خبرگزاری کار ایران

در مناظره «اعتدال، گریز یا گزیر» مطرح شد؛

دهقان: هنر سیاستمدار انتخاب کم‌هزینه‌ترین رویکرد در نیل به آرمان‌هاست/ کوچک‌زاده: من را در مجلس افراطی قلمداد می‌کنند

مناظره «اعتدال، گریز یا گزیر» با حضور مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران و غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در دانشگاه سمنان برگزار شد.

به گزارش ایلنا٬ غلامعلی دهقان در این مناظره در ابتدای سخنان خود، ضمن ابراز مسرت از سفرش به استان رئیس جمهور، به ترسیم شاخص‌های مورد نظر خود از مفهوم اعتدال برای دانشجویان پرداخت و گفت: در پاسخ به سوال اساسی برنامه باید بگویم که اعتدال قطعا گزیری برای مشکلات کشورمان بود و هست.

دهقان: اعتدال٬ توازن آرمان با واقعیت است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به عملکرد موفق دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: حاجت به بیان نیست که چهره ایران در عرصه سیاست خارجی در حال بهبود است و مردان سیاست خارجی توانستند پروژه اسلام‌هراسی دشمنان را خنثی کنند و با موفقیت در مقابل چهره داعش از اسلام ایستاده‌ایم و چهره‌ای رحمانی و معقول از اسلام به جهانیان عرضه کرده‌ایم. در حالی که متاسفانه در دولت گذشته برخلاف نیت رئیس دولت، ناخواسته با اظهارات غیر لازم به اسلام‌هراسی دامن زده شد.

وی ضمن تاکید بر دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اخیر، این دستاورد‌ها را نتیجه رویکرد اعتدال دانست که نگاه به واقعیت‌ها نیز دارد.

وی در تبیین اعتدال گفت: دال مرکزی اعتدال واقعیت است٬ اما این به معنای حذف آرمان نیست بلکه اعتدال توازن آرمان با واقعیت است.

دهقان با انتقاد از مدیریت دولت گذشته به بحران‌هایی که حاصل آن بود اشاره کرد و افزود: از شدت بی‌سابقه قیمت‌ها در اواخر دولت گذاشته در کنار خریده نشدن نفت و هجوم بی‌سابقه مردمی که از کاهش ارزش پول رسمی کشور به بازار‌های طلا و سکه و ارز پناه آوردند. سیاست‌های دولت گذشته قطعا به نفع منافع مردم ما نبوده و در حالی که کشور در سراشیبی سقوط بود، این مردم بودند که در خرداد ۹۲ این پیام را به ما دادند که نگران هستند و به رویکرد اعتدال روی آورده شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: شش قطعنامه سازمان ملل ورق پاره نبود و الزام‌آور بود. مردم این را حس کردند این رویکرد جدید باعث شد ما در سیاست خارجی واقعیات را هم در نظر بگیریم و پشتوانه مردم و رویکرد جدید مسئولین باعث شد که مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ وارد این مرحله جدی شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات تا همین امروز هم دستاوردهای بزرگی داشته است، یادآور شد: برای اولین بار ما شاهد هستیم که بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر برخورد با ایران اختلافی عمیق اتفاق افتاده که در سفر آخر نتانیاهو به آمریکا آن را دیدیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با یادآوری اینکه ما نمی‌خواهیم کره شمالی شویم، تصریح کرد: در کشوری با ریشه تاریخی عظیم و با منابعی غنی در کنار منابع انسانی توانا هستیم که رهبر آن فتوای حرام بودن بمب را داده است. کره شمالی تنها افتخارش داشتن بمب اتم است و قطعا ما در ایران دارای افتخارات ریشه‌دار بزرگی هستیم.

دهقان در پایان بخش اول صحبت‌های خود در ترسیم مفهوم اعتدال و دفاع از دولت برآمده از آن گفت که بدون شک در دو سالگی دولت اعتدال، مدال افتخار را باید به گردن مردان دیپلماسی اعتدال اندازیم.

کوچک‌زاده: اعتدال را باید با معیاری بیرونی سنجید وگرنه گرفتار احساسات خواهیم شد

پس از صحبت‌های دهقان، مهدی کوچک‌زاده قبل از شروع صحبت از فضای مسموم رسانه‌ای انتقاد کرد و گفت: مدت‌هاست به دعوت‌های مناظره از سوی دانشگاه‌های مختلف جواب رد می‌دهد و این بار چون حقایقی در نظریات جناب دهقان در ذهن داشته از حضور در این گفتگو استقبال کرده است.

