خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مجمع نمایندگان کردستان:

صنایع کوچک تاثیرگذار در اشتغالزایی٬ مورد توجه قرار گیرند

رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل کمیته رفع محرومیت استان کردستان تاکید کرد و گفت: این موضوع نیازمند پیگیری بوده و بنده نیز آن را به رئیس جمهور تاکید خواهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت٬ علی لاریجانی در مجمع نمایندگان استان کردستان وعده رئیس جمهور مبنی بر ضرورت تشکیل کمیته رفع محرومیت استان کردستان را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع نیازمند پیگیری بوده و بنده نیز در این زمینه به رئیس جمهور تاکید خواهم کرد. 

رئیس نهاد قانونگذاری همچنین با تاکید بر اینکه نگاه به استان باید اعتماد ساز باشد، بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به بخش‌هایی که جنبه‌های قومی دارند اعتماد ساز بوده و در این زمینه سوءتفاهمی به وجود نیاید. 

وی ادامه داد: دولت نیز در جذب اعتماد همواره تلاش می‌کند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه یاری گر دولت باشند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص مسائل مطرح شده درباره عقب افتادگی استان کردستان عنوان کرد: عقب افتادگی ارتباطی به قومیت نداشته و بسیاری از استان‌ها با چنین مشکلی مواجه هستند. 

وی در ادامه گفت: در خصوص ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری دولت در فعالیت‌های عمرانی و تولیدی نیز باید اعلام کرد که بضاعت دولت در همین حد بوده و منابع مالی محدود است، البته بخش خصوصی هم به سادگی در فعالیت‌های اقتصادی حضور پیدا نمی‌کند و شما باید در این زمینه تلاش کنید. 

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، صنایع کوچکی که نقش بسزایی در اشتغالزایی دارند باید مورد توجه قرار گیرند و می‌توان با تشویق سرمایه‌گذاران اقدامات خوبی انجام داد. 

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: بهتر است که پروژه‌های سود‌ده را به دولت و بخش خصوصی معرفی کرد و این موضوع به تعقیب سرمایه‌گذاران منتهی خواهد شد. 

لاریجانی همچنین به ظرفیت معادن استان کردستان اشاره کرد و گفت: زمانی که صنعت در یک استان رشد کند، بخش خصوصی نیز حضور خواهد یافت، لذا بنده به بخش‌های دولتی این موضوع را تاکید خواهم کرد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی از قبیل راه‌آهن و جاده نیازمند فاینانس هستند، گفت: منابع مالی دولت محدود بوده و به همین دلیل می‌توان پروژه‌های نیمه تمام را از طریق فاینانس تکمیل کرد. 

وی در خصوص مسئله بیکاری نیز بیان کرد: این موضوع مربوط به کل کشور بوده و می‌توان با بهبود وضعیت صنعت مشکلات این چنینی را رفع کرد. 

لاریجانی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه استان کردستان ظرفیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر دارد، لذا می‌توان با معرفی این استان از طریق رسانه‌ها گردشگران را جذب کرد. البته زیرساخت‌ها نیز باید مهیا شوند. 

وی در پاسخ به درخواست نمایندگان استان کردستان مبنی بر تبدیل این استان به منطقه آزاد اقتصادی گفت: این موضوع نیازمند پیگیری بوده و بنده نیز برای در دستور کار قرار گرفتن آن تلاش خواهم کرد. 

رئیس قوه مقننه مشکل کمبود آب را نیز مربوط به کل کشور دانست و افزود: اجرای طرح مهار آب‌های مرزی تا حدی به رفع مشکل کم آبی در کشور کمک خواهد کرد، لذا بهتر است که طرح مذکور هرچه زود‌تر اجرایی شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر تسریع ساخت راه‌های روستایی تاکید کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت بوده و باید پیگیری شود. 

صحبت اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان نیز در این جلسه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما کاملا با حوزه‌های مختلف آشنا هستید و بر وضعیت استان‌ها اشراف دارید، زمانی که نگاهی به قوانین بالادستی و برنامه پنجم می‌شود شاهد امیدوار کننده این برنامه‌ها هستیم اما متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدام خاصی جهت رفع مشکلات استان کردستان صورت نگرفته است. 

نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی کمبود آب را یکی از دغدغه‌های مردم کردستان عنوان کرد و گفت: میزان بارش باران در استان کردستان بیش از حد متوسط است، اما باز هم شاهد کم آبی در این استان هستیم. 

وی ادامه داد: ساخت سد‌ها در استان کردستان با کمبود منابع مواجه بوده و اعتبارات تخصیص یافته به کردستان ناچیز است. 

علوی مشکل دیگر استان کردستان را نبود آزاد راه دانست و گفت: ساخت آزادراه این استان ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما با توجه به بودجه تخصیص یافته، ساخت آن سال‌ها طول خواهد کشید. 

