خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

ایران تا قطعیت نتیجه تصمیم طرف مقابل٬ اقدامی نمی‌کند

رئیس مجلس خطاب به جنگ‌افروزان سعودی گفت: حتی زمان جاهلیت، اعراب برای ماه رجب حرمت قائل بودند، شما که مسلمانید باید حرمت این ماه را حفظ کنید و دست از خونریزی مسلمانان بردارید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی (یکشنبه، ۳۰ فروردین ماه)٬ با اشاره به هجوم وحشیانه نظامی به کشور مسلمان یمن، اذعان داشت: دولت سعودی مدعی دولت اسلامی است، کجای اسلام اجازه ریختن خون بی‌گناهان را با تخیلات واهی می‌دهد؟ کجای اسلام تخریب خانه‌های مسلمانان را به دلیل رقابت‌های ناشیانه می‌دهد؟ کجای اسلام اختلاف افکنی بین مسلمانان را به دلایل واهی می‌دهد، مگر در روایات نیامده کسانی که حتی با تمسک به دین بین مؤمنان اختلاف ایجاد می‌کنند ملعون هستند، اگر دولت سعودی ادعای اسلامیت دارد باید بفهمد که جنگ‌طلبی چیزی جز جز لعنت خدا و بندگان خدا ندارد.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه ایران طرحی را برای ایجاد آرامش و حل و فصل مسائل یمن ارائه کرده، تأکید کرد: لازم است اطراف یمنی با گفتگوی ملی مسائل اختلافی را حل کنند، از این رو قبل از اینکه بیشتر در باتلاق بدنامی و شکست گرفتار شوید از این فرصت استفاده کنید، مجلس شورای اسلامی مجددا اقدام جنگ طلبانه سعودی را محکوم می‌کند و انتظار دارد در فرصت ماه مبارک رجب به این جنگ افروزی کثیف که فایده آن را رژیم صهیونیستی می‌برد خاتمه داده شود. 

وی اظهار داشت: مذاکره کنندگان ایران نیز باید با توجه بیشتر، صحنه مذاکرات را مدیریت و برای هر شرایطی سناریوهای بی‌بدیلی را مدنظر قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران تا نتیجه تصمیم طرف مقابل قطعی نگردد٬ اقدامی نمی کند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اقدام پارلمان آمریکا در تصویب قانونی برای رؤیت توافق بین ایران و ۱+۵ و اظهار نظر در آن، عنوان کرد: تحلیل‌های مختلفی در این باره در صحنه بین‌المللی ارائه شده که بعضی آن را دال بر ناتوانی رئیس‌جمهور آمریکا و برخی آن را حکایتگر نوعی فریبکاری جدید و بعضی آن را مسیری برای به هم زدن زمین‌های توافق دانسته‌اند. 

رئیس قوه مقننه در ادامه نطق پیش از دستور خود تاکید کرد: هر یک از این تحلیل‌ها مورد توجه باشد٬ ثمری برای دولت آمریکا نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط جدید به وجود آمده٬ مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبعا آن‌ها باید تضمین‌های روشنتری برای نتیجه بخش بودن ادامه مذاکرات ارائه کنند، قطعا این مسئله واضح‌تر شده که بازی‌ آمریکا این است که به دنبال به هم زدن میز مذاکرات است. البته بعید است که این تصور خام برای مذاکره کننده آمریکا به وجود آمده باشد که با این شگرد می‌توانند قدرت چانه‌زنی بیشتری برای خود فراهم کنند. 

 

کد خبر : ۲۷۱۲۶۲