خبرگزاری کار ایران

با رای دیوان عدالت اداری صورت گرفت؛

ابطال بخشنامه معاون بازنشستگی تامین اجتماعی نیروهای مسلح

هیات عمومی دیوان عدالت اداری قسمتی از بخشنامه معاونت بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در خصوص صدور گواهی ضمانت برای مشترکین صندوق‌های بازنشستگی را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

به گزارش ایلنا٬ بر اساس گردش کار این پرونده متن بخشنامه مورد اعتراض و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشی از آن به شرح زیر است:

بخشنامه مورد اعتراض:

«روش اجرایی زیر به منظور صدور گواهی برای مشترکین صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح ابلاغ می‌گردد و نظارت بر حسن اجرای آن مورد تأکید است.

۱) صدور گواهی با قید ایجاد تعهد پرداخت اقساط صرفاً برای بانک‌ها، مؤسسات مالی اعتباری معتبر و صندوق‌های قرض الحسنه دارای شماره ثبت انجام پذیرد.

۲) هر یک از مشترکین صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح (بازنشستگان وظیفه بگیران) که شخصاً متقاضی دریافت وام هستند٬ رعایت تعداد گواهی صادر شده الزامی نمی‌باشد که پس از تکمیل فرم نمونه (۶) توسط متقاضی، فرم نمونه (۱) توسط اداره تکمیل و صادر می‌شود.

۳) چنانچه هر یک از بازنشستگان و وظیفه بگیران بخواهند ضمانت بازپرداخت اقساط وام اشخاص دیگر را بنمایند و متقاضی صدور گواهی می‌باشند، به شرح زیر اقدام شود:

الف) صرفاً به ازاء هر یک از منسوبین درجه ۱ (همسر- فرزندان- پدر- مادر) یک گواهی صادر شود. (با تکمیل فرم نمونه (۶) توسط متقاضی (مشترک صندوق) و تنظیم فرم نمونه (۲) توسط اداره)

ب) چنانچه قصد ضمانت یکی دیگر از مشترکان صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح را داشته باشند٬ در این رابطه نیز تنها یک گواهی صادر شود (تکمیل فرم‌ها، همانند بند الف اش).

۴) در مورد مستمری‌بگیرانی که شخصاً متقاضی دریافت وام بوده و متقاضی صدور گواهی با ایجاد تعهد هستند٬ فقط یک گواهی صادر گردد (با استفاده از فرمهای نمونه ۶ و ۴) و چنانچه بخواهند ضمانت بازپرداخت اقساط وام اشخاص دیگر (صرفاً منسوبان درجه ۱ و دیگر مشترکین صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح) را بکنند٬ فقط یک گواهی صادر شود (با استفاده از فرم‌های نمونه ۶ و ۵).

۵) صدور گواهی عام (بدون ایجاد تعهد) محدودیت نداشته و با استفاده از فرم نمونه ۳ نسبت به صدور آن اقدام شود.

۶) نکات حائز اهمیت:

الف) در تمامی مواردی که هر یک از مشترکان صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان، وظیفه بگیران (جانبازان و معلولان) و مستمری بگیران خواستار صدور گواهی با ایجاد تعهد هستند٬ ضروری است که بدواً فرم نمونه ۶ را تکمیل و امضاء نموده و تصویر فیش حقوقی خود را ضمیمه کنند.

ب) به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، چنانچه اقساط وام‌های پرداختی توسط بانک مسکن به مشترکین صندوق‌های بازنشستگی به تعویق افتد، حسب مورد از حقوق بازنشستگی، وظیفه یا مستمری قابل برداشت می‌باشد، لذا به محض وصول ابلاغیه از شعب بانک مسکن، بدون تأخیر نسبت به اجرای آن اقدام گردد.»

رای شماره ۲۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری:

با عنایت به وظایف و اختیارات سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به شرح مقرر در ماده ۷ اساسنامه سازمان مذکور موضوع تصویب نامه شماره ۷۹۳۷۵/ت۳۹۹۸۵ه - ۲۰/۴/۱۳۸۸ هیات وزیران و اینکه محدودیت مذکور در شق الف بند ۳ بخشنامه مورد شکایت در خصوص صدور یک گواهی با قید ایجاد تعهد پرداخت اقساط به ازای هر یک از منسوبان درجه ۱ (همسر- فرزندان- پدر- مادر) فرد بازنشسته و وظیفه بگیر در محدوده وظایف و اختیارات مندرج در ماده ۷ اساسنامه یاد شده نیست، بنابراین شق الف بند ۳ بخشنامه خارج از حدود اختیارات مرجع صادر‌ کننده است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

کد خبر : ۲۷۴۴۲۸