خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد دستگاه دیپلماسی٬ چهره ایران در عرصه بین‌المللی را ترمیم کرده است

سفیر اسبق ایران در لبنان تاکید کرد که غرب با دعوت از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ژنو۳ قدرت منطقه‌ای ایران را پذیرفت.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست مذکرات صلح سوریه معروف به اجلاس ژنو۳ گفت: پیش از برگزاری از اجلاس ژنو ۳ و در هنگام برگزاری ژنو ۲، ایران دعوت شده بود٬ ولی این دعوت پس گرفته شد. 

وی ادامه داد: آن زمان‏، هم٬ برخی از بازیگران منطقه‌ای٬ و هم برخی از بازیگران بین‌المللی ایران را طرف دعوا می‌دانستند و ادعا می‌کردند ایران عامل بحران است و متهم به دخالت در سوریه می‌شد و می‌گفتند ایران باید اعلامیه ژنو۱ که مبتنی بر کنار گذاشتن بشار اسد بود را باید بپذیرد٬ که ایران آن را قبول نکرد. 

مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با اشاره به تغییر شرایط در خاورمیانه اظهار داشت: شرایط منطقه در طول سال‌های اخیر با آنچه پیش از آن وجود داشت، بسیار تفاوت کرده و از سوی دیگر، آنقدر مشکلات و بن‌بست‌های منطقه‌ای مشکلات زیاد شده و درک جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای به این حد رسیده که نمی‌توان «بازیگری» چون ایران را نادیده گرفت. 

سبحانی با بیان اینکه عملکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی موجب ترمیم چهره کشورمان در عرصه بین‌المللی شده، تصریح کرد: خوش‌بختانه کشورمان در عرصه بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای توانست چهره خود را ترمیم کرده و اعتمادسازی را انجام داده است. 

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: درست است مذاکرات ایران با ۱+۵ مختص به مسئله هسته‌ای بوده ولی افزایش شناخت‌ها از همدیگر، زمینه‌ها را برای همکاری و همفکری‌ها بیشتر کرده است و آن‌ها را متوجه عملکرد و نقش مسئولیت‌آ‏فرین و ثبات‌زای ایران کرده است. 

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت یازدهم در تغییر شرایط منطقه‌ای به نفع ایران و ترمیم چهره جمهوری اسلامی ایران به چه میزان موثر بوده؟ خاطرنشان کرد: از قبل زمینه‌ها و فرصت‌ها برای مسائلی نظیر مذاکرات و دیپلماسی منطقه‌ای فراهم بود٬ ولی آنچه موجب شده‏، ‌عملکرد مناسب دولت و دیپلماسی آقای ظریف نیز در این راستا تاثیر به‌سزایی داشته است. 

سفیر اسبق ایران در لبنان افزود: از ابتدای شروع به کار دولت آقای روحانی، سیاست تنش‌زدایی و تعامل سازنده با دنیا و به ویژه بهبود و گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه در پیش گرفته شد. متاسفانه عملکرد دولت قبل در هشت سال گذشته در عرصه سیاست خارجی٬ موجب ایجاد بسیج جهانی علیه کشورمان شد. آقای روحانی با پیشبرد پروژه اعتمادسازی منطقه‌ای و بازگشت تعامل با کشورهای منطقه و توسعه روابط با کشورهای دیگر تلاش کردند نقش ثبات‌آفرین ایران به جهانیان را نشان دهند. 

سبحانی با اشاره به برگزاری نشست‌های چندجانبه بین‌المللی هفته گذشته ایران با موضوع سوریه ابراز داشت: موضوع نشست‌های هفته گذشته بر محوریت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم بود و چون این مسئله مبنای انسانی دارد، تاثیر مثبتی را هم در موضع‌گیری کشورهای دیگر نسبت به ایران می‌تواند داشته باشد. 

سفیر اسبق ایران در اردن در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ایران، چقدر امید به حل بحران سوریه در اجلاس ژنو۳ بیان کرد: متاسفانه مسئله سوریه آنقدر پیچیده شده و در صحنه عمل نیز گروه‌های مسلح و تروریستی بسیاری حضور یافته‌اند که از سوی برخی از کشور‌ها حمایت می‌شوند که نمی‌توان انتظار حل بحران سوریه را با یک یا دو اجلاس داشت. 

وی با اشاره به پذیرش قدرت ایران در منطقه یادآور شد: باید متذکر شوم در صورتی که دعوت از ایران رسمی شود٬‏ ولی در همین اندازه که طرف‌های بین‌المللی پذیرفته‌اند که ایران کشوری مهم در منطقه و تعیین‌کننده در تحولات منطقه‌ای و به خصوص سوریه است، می‌تواند یک گام مهم و تعیین‌کننده در راستای حل بحران یمن برشمرد

کد خبر : ۲۷۲۹۹۵