خبرگزاری کار ایران

ایزدی در نشست بررسی مذاکرات لوزان:

تنها پنج تحریم‌ ایران مربوط به مسئله هسته‌ای است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر امروز قرار است پای میز مذاکره بنشینیم و توافق‌نامه‌ای تصویب شود٬ باید در مقابل امتیازاتی که می‌دهیم٬ امتیازاتی بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فواد ایزدی در نشست دیدگاه علوم سیاسی رویکرد منتقدان و موافقان گفت: در چند ماه گذشته شاهد تحولات گوناگونی در عرصه مذاکرات هسته‌ای بوده‌ایم٬ که از جمله مهم‌ترین این تحولات و اتفاقات توافقنامه لوزان و نامه ۴۷ سناتور آمریکایی است. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ما امروز با طرح جدیدی در کنگره آمریکا و در یکی از کمیسیون‌های آن رو به رو هستیم که در این طرح تاکید شده تیم مذاکره کننده آمریکایی دستش برای دادن امتیازات به ایران باید بسته باشد. یعنی اینکه تیم مذاکره کننده آمریکایی می‌تواند درباره موضوعات گوناگون صحبت کنند٬ اما نمی‌توانند امتیاز زیادی را که اگر تصویب شود٬طبق این طرح به ایران بدهند. 

فواد ایزدی تصریح کرد: مشکلی را در توافق‌نامه ژنو داشتیم٬ امروز در بیانیه لوزان نیز پابرجاست؛ هر جا صحبت از برداشتن تحریم‌ها شده آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بگویند لغو و تعلیق هر تحریمی فقط مربوط به مسائل هسته‌ای است٬ که در این صورت در مجموع ۲۸ تحریم که وجود دارند٬ فقط ۵ تای از این تحریم‌ها مربوط به تحریم هسته‌ای است که در این صورت تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی نیز شامل این ۵ تحریم نمی‌شوند. بنابراین ۲۳ تحریم اصلی همچنان پابرجا خواهند بود.  این یکی از مشکلات اساسی توافق‌نامه ژنو و بیانیه لوزان است که باید مذاکره‌کنندگان باید به آن توجه کافی داشته باشند. 

این استاد علوم سیاسی گفت: اگر امروز قرار است به پای میز مذاکره بنشینیم و توافق‌نامه‌ای امضا و تصویب شود٬ باید در مقابل امتیازاتی که می‌دهیم٬ امتیازاتی را بگیریم. در این صورت بازی معنی برد-برد پیدا می‌کند اگر قرار باشد امتیازاتی بدهیم و همچنان تحریم‌های اصلی سر جای خودشان باشند٬ این بازی نه برد-برد٬ بلکه برد-باخت است. 

ایزدی با اشاره به نامه برخی از مجلس نمایندگان آمریکا گفت: در این نامه نیز ذکر شده که ما اصلا تحریمی‌ به عنوان هسته‌ای نداریم که قرار باشد آنها در توافق یا مذاکراتی با ایران لغو شود. 

این کار‌شناس روابط بین‌الملل بیان کرد: مردم ایران و مسئولان و مقامات می‌دانند همه این تحریم‌ها بهانه‌جویی بوده است؛ چه در زمینه حقوق بشر٬ چه در زمینه تروریسم و هسته‌ای. دولتی که امروز خود از حملات عربستان به یمن حمایت می‌کند٬ حق ندارد درباره مسائل تروریسم و حقوق بشر حمایت کند. ما به آنها می‌گوییم اگر تحریم‌ها سیاسی بودند٬ امروز باید برای برداشتن کامل آنها یک تصمیم سیاسی گرفته شود. 

وی به عنوان نتیجه‌گیری بحث خود گفت: در چند وقت اخیر موضوعات مذاکرات را دنبال می‌کنم؛ به این نتیجه رسیده‌ام هر چند مقامات دولتی و رئیس جمهور بار‌ها عنوان می‌کنند که در یک توافق احتمالی همه تحریم‌ها برداشته‌ می‌شود٬ اما هدف این مذاکرات نه برداشتن تحریم‌ها٬ بلکه یک توافق است. زیرا تیم مذاکره‌کننده می‌ترسد مذاکرات به شکست بیانجامد٬ یا طرف مقابل میز را ترک کند. 

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: این درست نیست که بخواهیم به طرف مقابل امتیازهایی بدهیم٬ اما آنها بگویند ما نسبت به هر تعهدی٬ الزام حقوقی نداریم. دو پیشنهاد را برای بهبود مذاکرات دارم؛ از جمله اینکه دولت آمریکا باید متعهد شود هیچ تحریمی علیه ایران وضع نمی‌کند؛ و دوم اینکه همزمان با تصویب توافقنامه احتمالی در مجلس ایران٬ کنگره آمریکا نیز این توافقنامه را امضا کند تا جلوی مسائل احتمالی گرفته شود.

ایزدی در پاسخ به سوالات 

بعد از پنل اولیه جلسه بررسی دیدگاه‌های موافقان و مخالفان بیانیه لوزان ‎‏‎فواد ایزدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تحریم‌ها با این مذاکرات لغو می‌شوند٬ گفت: دوستان همیشه تاکید می‌کنند که تحریم‌های سازمان ملل که ذیل قطعنامه هستند برداشته می‌شود٬ اما اتفاقی که می‌افتد این است بر اساس بیانیه لوزان شش قطعنامه لغو اما قطعنامه جدیدی ذیل فصل هفتم ایجاد شود که هیج محدودیتی ندارد و طرف مقابل نیز می‌تواند گلچینی از تحریم‌های گذشته را درتحریم های جدید بیاورد. 

وی افزود: این مسئله‌ای بود که ما در‌‌ همان توافق ژنو نیز به آن اشاره کردیم که دولت آمریکا می‌تواند به هر بهانه‌ای تحریم جدیدی را علیه ایران ایجاد کند. ما در گذشته اگر به غیرقانونی بودن قطعنامه‌های سازمان ملل اعتراض می‌کردیم. با پذیرش این نوع توافق به آن‌ها شکل قانونی می‌دهیم

وی در پایان درباره اینکه تعهدات بین‌المللی همیشه مقدم بر قانون داخلی است٬ تصریح کرد: هیچ‌گاه در تاریخ سراغ نداریم هیچ یک از مسئولان آمریکایی خواسته باشند تعهد بین المللی را بر قانون داخلی اولویت بدهند.

کد خبر : ۲۷۱۵۵۶