وی با یادآوری تجربیاتش بعد از سال‌های پیاپی حضور در کنار مدیران کشور اظهار داشت: لازم است ابتدا و قبل از ادامه بحث، به ارائه شاخص‌های قضاوت خود بپردازیم، چرا که در هر دوراهی در سیاست و زندگی برای قضاوت درستی و نادرستی امور، به شاقولی خارجی نیاز داریم و به جای ارائه صحبت‌های رنگارنگ باید مشخص شود که معیار ما چیست؟

نماینده مردم تهران با اشاره به صحبت‌های دهقان خاطرنشان کرد: چاره‌ کار بیان صحبت‌ها و الفاظ زیبا در مورد اعتدال از جمله «توازن آرمان و واقعیت» نیست و لازم است به این صحبت امام خمینی توجه کرد که فرمودند «اگر معیاری بیرونی برای ارزیابی موضوعات نداشته باشیم، این نفس و احساس ماست که بر ما حکومت خواهد کرد»

کوچک‌زاده افزود: این چارچوب تمام نقدهای ما خواهد بود و اکنون در این جلسه موضوع اعتدال را نیز باید با معیاری بیرونی سنجید وگرنه گرفتار احساسات خواهیم شد و همانند اشتباهات عده‌ای در مورد افراطی دانستن بعضی از احکام قطعی خدا در قرآن.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه با طرح سوالی خطاب به دهقان تصریح کرد: لطفا پاسخ دهید که معیار اعتدال چیست؟ آیا کشتن محارب بر اساس قرآن فعلی افراطی است و خارج اعتدال؟ یا برای مثال کمی عینی‌تر می‌پرسم که آیا بستن روزنامه‌ای هتاک اشتباه است؟

وی ابراز تآسف از توسل مدیران دولت یازدهم به الفاظی زیبا به نام آزادی، دموکراسی و... ابراز داشت: با ساخت فضای رسانه‌ای کنونی بزرگ‌ترین ضربه را به مردم می‌زنند و آیا این رویکرد مجاز است و بر اساس اعتدال است؟ مقابله با ترویج فحشا عملی افراطی است؟ معیار برخورد وزیر ارشاد دولت اعتدال با محصولات فرهنگی چیست؟

نماینده تهران در مجلس در حالی که با پاسخ‌های اعتراض‌آمیزی از سوی دانشجویان حاضر در سالن نیز روبه‌رو شده بود، در پایان صحبت‌های این بخشش خطاب به دانشجویان بیان کرد: پشت این جملات زیبا چه معیار بیرونی‌ای نشسته است و متاسفانه به نظر من نفس ما بر ما غلبه کرده است که خداوند می‌فرمایند: «آفرایت من التخذ الهه هواه فالضل الله...» خدا کسی را که تنها به نفسش بها می‌دهد گمراه می‌کند و از دانشجویان می‌خواهم که معیارشان را کوچک‌زاده و دهقان نگذارند و در مقابل هر گفته ما دلیلی عقلی یا نقلی بخواهید.

دهقان: رویکرد اعتدال می‌گوید داشتن توان هسته‌ای باید به توازن با منافع ملی درآید

پس از صحبت‌های کوچک‌زاده، دهقان ضمن تشکر از حمایت دانشجویان گفت: گویا اختلاف ما با آقای کوچک‌زاده بسیار ریشه‌ای‌ است و ضمن احترامی که به شما و خدمات و ایثارگری‌های شما باید بگویم که قطعا رویکرد اعتدال دارای معیار است و تصور من این است که شما گرفتار شکل‌گرایی و ظاهراندیشی شده‌اید و در ادامه نشان خواهم داد که نتیجه این خطا چیست.

این استاد تاریخ به بررسی چند مصداق در تاریخ اسلام پرداخت و تصریح کرد: روش ما روش ائمه اطهار است و ما معتقدیم که امام برحق، مولا علی (ع) است اما به هر دلیلی اکثریت رفتند به سمتی دیگر اما امیرالمومنین (ع) شمشیر به دست نگرفتند و این نشان از وجود انعطاف در عمل سیاسی ائمه ما است و قرار نیست ما همیشه در سیاست به یک روش عمل کنیم. امام حسن مجتبی (ع) در آغاز با معاویه جنگید، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۰ کتابی در مورد صلح امام حسن مجتبی (ع) نوشته‌اند و به آن پرداخته‌اند و ایشان قطعا با اصول و حفظ آرمان‌ها به این دولت اجازه پیش بردن این روش را داده‌اند.

