خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح‌کرد؛

تماس تلفنی کری با ظریف / اقدامی خلاف دستورات مسئولان عالی نظام انجام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه از تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا به وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یک رسانه مدعی تماس تلفنی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با آقای ظریف درباره مسئله یمن شده است، آیا این مسئله صحت دارد گفت: بخشی از آن خبر درست است و تماس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در آستانه مذاکرات گاهی بنا به ضرورت گفت‌وگویی صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای که از امروز در وین برگزار می‌شود، اظهار داشت: امروز تیم مذاکره‌کننده ما در سطح معاونین و کارشناسان مذاکراتی را تا روز جمعه در وین خواهند داشت.

افخم با بیان اینکه امروز و فردا تیم مذاکره‌کننده ما گفت‌وگو‌هایی با اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشتٰ از برگزاری نشست 1+5 در سطح معاونین در روز جمعه خبر داد و تصریح کرد: بحث اصلی که در این گفت‌وگوها صورت مطرح می‌شود، بحث نگارش متن نهایی توافق احتمالی است و البته در کنار آن مسئله تحریم‌ها و رفع آنها نیز مورد توجه است.

وی افزود: کار مذاکره‌کنندگان بسیار فشرده و حساس است و باید کلیات و جزئیات در متن توافق نهایی لحاظ شود.

توافق نهایی، توافق ایران با 1+5 است

این مقام ارشد وزارت امورخارجه درباره طرح کنگره آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که همزمان با روز اجرای توافق احتمالی همه تحریم‌ها باید لغو شود و طرف مقابل نیز با تکرار ادعاهای خود مشروعیتی برایش ایجاد نمی‌شود و از طرف دیگر توافق نهایی، توافق ایران با 1+5 است و فقط یک عضو نمی‌تواند نظر خود را به عنوان توافق به همه طرف‌ها تحمیل کند.

افخم درباره همکاری‌های ایران و آمریکا در مذاکرات پس از دستیابی به توافق نیز ابراز داشت: این مذاکرات فقط پیرامون موضوع هسته‌ای است اما اینکه پیرامون مذاکرات متناسب با تحولات بین‌المللی گفت‌وگویی نیز صورت گیرد، این موضوع اجتناب‌ناپذیر است ولی نباید آن را به عنوان همکاری یا مذاکره در این خصوص تلقی کرد.

فکت‌شیت ایران متناسب با روند مذاکرات و صلاح‌دید مسئولان عالی منتشر می‌شود

خبرنگاری پرسید که اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده دستور انتشار فکت شیت را داده است، آیا این مسئله صحت دارد که  سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد: اینکه در سطح مسئولان عالی نظام چه بحثی صورت گرفته است را نمی‌دانم. اما باید بگویم که هیچ اقدامی خلاف دستورات مسئولان عالی نظام صورت نگرفته است.

افخم با بیان اینکه فکت‌شیت ایران متناسب با روند مذاکرات و صلاح‌دید مسئولان عالی منتشر می‌شود، ابراز داشت: مفاد فکت‌شیت مکتوب به شکل مکرر و شفاهی از سوی مسئولان و اعضای تیم مذاکره‌کننده اعلام شده و لذا نباید تردیدی در خطوط قرمز و توافقات ایجاد شود.

سفر ظریف به نیویورک

رئیس اداره دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در اجلاس بازنگری ان‌.پی‌.تی نیز عنوان کرد: آقای ظریف بامداد یکشنبه عازم نیویورک خواهند شد و معاونین ایشان نیز، آقای ظریف را همراهی می‌کنند، قرار است ایشان در این اجلاس سخنرانی داشته باشند و در نشست کمیته‌های ذیربط نیز حاضر می‌شود.

وی درباره اینکه آیا در حاشیه این اجلاس نشست 1+5 در سطح وزرا تشکیل خواهد شد، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با حضور وزرای 1+5 در این اجلاس امکان یک نشست فراهم شود، ولی هنوز هیچ دیداری قطعی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه‌ آیا احتمال تغییر در برخی از جزئیات مفاد بیانیه سوئیس وجود دارد، گفت: همانطور که آقای عراقچی اعلام کرده‌اند، احتمال امکان تغییر در برخی از بندها و  مذاکره درباره آنها وجود دارد، از طرفی بیانیه سوئیس، یک بیانیه الزام‌آور حقوقی نیست و اگر قرار بر مذاکره و تغییر نبود، دیگر نیازی هم به مذاکره وجود نداشت. راهکارهایی که در بیانیه سوئیس بدست آمده است، یک سری چارچوب‌های بسیار کلی هستند.

اظهارات مبنی بر استفاده از زور و گزینه روی میز، ادعاهای تکراری و توخالی است

افخم درباره اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده از زور علیه کشورمان نیز بیان کرد: آمریکایی‌ها در برابر اراده ملت ایران و دانش بومی ایرانیان راهی جز پذیرش را نداشتند و آنچه تاکنون شکل گرفته است، احترام به حق ایران است و اظهارات مبنی بر استفاده از زور و گزینه روی میز ادعاهای تکراری و توخالی است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره برخی از شایعات مبنی بر اینکه پس از پایان دوره محدودیت ده ساله ایران باید برای غنی سازی مجددا مذاکره کند، خاطرنشان کرد: ایران پس از دوره ده ساله مطابق قوانین جهانی و همانند سایر کشور‌ها مجاز به غنی‌سازی و فعالیت هسته‌ای است و همانطور که آقای روانچی در دانشگاه علامه بیان کردند این مسئله صحت ندارد.

