خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فصل جدید توانمندی‌ ایران در چارچوب روابط دیپلماتیک ارائه شد

یک تحلیلگر سیاست خارجی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم فصل جدیدی از توانمندی‌های ایران را در چارچوب روابط دیپلماتیک به نمایش گذاشته است.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای در طول یک سال و نیم گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بیانیه سوئیس که نتیجه بیش از ۱۸ ماه مذاکره تیم دیپلماسی کشورمان با رهبری محمدجواد ظریف و در چارچوب راهبرد برد - برد توسط آقای روحانی و در ذیل فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه و متکی بر آرای مردم‌ در انتخابات سال ۹۲ شکل گرفت، فرصتی ایجاد کرد تا گام بلندی در زمینه اعتمادسازی برداشته شود.

این عضو ارشد حزب اعتماد ملی ادامه داد: در این راستا قدرت‌های بزرگ جهانی در مسیر یک گفت‌و‌گوی مبتنی بر احترام متقابل و در عین حال رعایت قواعد بین‌المللی را تجربه کنند و در روندی که مذاکرات با شش قدرت بزرگ دنبال می‌شد٬ فصل جدیدی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط دیپلماتیک به نمایش گذاشته شد و به نوعی وارد مرحله یک توافق همه جانبه شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در دولت گذشته اظهار داشت: در گذشته متاسفانه روالی که در مذاکرات دنبال می‌شد٬ به نوعی متکی بر پوپولیسم و موج‌سازی هیجانی در فضای گفتمانی عامه پسند بود که خسارت‌های برگشت‌ناپذیری بر دیپلماسی کشور وارد کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه عباراتی مانند بی‌ارزش بودن قطعنامه‌ها و کاغذ پاره‌خواندن آنها‌ و تشویق سازمان ملل برای صدور قطعنامه‌های بیشتر موجب شد کشور هزینه‌های بسیاری بدهد، تصریح کرد: انتقال پرونده هسته‌ای کشورمان و طرح مسائل بی‌سرانجام و نامرتبط منجر به افزایش ایران‌هراسی شد و به عبارتی آب را در آسیاب دشمن می‌ریخت که این روند حداقل در یکسال ونیم گذشته متوقف شده است.

کد خبر : ۲۷۱۲۰۷