دهقان در تحلیل خود از تاریخ تشیع عنوان کرد: امام حسن مجتبی (ع) به صلح قهرمانانه رسیدند و بعد از ده سال صلح، نوبت به امام حسین (ع) رسید و با ساختار و زمینه‌ای مقاومت روبه‌رو شدند به نام حکومت یزید و منطقا و عقلا اصول امام در اینجا در روشی دیگر متبلور شد که در ‌‌نهایت برای اصلاح امت رسول‌الله (ص) شهادت را برگزیدند و حماسه عاشورا خلق شد و در ادامه شاهدیم امام سجاد (ع) به شیوه دعا به انتقال مفاهیم پرداختند.

دهقان از کوچک‌زاده سوال کرد که چرا شاهد شیوه‌های مختلفی در بین امامانمان هستیم و افزود: این هنر و مهارت سیاستمداران ما است که قابلیت انعطاف در عمل را به آن‌ها داده که در عمل ائمه می‌بینیم امام باقر (ع) و امام صادق (ع) از طریق به تعبیری دانشگاه و آموزش حرکت و نهضت را ادامه دادند و تاریخ به ما می‌گوید که امام موسی الرضا (ع) حتی ولیعهدی مامون را انتخاب کرد.

دهقان با اشاره به پویایی فقه شیعه در حفظ روح دین گفت: در سال‌هایی مردم با دیدن شطرنج، با آن برخورد می‌کردند و حضرت امام به جای مخالفت با شطرنج با قمار مخالفت کردند و این راز زنده ماندن تشیع است و نباید از یاد ببریم که ما در صدر اسلام هیچ کدام از ابزارهایی مثل بیمه، بانک، انتخابات و... را نداشتیم و از همه این مصادیق این نتیجه را می‌گیرم که خطر شکل‌گرایی بسیار مخرب است و همین شکل‌گرایی به طالبانی ختم شد که تریاک را هم مجاز دانست.

وی تفکر اجتهادی شیعه را بر اساس سنت، قرآن و اجماع و عقل دانست و از آن به عنوان افتخار تشیع نام برد.

دهقان خطاب به کوچک‌زاده گفت که اگر خدا به ما نعمت عقل را عطا کرده٬ پس کجا باید از آن استفاده کنیم که این صحبت‌ها با عکس‌العمل و تشویق دانشجویان روبه‌رو شد.

دهقان در پایان پاسخ‌هایش به نقدهای کوچک‌زاده و در دفاع از اعتدال گفت: ما تاکید بر محاسبه عقلانی و به نوعی سبک سنگین یا هزینه فایده کردن داریم و همین رویکرد اعتدال است که می‌گوید داشتن توان هسته‌ای نیز باید به توازنی با منافع ملی و اقتصاد کشورمان درآید.

کوچک‌زاده: مذاکرات هسته‌ای امروز خلاف روش امام حسن(ع) است

کوچک‌زاده نیز در بخشی از صحبت‌هایش با ابراز خرسندی از روند گفت‌وگو گفت: به جای بسیار تعیین‌کننده و خوبی رسیده‌ایم و تمام بحث این است که اعتدالیون معیار خود را از کدام اسلام اخذ می‌کنند در حالی که داعش نیز ادعای انطباق بر قرآن را دارد و نظر بنده این است که معیار ما برای برداشت از قرآن، اماممان است و تنها امام ما می‌تواند تصمیم بر صلح یا جنگ بگیرد.

این نماینده اصولگرای مجلس ضمن تشبیه نظر دهقان به ادعاهای مطرح شده در روزنامه‌های دوم خرداد درگذشته، تاکید کرد: اکنون‌‌ همان پاسخی را در مورد صلح امام حسن (ع) می‌دهم که در آن زمان روزنامه مدعی منتشر نکرد، لازم است که به روند منجر به صلح امام حسن توجه کنیم ما هم می‌گوییم که باید به روش امام حسن (ع) صلح کنیم اگر صلحی کنیم. معاویه برگه سفید نزد امام فرستاد و گفت هرچه بنویسی می‌پذیرم. لازم است صریح بگوییم که بالاخره امام را قبول داریم یا خیر. اما مذاکرات هسته‌ای امروز خلاف روش امام حسن (ع) است. امام حسن (ع) یازده شرط برای معاویه ذکر کرد و در آن حتی معاویه را مومن نیز ندانست. آقای دهقان! معیار اعتدال، امام حسن (ع) تحریف شده است.

