خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در دیدار رییس دفتر حفاظت مافع مصر:

قابل قبول نیست مصر خود را در مقابل مردم یمن قراردهد

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در ملاقات خالد عماره، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران پیرامون روابط دوجانبه ایران و مصر و آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع جاری در یمن گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در دیدار خالد عماره، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران با اشاره به "شرایط حساس منطقه و جایگاه مهم و تأثیرگذار مصر در جهان اسلام و دنیای عرب"، گفت: «جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه را در قالب یک مجموعه به هم پیوسته در نظر گرفته و امنیت کشورهای منطقه را متأثر از همدیگر و حلقات تکمیلی می‌داند. از این رو، ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و تعیین کننده، نقش و مسوولیت اساسی در حفظ ثبات و استقرار امنیت در منطقه دارند».

امیرعبداللهیان افزود: «آن چه امروزه در صحنه یمن می‌گذرد، شرایطی بسیار پیچیده و خطرناک است و هشیاری و درایت همه طرف‌ها را می‌طلبد».

وی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ جاری علیه کشور یمن به عنوان باتلاق عمیق، می‌تواند پیامدهای خطرناک و جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد و گسترش شعله آن به نقاط دیگر، امنیت کل منطقه را با تهدید جدّی مواجه کند».

امیرعبداللهیان گفت: «ما شاهد برخی رفتارهای خردمندانه از سوی کشورهای منطقه هستیم. با این وجود، انتظار داریم که مصر به عنوان کشوری اسلامی و عربی، کمک بیش‌تری برای تسریع در جست‌وجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و توسعه درگیری کند. این قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن خود را در مقابل مردم یمن قرار دهد». «بدون تردید، رهبران قاهره برای آینده روابط عربی خود، اهمیت زیادی قائل هستند و مناسبات نزدیک مصر با مردم یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است».

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «تبدیل صحنه یمن به عرصه جدیدی برای رشد نیروهای افراطی هم‌سو با تشکیلات داعش و بانیان و حامیان آن، منافع و حاکمیت بسیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و حملات کور و نابود سازی مؤسسات و زیرساخت‌های این کشور مسلمان توسط هر طرفی خارجی یا داخلی، هزینه سنگینی را بر کلّ منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب تحمیل خواهد کرد. ما نگران امنیت سعودی و منطقه هستیم. ایران امنیت منطقه، سعودی و مصر را یکپارچه می‌بیند و از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران هستیم».

در این دیدار، رییس دفتر حفاظت منافع مصر نیز با اشاره به تحرکات افراط‌گرایانه و پدیده خشونت‌طلبی در منطقه، خطر منازعات طایفه‌یی و نژادی را به عنوان طرح مرموز دشمنان اسلام از دیرباز یاد آور شده و اهمیت رایزنی و همکاری نزدیک ایران و مصر را خاطر نشان کرد.

وی هم‌چنین با تبیین مواضع مصر در قبال تحولات منطقه بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌یی تاکید کرد.

کد خبر : ۲۷۰۶۶۹