهش و توجه به نوآوری، فناوری‌های بر‌تر تحصیلات تکمیلی و توجه به اسناد بالادستی در زمینه علم و فناوری در دهه چهارم سهم بالایی از نقش آفرینی را برای دانشگاه آزاد اسلامی رقم زده که این نقش‌آفرینی باید در کانال تعامل با دستگاه‌های اجرایی و نیازهای کشور جهت یابد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید به امور فرهنگی و رشد و اطلاع دانشجویان بیش از پیش توجه کند٬ یادآورشد: تعداد زیاد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه‌یافتگی سخت‌افزاری این دانشگاه سرمایه ارزنده‌ای است که باید از آن بهره درست گرفت و از دانشجویانی که زیر یک خط مدیریت قرار گرفته‌اند٬ در راستای اطلاع کشور بهره جست که این امر جزو وظایف قانونی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند٬ افزود: باید به دانشجو یک محیط مساعد که اجازه آزمون و خطا برای فعالیت‌های دانشجویی را داد و در این میان نباید فضای مچ گیری و ایرادگیری از دانشجو را ایجاد کرد. چراکه اگر دانشجو یک‌بعدی تربیت شود٬ نمی‌تواند در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم و حاکمیت ارزش‌ها قدم بردارد و چنین دانشجویی مسایل و منافع خودرا بر منافع جمعی ارجحیت خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه مسئولان دانشگاه به دانشجویان باید نگاهی پدرانه باشد٬ یادآور شد: مدیریت دانشگاه‌ها باید خود افرادی باتجربه باشند که در زمان دانشجویی خود فعالیت‌های دانشجویی داشته باشند تا بتوان جواب آرمان‌هایی را که با حسن نیت و از سر دلسوزی سخن می‌گوید٬ مدیریت کنند.

عارف با تاکید بر اینکه برخورد حذفی با دانشجویان هیچ‌گاه جواب نخواهد داد٬ افزود: اخراج، تسویه حساب، تهدید به کمیته انضباطی و ستاره دار شدن٬ هیچ‌گاه به نفع جامعه دانشگاهی نخواهد بود.

وی با تاکید برا ینکه دانشجویان باید درک مناسبی از شرایط کشور و منطقه و دنیا داشته باشند٬ افزود: جامعه دانشگاهی برای اینکه موثر باشد٬ باید بماند و شرط ماندن را بدون توجه به بده و بستان‌های سیاسی بپذیرد و در این میان از نهادهای مشاور‌های کمک بگیرد.

وی با تاکید بر اخلاق‌مداری در میان دانشگاه افزود: نباید اخلاق را فدای امیال سیاسی کرد. اخلاق زیربنای همه فعالیت‌هاست و غفلت‌هایی که تاکنون در مورد فعالیت‌های فرهنگی دربرخی دانشگاه‌ها شده باید مرتفع شود و اولویت اول را در دانشگاه‌ها به رشد فرهنگی و اطلاع ثبت فرهنگی دانشجویان اختصاص داد.

وی با تاکید شعار امسال که راهبردی اساسی برای کشور محسوب می‌شود٬ ادامه داد: باید در سال جاری این سوال مطرح شود که همدلی و همزبانی در دانشگاه‌ها به چه میزان پیاده شده و در پاسخ به این سوال که ما اصلاح طلبان می‌توانیم دست بر‌تر را داشته باشیم٬ باید بگویم این پرسش مطرح است که دانشجویان انجمن اسلامی که مدعی اصلاح طلبی هستند٬ چقدر به این مهم پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی افزود: در فضای انتخابات باید با بهره گیری از فضای صمیمی به این نامگذاری توجه شود.

کد خبر : ۲۷۴۹۰۰