به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان، پروژه‌ ریلی این استان تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته و باید مسئولان آن را با جدیت دنبال کنند. 

وی ادامه داد: درآمد استان کردستان از معادن ۲۴۰ میلیارد تومان است در حالیکه استان‌های همجوار با برخورداری از معادن کمتر درآمدهای به مراتب بالاتری دارند. 

نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس تاکید کرد: به طور حتم می‌توان با مدیریت کارآمد دیگر نیازی به امتیازات دولتی نداشت. 

وی تعداد بیکاران استان کردستان را ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کردستان توانمند است و رفع معضل بیکاری نیازمند برنامه‌ریزی‌های اساسی است. 

در ادامه سید محمد بیاتیان عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان کردستان کاهش جمعیت در منطقه بیجار را یک مشکل اساسی در استان عنوان کرد و گفت: رشد منفی جمعیت علل بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود زیرساخت‌ها، نبود آزادراه، راه‌آهن و ضعف فرودگاه اشاره کرد. 

وی ادامه داد: همچنین موضوع دیگر اینکه کردستان از منابع آبی فراوانی برخوردار است اما متاسفانه ۸۰ روستا از مجموع ۲۳۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. 

بیاتیان افزود: کشاورزی شغل اصلی مردم بیجار بوده اما وضعیت به نحوی است که کشاورز از فعالیت‌های خود سودی به جیب نمی‌زند، هزینه تمام شده کشت گندم از قیمت خرید تضمینی بیشتر بوده و باید برای این مشکل فکری شود. 

محسن بیگلری دیگر عضو مجمع نمایندگان استان کردستان نیز به مشکل کم آبی استان کردستان اشاره کرد و گفت: شاید یک استان کم آب بتواند نبود آب را تحمل کند اما استان کردستان آب فراوانی در اختیار دارد اما باز هم وضعیت آن بحرانی است که دلیل این موضوع انتقال آب به سایر مناطق است. 

وی ادامه داد: همچنین جاده‌های ما کمتر از ۳۰ درصد آسفالت شده‌اند و برای ساخت آزادراه نیز تنها ۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که این مبلغ برای ساخت آزادراه ناچیز است. 

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه انتخابیه بنده سرد‌ترین شهر استان است اما شاهد ضعف در گازرسانی هستیم، معادن تعطیل شده و این مشکلات با تشکیل کمیته رفع محرومیت استان کردستان مرتفع خواهد شد. 

امید کریمیان یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان بیان کرد: رفع برخی مشکلات نیازی به پول ندارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکیل منطقه آزاد تجاری در استان اشاره کرد. رئیس جمهور در سفر خود به استان کردستان وعده تشکیل منطقه آزاد در استان کردستان را دادند که این موضوع مانند یک مسکن باعث تسکین دردهای مردم می‌شود لذا بنده خواهشمند پیگیری در این زمینه هستم. 

وی ادامه داد: شهرستان مریوان امتیازات بسیاری دارد اما متاسفانه جاده استاندارد ساخته نشده که ساخت آن برای کشور منافع خواهد داشت. 

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ساخت جاده مریوان ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

همچنین حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص خواسته‌های مردم کردستان گفت: تکمیل اتوبان قروه- سنندج و ساخت راه‌آهن همدان- سنندج از خواسته‌های اصلی مردم استان بوده و راه‌های روستایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

سالار مرادی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیوان دره در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تشکیل منطقه آزاد تا حدی مشکل بیکاری را رفع خواهد کرد، این موضوع به یک هماهنگی نیاز داشته و جلسات برگزار شده نیز تداوم نداشته‌اند. 

وی در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر اینکه اکنون فضا برای سرمایه گذاری خرد مناسب نیست و دولت باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. 

وی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رفت که دولت از ظرفیت‌های طبیعی استان استفاده کند اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است. 

در ادامه این جلسه عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نبود زیرساخت‌های حمل و نقل را اولین مشکل استان عنوان کرد و گفت: با این اعتبارات سال‌ها برای بهبود وضعیت زمان نیاز است. 

وی تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب نیز از موضوعات حائز اهمیت بوده که باید به آن توجه شود. 

وی در ادامه گفت: همچنین برای رفع مشکلات بیکاری باید شرکت‌های دولتی را مجاب به سرمایه‌گذاری در این استان کرد. کردستان کاملا امن بوده و باید سازمان‌هایی نظیر شستا، ایدرو و ایمیدرو را برای سرمایه‌گذاری در استان تشویق کرد. 

وی گفت: تخصیص اعتبارات به استان کردستان در سال ۹۳ مناسب بود و خواهشمندم که در برنامه ششم توسعه، توازن منطقه‌ای به خوبی دیده شود. 

علی لاریجانی در پایان بیان کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نیز خواسته دیگر ما است که درخواست مساعدت در این زمینه را داریم.

کد خبر : ۲۷۲۰۱۱