دهقان: هنر سیاستمدار انتخاب کم‌هزینه‌ترین رویکرد در نیل به آرمان‌هاست

دهقان در نوبت پاسخ خود گفت: باید تکرار کنم که اعتدال، منکر اصول نیست و اتفاقا این نظر می‌تواند انعطاف ائمه و بزرگان دینمان را تحلیل کند.

وی خطاب به کوچک‌زاده ابراز داشت: اگر معیارتان امام است، نباید با امام گزینشی برخورد کنید، انعطاف سیاسی و نحوه عمل امام را هم ببینید. انعطاف امام بود از فروردین ۱۳۶۷ تا تیر ۳۶۷ که با محاسبه واقعیات، اصول را نجات داد. ما می‌گوییم آرمانگرایی با سطحی‌نگری و شکل‌گرایی اشتباه نشود٬ بلکه نحوه پیاده‌سازی آرمان‌ها و اصول نیز مورد توجه است٬ چراکه نحوه ایستادن مقابل ظالم نیز طرق متعددی دارد و هنر سیاستمدار٬ انتخاب کم‌هزینه‌ترین رویکرد در نیل به آرمان‌هاست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در ادامه بررسی تاریخی صلح امام حسن (ع) عنوان کرد: از یاد نبریم ۱۰ سال از صلح امام حسن (ع) در زمان معاویه بود و‌ ای کاش آقای کوچک‌زاده نظر خودش را در مورد اصل تقیه نیز بیان کنند و آیا ایشان جایی در تفسیرشان از اسلام برای آن قائلند؟

کوچک‌زاده: چه کسی تصمیم گرفت ده سال با معاویه نجنگد

کوچک‌زاده در جواب پاسخ دهقان گفت: سوال من این است که چه کسی تصمیم گرفت که ده سال با معاویه جنگ نکند؟ آیا اکثریت معیار بود؟ خیر امام مرجع تصمیم صلح یا جنگ است و امروز نیز رهبری اینجایگاه را دارند.

دهقان: گویا آقای کوچک‌زاده از صحبت‌های صریح رهبری در حمایت از مذاکرات هسته‌ای بی‌خبرند

دهقان در پاسخ به اشکالات کوچک‌زاده گفت: گویا آقای کوچک‌زاده از صحبت‌های صریح رهبری در حمایت و موافقت با روند مذاکرات هسته‌ای و همینطور دیپلمات‌های آن بی‌خبر هستند. قطعا رهبری کشورمان در جریان اصول و کلیات و مسیر مذاکرات هستند و همین حمایت مردم و رهبری اکنون ما را با این دستاورد‌ها روبرو کرده است.

دهقان با بیان اینکه امروز حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده، یادآور شد: در پاسخ دلواپسانی که از تعداد سانتریفیوژ و درصد غنی‌سازی گلایه می‌کنند می‌گویم که ما به دنبال بمب اتم و کره شمالی شدن نیستیم و ننگ نمی‌دانیم اگر قدری از محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم چراکه به خود باور داریم. به علاوه اینکه همین محدودیت‌ها نیز موقت است و دارای چارچوب زمانی معین است.

کوچک‌زاده: من را در مجلس افراطی قلمداد می‌کنند

سپس کوچک‌زاده خطاب به دانشجویان گفت: نگذارید اقدامی شبیه نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبری تکرار شود. امام سازش نکرد. امام در پیام پذیرش قطعنامه می‌گوید «ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی آمریکا می‌ایستیم و تمام مسلمانان جهان باید بر وحشت و ترس غلبه کنند و به فکر حفظ وضع موجود نباشند که عزت ما در پناه مبارزه است»

کوچک‌زاده در صحبت‌های پایانی خود گفت: راه امام راه شهادت است و امام به ما آموخت که دوراه در پیش داریم، شهادت یا پیروزی که در مکتب ما هر دوی آن پیروزی است و کاش عده‌ای صادقانه بگویند که امام را قبول نداریم چرا که سیاست خارجی اعتدال با این اصول متفاوت است و تا امروز حتی در همین مجلس هم من را افراطی قلمداد می‌کنند با اینکه جز جملات امام معیاری نداشتم.

کد خبر : ۲۷۴۳۵۵