خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست مشترک مطبوعاتی با اشرف غنی عنوان کرد؛

گسترش همکاری‌های تهران-کابل برای مبارزه با افراطی‌گری در مناطق مرزی

رییس جمهور با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان در راستای تأمین منافع دو کشور در عرصه‌های مختلف، گفت: سفر رییس‌ جمهوری افغانستان که نماینده دولت وحدت ملی و دولت جدید افغانستان است، آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر یکشنبه در نشست مشترک خبری، گفت: ایران و افغانستان خواهان گسترش همکاریها در حوزه های اقتصادی، انرژی، صنایع و معادن، تجارت، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و راه‌آهن هستند.

روحانی: رای حل معضلات، نیاز به همکاری با یکدیگر داریم

رییس جمهور با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک بر حل و فصل مسأله مهاجران افغانستانی در ایران گفت‌وگو شد، گفت: بر مبنای مذاکرات، همه مهاجران افغانستانی که در ایران حضور دارند، ثبت‌نام خواهند شد و ترتیبی اتخاذ می‌شود تا کسانی که برای کار به ایران می‌آیند در چارچوب قانون حضور و تردد داشته باشند.

روحانی بر همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: ایران و افغانستان همکاری‌های بیشتری در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری بویژه در مناطق مرزی خواهند داشت.

رییس جمهور ادامه داد: مذاکراتی در زمینه راه‌های تقویت امنیت منطقه داشتیم٬ زیرا معضلات منطقه اختصاص به یک کشور ندارد و به تدریج دامنگیر همه خواهد شد. ما برای حل معضلات، نیاز به همکاری با یکدیگر داریم .

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به مساله یمن و تجاوز نظامی به این کشور اشاره کرد و گفت: باید برای حل و فصل مسایلی که به سمت جنگ و راه‌حل نظامی می‌روند، راه‌حل سیاسی را انتخاب کرد که به طور نمونه در یمن ، مردم این کشور با قطع حملات هوایی باید روی صلح و آرامش را ببینند و خودشان پای میز مذاکره ،مسایل را حل کنند.

روحانی سپس به مسأله محیط زیست و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: دو کشور بر استفاده از حق‌آبه‌ها و پایبندی به مقررات قانونی در این خصوص برای حفظ محیط زیست اشتراک نظر دارند و امیدواریم در چارچوب قانون، حق و انصاف، به توافقاتی در این زمینه برسیم که منافع دو کشور را تأمین کند.

رییس جمهور همچنین بر فعالیت‌های چندجانبه میان ایران و افغانستان با کشورهای هند، چین، ترکمنستان و تمامی کشورهای ساحلی دریای خزر و آسیای میانه به منظور تأمین منافع دو کشور و منطقه تأکید کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در خصوص همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، گفت: متأسفانه تولید مواد مخدر سال به سال در حال افزایش است و باید در قدم اول میزان کشت و تولید آن را مهار کرده و کاهش دهیم .

رییس جمهور با اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی ایران برای کمک به مردم افغانستان به منظور کشت جایگزین، گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با آماده‌سازی مسیر ترانزیت شرایطی فراهم کنیم تا محصولات کشاورزی و معدنی افغانستان به کشورهای هدف صادر شوند.

روحانی همچنین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون شمشاد افغانستان در خصوص حق‌آبه هریرود گفت: امروز اراده مشترک دو طرف را برای حل و فصل مسأله آب به خوبی مشاهده می‌کنیم. در مسأله آب در هیرمند توافق و چارچوب داریم. برای محیط زیست و حق‌آبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به توافق و تفاهم جدید برسیم و مسایل را حل کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: دو ملت و دو دولت می‌توانند مسایل خود را حل و فصل کنند و هریرود نمی‌تواند مانعی برای توسعه روابط باشد. ایران، افغانستان و ترکمنستان قطعاً در استفاده از این رودخانه به چارچوبی خواهند رسید که منافع هر سه کشور را تأمین کند.

اشرف غنی: بدون همکاری منطقه‌ای نمی‌توان با داعش مبارزه کرد

اشرف غنی رییس‌ جمهوری افغانستان نیز با قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران، اظهار امیدواری کرد رییس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت سفر وی به افغانستان پاسخ مثبت دهد.

رییس‌ جمهور افغانستان با تاکید بر ضرورت همکاری دوجانبه،‌ سه‌جانبه و منطقه ای تأکید کرد باید تلاش کنیم تا منطقه ما از شرایط خطر به مرحله صلح و ثبات برسد زیرا ما با خطر جدی و اشکال مختلف تروریسم روبه‌رو هستیم و بدون همکاری منطقه‌ای نمی‌توان با پدیده شومی نظیر داعش مبارزه کرد.

اشرف غنی احمد زی با بیان اینکه اراده ملت و دولت افغانستان بر ایجاد فصلی نو در مناسبات با ایران است، گفت: در این سفر در خصوص بازگشت تدریجی مهاجران افغانستانی و همکاری برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر مذاکره کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست بر مطالعه دقیق برای شناسایی مسایل مشترک تأکید کرد و گفت: دو کشور بر استفاده از فرصت‌ها و همکاری برای حل مشکلات ، اشتراک نظر دارند و مسایل آنها را نمی‌‌توان تنها در محیط زیست محدود کرد.

همچنین دو سند تفاهم و همکاری میان وزارت خارجه دو کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالیه افغانستان در حضور روسای جمهور امضاء ‌شد.

کد خبر : ۲۷۱۳۷۶