خبرنگاری از رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه پرسید که آقای عراقچی هدف از مذاکرات را رفع تحریم‌ها نداستند پس ما برای چه مذاکره می‌کنیم؟ افخم بیان کرد: ایشان توضیح دادند که هدف مذاکرات این است که جهان به حق هسته‌ای ایران احترام بگذارد موضوع احترام به خواست ایران است و نه حتی شناسایی آن و در کنار این مسئله رفع تحریم‌ها نیز دنبال می‌شود ایشان در آنجا بیان کردند که دلیل اصلی مذاکرات تحریم‌ها نیست و ایران به خاطر تحریم‌ها به پای میز مذاکره نیامده است.

وی درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: ایران رایزنی‌های فرا‌تر از ۱+۵ با روسیه دارد و این مسیر را ادامه می‌دهد مسیر، مسیر همکاری است و البته ما در حاشیه ۱+۵ نیز با هیات روسی گفتگو‌هایی و مشورت‌های مستمری داریم و در باره راهکار‌ها و نتایح رایزنی و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید شما سفیر آتی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن خواهید بود؟ عنوان کرد: درباره انتصابات تا زمان قطعی شدن هیچ اظهار نظری صورت نمی‌گیرد و این چه در خصوص من و یا هر مقام دیگری صدق پیدا می‌کند وآن اخبار نیز از سوی یک مقام مسئول و منبع موثق اظهار نشده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آتش‌بس حملات یمن و اینکه طرح ایران چقدر منجر به این مسئله شد بیان کرد: کسانی که اخبار منطقه را دنبال می‌کنند دیدند که این اقدام با کشتار انسان‌های بی‌گناه و تخریب زیرساخت‌ها همراه بود. ایران بلافاصله تحرکات جدی و رایزنی‌های خود رابه شکل دو جانبه و چند جانبه پیش برد.

وی اضافه کرد: ما مخالف هر گونه اقدام نظامی در خصوص یمن هستیم و راهکار حل بحران یمن را گفتگو می‌دانیم. طرح چهار ماده‌ای ایران نیز در این رابطه ارائه شد و دیدگاه معقول و منطقی ایران که برگرفته از نگاه واقع‌بینانه و بی‌طرفانه کشورمان بود حاکی از این بود که جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ است و معتقد به دیپلماسی و گفت‌وگو برای حل و فصل تنازعات منطقه است.

امیدواریم در اسرع وقت امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه فراهم شود

این مقام ارشد وزارت امور خارجه توقف حملات نظامی را گامی مثبت دانست که منجر به عدم کشته شدن بیشتر مردم بی‌گناه می‌شود و گفت: امیدواریم در اسرع وقت امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه فراهم شود. وزارت امور خارجه و سازمان هلال احمر راه‌های ارسال را در این مدت بررسی می‌کنند و معتقدیم این اقدام، اقدام ضروری است چرا که شدیدا نیازمند کمک‌های اولیه و توجه جدی و فوری است.

افخم یادآور شد: ما معتقدیم که باید در عرصه سیاسی باید گفت‌وگو‌ها میان گروه‌های یمنی دنبال شود ما مخالف دخالت خارجی هستیم چراکه سرنوشت یمن باید به دست یمنی‌ها شکل گیرد و هر گونه دخالت خارجی اثر مثبتی ندارد وبرای همین گفت‌وگو میان گروه‌های یمنی را تشویق کرده و از تشکیل دولت فراگیر حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری حادثه فرودگاه جده اظهار داشت: آن حادثه، حادثه تلخی بود و ما آن را محکوم کردیم. پیگیر ی‌ها در همه سطوح ادامه دارد و مسئولان سعودی برای مجازات آن افراد قول دادند تا حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود.

اوباما درباره یمن پیامی به ایران نداده است

خبرنگاری از افخم پرسید که اوباما گفته است پیام‌هایی هشدارگونه به ایران در خصوص یمن داده است این پیام چیست؟ که وی تصریح کرد: البته این مصاحبه هنوز به طور کامل پخش نشده حال پس از ۲۸ روز مقامات آمریکایی می‌خواهند اظهارنظراتشان را به عنوان هشدار و پیام به ایران تلقی کنند و این مربوط به خودشان است و هیچ پیام ویژه و صریحی در این باره وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای کشورمان در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران که مبنی بر سکوت ظریف در برابر حادثه جده شده بود، خاطر نشان کرد: وقتی یک نفر در وزارت خارجه اعلام نظر می‌کند، نظرش، نظر کلی مجموعه وزارت خارجه است واینطور نیست که وقتی من حرف می‌زنم آقای ظریف هم بخواهد دوباره‌‌ همان حرف‌ها را تکرار کرده و اظهار نظر بکند. از سوی دیگر، تمام مواضع با آقای وزیر جمع‌بندی می‌شود وایشان در همه مسائل حضور دارند و نظر می‌دهند واگر لازم بود تا آقای وزیر درباره همه مسائل اظهار نظر کنند که دیگر نیاز به معاون و سخنگو نبود.

افخم درباره سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به تهران نیز بیان کرد: سفر آقای اشرف غنی به تهران سفر خوبی بود و در آن اسنادی به امضا رسید روابط دو کشور، ‌روابطی خوب و دارای سوابق تاریخی است در این سفر دو کشور درباره مسائل دو جانبه گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی داشتند وقرار شد این گفت‌وگو‌ها براساس تفاهمات صورت گرفت ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اخبار مربوط به پرونده جیسون رضاییان بیان کرد: ما اخبار این پرونده را از طریق مسئولان قضایی پیگیر هستیم و گویا قرار است دادگاه آن به زودی برگزار شود.

کد خبر : ۲۷۲۱۳۵