خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

هرگونه نشست مشترک برای وحدت٬ با محوریت تندروهای پایداری محکوم به شکست است

یک فعال سیاسی اصولگرا جریان‌های تندور را عامل عدم ورود چهره‌های معتدل و متفکر به جریان اصولگرایی ذکر کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا؛ در تحلیل وضعیت کلی امروز جریان اصولگرایی گفت: هرچند ما شاهد صحبت‌های از برخی چهرهای اصولگرا هستیم که سعی می‌کنند نشان دهند وحدت در جریان اصول گرایی دست یافتنی، اما اعتقاد دارم در شرایط فعلی به هیچ عنوان زمینه‌ای برای چنین وحدتی فراهم نیست. 

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: گروه‌ها و افراد تندور همیشه افت اصولگرایی بوده‌اند، پایداری و جریان‌های تندور با روش بسیار زشت دورغ‌سازی بیشترین نقش را در جلو‌گیری از ورود چهره‌های اصولگرایی معتدل و متفکر داشتند. 

وی بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم اختلاف در بدنه اصولگرایی بیشتر از راس آن است، که بزرگترین آفت این مسئله هم نبود قبول یک رهبری واحد است. 

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع که در شرایط فعلی باعث ایجاد شکاف‌های جدی در جریان اصولگرایی شده است را باید روش تند دولت قبل دانست که علیه چهره‌های معتدل صورت گرفت که این شکاف به آسانی قابل ترمیم و تعدیل نیست. 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: در آن دوره حملاتی به روش تکفیری علیه چهره‌های معتدل اصولگرایی صورت گرفت که حتی از طرف جریان رقیب٬ علیه چهره‌های اصولگرایی بی‌سابقه بود. 

این عضو هئیت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که به نظر شما در شرایط فعلی آیا حضور پررنگ اصلاح‌طلبان می‌تواند به عنوان یک خطر احتمالی باعث وحدت اصولگرایان در فرآیند انتخابات شود؟ تصریح کرد: تجربه نشان داده که شکاف امروز بین جریان اصولگرایی به ویژه بدنه موثر آن‌ها٬ به نوعی است که حتی احتمال پیروزی رقیب و این خطر مشترک نیز نمی تواند وحدت کلی را در این جریان به وجود بیاورد. 

وی درباره دیدارهای صورت گرفته بین احزاب و گروه‌های اصولگرایان و در پاسخ به این سوال که چرا برخی از جریان‌های اصولگرایی تمایل دارند بیشتر با پایداری نشست‌های مشترکی داشته باشند٬ اظهار داشت: به هر حال عرصه سیاسی در حوزه انتخاباتی بسیار خاص است و جریان‌های تندور و افراطی در شرایط نبود نظامی حزبی موثر بیشتر می‌توانند تاثیرگذار باشند٬ به همین دلیل برخی از جریان و افراد اصولگرایان به این نسشت‌ها و دیدار‌ها به صورت یک تاکتیک انتخاباتی برای رسیدن به قدرت نگاه می‌کنند. 

 این عضو سابق کمسیون امنیت ملی مجلس شواری اسلامی اضافه کرد: اما در مقابل٬ چهره و جریان‌های معتدل و ریشه‌دار اصولگرایی حاضر نیستند از این روش برای دستیابی به قدرت استفاده کنند و همینطور که می‌بینم این دیدار‌ها و نشست‌ها تنها بین برخی چهره‌ها صورت می‌گیرد. 

 این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه گروه‌ها و افراد تندور همیشه افت جریان اصولگرایان بوده‌اند٬ خاطرنشان کرد: ما دیدم که همین پایداری و جریان‌های تندور بیشترین نقش در جهت جلو‌گیری از ورود چهره‌های اصولگرایی معتدل و متفکر با روش بسیار زشت دورغ‌سازی داشتند؛ بنابراین نباید توقع داشت که امروز افراد قربانی این روش غیراخلاقی٬ حتی با عدم حضور در مجلس، با تندور‌ها بر سر یک میز بنشیند. 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزوذ: همین جریان تندرو و افراطی عامل اصلی عدم وحدت و شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ هستند بنابراین هرگونه معامله و نشست مشترک برای رسیدن به وحدت با حضور و محوریت تندور‌های پایداری محکوم به شکست است. 

این استاد علوم سیاسی گفت: چهره‌های شاخص و معتدل اصولگرایی امروز برخلاف جریان هلای تندور و افراطی در راستای منافع ملی جلوگیری از چالش جدی دولت را در دستور کار خودشان دارند.

کد خبر : ۲۷۱۸۶۰