خبرگزاری کار ایران

مرتضوی در جمع خبرنگاران:

هفته آینده ادله‌‌ام درباره استنکاف از قانون استعلام می‌شود

دادستان سابق تهران گفت: قرار شد دادگاه استعلام‌ ادعاهای بنده را مد نظر قرار دهد و جلسه بعدی روز چهارشنبه هفته آینده بعد از وصول این استعلامات انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید مرتضوی بعد از پایان دومین جلسه از دور دوم رسیدگی به اتهامات خود که امروز صبح در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد٬ در جمع خبرنگاران درباره جزییات جلسات دادگاه صحبت کرد.

مسئله استنکاف از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه رئیس مجلس

دادستان تهران گفت: به علت غیرعلنی بودن دادگاه نمی‌توانم جزییات محرمانه مذاکرات را مطرح کنم٬ فقط آن چیزی را می‌توانم بگویم این است که وکیل شکات و وکیل تامین اجتماعی و هیات تحقیق و تفحص مجلس اعتقاد داشتند من از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه رئیس مجلس استنکاف کردم٬ زیرا رئیس مجلس نام سازمان را برای تشکیلات تامین اجتماعی غیر قانونی اعلام کرده‌ و مصوبه دولت در اینباره لغو شده است.

مرتضوی ادامه داد: وکیل تامین اجتماعی ادعا داشت‌‌ همان شرایطی که در قانون برای مدیر عاملی باید وجود داشته باشد‌‌٬ برای سرپرستی نیز محرز است٬ که در اینباره و در پاسخ به این ادعا٬ من دو موضوع را ارائه کردم؛ که قرار شد دادگاه استعلام‌ ادعاهای بنده را مد نظر قرار دهد و جلسه بعدی روز چهارشنبه هفته آینده بعد٬ وصول این استعلامات انجام شود.

از نظر رئیس مجلس تمکین کرده‌ایم

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: یکی از این موضوعات و کش‌وقوس‌های چند ماهه در اینباره که نهایتا منتهی به نظر رئیس مجلس شد٬ این بود که نام سازمان غیرقانونی است و باید «صندوق» باشد؛ که ما هم از این نظر تمکین کردیم و ابلاغ من از آن به بعد٬ به عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی صادر شد. در اصل ما از نظر رئیس مجلس تمکین کرده‌ایم٬ اما طبق اسناد کسانی که از نظر رئیس مجلس تمکین نکرده‌اند٬ وزیر محترم فعلی کار و مدیر محترم فعلی سازمان هستند.

وی افزود: مدیرعامل فعلی صندوق طی بخشنامه‌ای اعلام کرده بنا به دستور معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورخ ۱۷/۱۰/۹۳ از این به بعد٬ نام تشکیلات تامین اجتماعی٬ «سازمان تامین اجتماعی» است و نباید از نام صندوق استفاده شود که این دستور در ۲۷/۱۲/۹۳ به همه واحدهای کشور ابلاغ شده است.

مرتضوی تاکید کرد: بنابراین کسی که خلاف نظر محترم مجلس عمل نموده و از آن استنکاف کرده٬ وزیر کار و مدیر فعلی تشکیلات تامین اجتماعی است که حتی آقای وزیر ابلاغ جدید برای ریاست را به عنوان مدیرعامل سازمان صادر کرده‌اند که این خود استنکاف از نظر ریاست محترم مجلس است. حالا آن‌ها آمده‌اند از ما به علت استنکاف شکایت کرده‌اند٬ در حالی که ابلاغ من به عنوان ریاست صندوق صادر شده بود٬ که قرار است این نوع استعلام‌ها وصول شود و در جلسه بعدی دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

هفته بعد استعلامات انجام می‌شود

دادستان اسبق تهران گفت: طبق ماده ۱۴ اساسنامه صندوق تامین اجتماعی که وکیل تامین اجتماعی آن را قبول نمی‌کند و اعتقاد دارد که مدرک و شرایط تحصیلی برای سرپرست باید‌‌ همان باشد که برای مدیرعامل است٬ اما ما مشاهده می‌کنیم آقای ربیعی وزیر وقت برای ‌آقای فیروزه‌ای ابلاغ سرپرستی صادر کرده‌اند٬ در حالی که ایشان رشته ادبیات فارسی خوانده‌اند٬ بنابراین اگر دکترای حقوق نمی‌تواند سرپرستی را داشته باشد٬ برای رشته ادبیات فارسی نیز نمی‌شود ابلاغ سرپرستی صادر شود. بنابراین من می‌گویم که آن‌ها خودشان نمی‌توانند امروز شاکی این موضوع باشند.

مرتضوی بیان کرد: همانطور که گفتم قرار شد استعلام‌ ادعاهای ما وصول شود و ما اصرار داشتیم این دادگاه نیز علنی برگزار شود٬ تا همه شرکای تامین اجتماعی بدانند همه این اتهامات٬ مدرک‌سازی است که دادگاه این موضوع را نپذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در این سری از دادگاه‌ها به جز دو پرونده تامین اجتماعی٬ چه موضوعات دیگری بررسی می‌شود٬ گفت: در پرونده گزارش خلاف واقع که بنده به ۲۰۰ هزار تومان محکوم شده بودم٬ در دیوان لغو شده بود٬ مطرح است که قرار است بعد از اتمام پرونده تامین اجتماعی بررسی شود.

شکایت روح‌الامینی به اتهام معاونت در قتل

دادستان اسبق تهران در پاسخ به این سوال که آیا اولیای دم کهریزک نیز از شما شکایت مجددی را کرده‌اند٬ گفت: فقط آقای روح‌الامینی به اتهام معاونت در قتل شکایتی را طرح کرده است.

کد خبر : ۲۷۳۴۷۱