خبرگزاری کار ایران

شمخانی در اجلاس دبیران شورای امنیت ملی سازمان همکاری شانگهای:

حمایت از جنایتکاران با عنوان دموکراسی، مصداق استفاده ابزاری از تروریسم است

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس دبیران شورای امنیت ملی سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی که به روسیه سفر کرده ، عصر امروز در سخنرانی خود با تشریح وضعیت انتقال قدرت در جهان کنونی در ابعاد مختلف که منجر به ظهور و شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت در عرصه‌های منطقه‌ای و در سطح بین‌الملل شده، اظهار داشت: قدرت آسیا رو به افزایش بوده و با افزایش نقش محوری این منطقه در تجارت، سیاست و امنیت جهانی، وزن راهبردی مناطق جغرافیایی جهان به نفع آسیا، درحال تغییر است. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی عوامل مخل امنیت در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی را همچنان پابرجا دانست و با اشاره به ماهیت سیال آن اظهار داشت: نقض مکرر و آشکار موازین حقوقی و معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی از جمله توسل به زور و تهاجم نظامی یک کشور و یا یک ائتلاف به کشور دیگر بدعتی غیرقابل قبول و اقدامی در مسیر نهادینه‌سازی ناامنی است. 

وی اعمال استاندارد دوگانه در مواجهه با تروریسم را مصداق دسته بندی این پدیده شوم به تروریسم خوب و بد دانست و افزود: استفاده ابزاری از موازین و معیارهای حقوق بین‌الملل و نهادهای بین‌المللی برای مداخله در امور کشور‌ها و اِعمال تحریم‌های نامشروع علیه دولت‌های قانونی و ملت‌ها، در کنار حمایت‌های آشکار و پنهان سیاسی و اقتصادی از گروه‌های تروریستی و توانمند سازی جنایتکاران تحت عنوان حمایت از دموکراسی، مصداق بارز استفاده ابزاری از تروریسم است. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی اصرار برخی قدرت‌ها برای تغییر روند غیر قابل بازگشت جهان تک قطبی و استفاده از یکجانبه گرایی مخالف موازین بین المللی در این خصوص آینده نگران کننده‌ای را پیش روی ما قرار داده است. 

علی شمخانی با ارائه تحلیلی دقیق از دلایل و روند شکل‌گیری داعش، برخی تحرکات نمایشی و تبلیغاتی ائتلاف علیه داعش را در صحنه عمل ناموفق معرفی کرد و افزود: سازمانهای اطلاعاتی این ادعا را تایید می‌کنند که روند پیوستن افراد به این جریان تروریستی رو به افزایش است. 

دریابان شمخانی با انتقاد از معیارهای دو گانه برخی کشور‌ها در مواجهه با بحرانهای مشابه در سوریه، یمن، اوکراین و بحرین، تمکین به خواست و رای ملت‌ها را راه حل رفع بحرانهای جاری در این کشور‌ها دانست و خاطرنشان کرد: ائتلاف‌های نظامی برای مقابله با داعش و برای سرکوب مردم یمن، منطقه را در جنگ فرو برده و این در حالی است که عملکرد هر دو ائتلاف به افزایش بی‌ثباتی، ناامنی و تصاعد بحران در منطقه و جهان منجر شده است. 

وی با یادآوری طرح رییس جمهور ایران برای مقابله با خشونت و افراط‌گری که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل نیز رسید، خواستار همکاری جهانی و اقدام هماهنگ کشور‌ها با این دو پدیده شوم گردید. 

علی شمخانی در ادامه با ارائه پیشنهادهای مشخص برای برخورد با چالش‌های امنیتی در سطح منطقه افزود: توجه خاص به آگاه سازی مردم منطقه و به ویژه جوانان و آشناسازی آن‌ها با جریانهای معتدل دینی، مقابله با سوء استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، توجه ویژه به مسایلی نظیر رفع فقر، بیکاری، فاصله طبقاتی، تبعیض‌های قومی، دینی و مذهبی و کاهش فاصله میان دولت‌ها و ملت‌ها از جمله اقدامات ضروری در حوزه مدیریت چالشهای منطقه‌ای است. 

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکار موثر در قطع تأمین مالی و انتقال تروریست‌ها و خاتمه بخشیدن به حمایتهای اطلاعاتی، عملیاتی و نظامی از جریانهای تروریستی اظهار داشت: تبادل تجارب اطلاعاتی میان کشور‌ها برای مقابله با تروریسم و طراحی سازوکارهای منعطف و کارآمد برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه در این خصوص الزامی است. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خاتمه با اشاره به تجربیات ارزنده و کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله موثر و مهار موج تروریسم خشن در منطقه، آمادگی کشورمان برای تبادل اطلاعات و مشارکت با سازمان همکاری شانگهای در این خصوص را اعلام کرد.

کد خبر : ۲۷۰۳۳۶