خبرگزاری کار ایران

واعظی در مجلس:

کلیه فعالیت‌های وزارت ارتباطات بر اساس ضابطه‌های ابلاغی به ماست

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات که در ۸ ماده تصویب شده و به همه ابلاغ شده است.

سید محمود واعظی در پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان درصحن علنی مجلس افزود: ۴ سوال از بنده شده که سوال یک و دو مشابه هم است و این سوال با این محوریت طرح شده که چرا پهنای باند کشور توسعه پیدا می‌کند؛ در پاسخ به این سوال باید بگویم که توسعه پهنای باند زیرساخت توسعه اینترنت در کشور است که این توسعه سبب خواهد شد دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و سایر برنامه‌های مورد نظر وزارتخانه که پیش از این گزارش آن به مجلس نیز داده شده انجام شود. 

واعظی در ادامه افزود: سوال‌کنندگان دو دلیل برای اینکه چرا نباید ما توسعه پهنای باند را داشته باشیم آورده‌اند که در پاسخ به این دلایل نیز باید خاطرنشان کرد که اسناد سوال‌کنندگان به ماده دوم برنامه پنجم (دولت موظف است براساس نقشه فرهنگی کشور و نظام‌نامه پیوست فرهنگی که تا پایان سال اول برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد٬ نسبت به تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های جدید ومهم اقدام کند.) بر اساس این ماده این پروژه نه به ما ابلاغ شده و نه مسئولیت آن برعهده ما گذارده شده و آنچه که ما کارهای خود را براساس آن انجام می‌دهیم دو رابطه است؛ یکی پیوستی که درباره ارائه خدمات پیامکی است و تحت عنوان MMS معروف شده و در تاریخ ۲۵/۶/۸۷ تصویب شده و شورای انقلاب فرهنگی آن را به ما ابلاغ کرده است و ما نیز آن را به همه اپراتور‌ها ابلاغ کرده‌ایم. 

این مقام مسئول دولتی در ادامه افزود: ما مصوبات دیگری را داریم تحت عنوان ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات که در ۸ ماده تصویب شده و به همه ابلاغ شده است. بنابراین کلیه فعالیت‌هایی که در حال انجام است بر اساس ضابطه‌هایی است که به ما ابلاغ شده است و ما آن را به اپراتور‌ها ابلاغ کرده‌ایم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سوال دیگری که از ما شده در مورد این است که ما ممنوعیت داریم درباره توسعه پهنای باند به دلیل اینکه شبکه ملی اطلاعات درسال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد. شبکه ملی اطلاعات همانطور که ما در حال توسعه پهنای باند هستیم شاخصه‌هایش در حال تکمیل است و بر این اساس هیچ ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد و هیچ کجا به ما ابلاغ نکرده است که پهنای باند کشور را گسترش ندهیم و برعکس در ماده ۴۶ برنامه پنج‌ساله ما موظف شده‌ایم که ۶۰درصد خانوار و بخشی ازفضای کسب و کار را در غالب این مورد توسعه دهیم. 

واعظی همچنین در پاسخ به سوال دیگر نمایندگان افزود: سوال دیگری در مورد توجه به ظرفیت‌های داخلی از ما شده که در پاسخ به این سوال باید گفت این مورد جزو اولویت‌های برنامه‌های ماست و ما در پروژه‌های مختلف از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم و مثال این موضوع خط تهران-اصفهان، تهران-خوزستان و پروژه‌هایی نظیر آن است و همچنین پروژه‌هایی که تحت عنوان پروژه توانا تعریف کرده‌ایم نیز این دغدغه را پاسخ می‌دهد و در مورد محتوا نیز ما با راه‌اندازی مراکز داده‌ها وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد ۱۰درصد محتوای استفاده‌کنندگان از داخل تهیه می‌شد و ۹۰درصد آن از خارج اما با اقداماتی که در دولت فعلی انجام شده٬ هم‌اکنون ۳۵درصد مردم ازمحتوای داخل استفاده می‌کنند و ۶۵ درصد از محتوای خارجی استفاده می‌کنند. 

وی همچنین درباره سوال چهارم گفت: از ما در مورد اینکه چرا بر روی اینترنت خانگی ضابطه وجود دارد٬ اما برروی اینترنتی که بر روی موبایل‌ها فعال است٬ ضابطه وجود ندارد؛ که در پاسخ به این سوال گفت کلیه آنچه که در اینترنت خانگی وجود دارد و ضوابطی که در مورد‌ آن اجرا می‌شود در ضوابط اینترنت خارجی نیز اجرا می‌شود. 

براساس گزارش اعلامی کمیسیون فرهنگی سوال دو نماینده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو محور خلاصه شده است: 

۱) دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی وقبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟ 

۲) علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چه می‌باشد؟

کد خبر : ۲۷۰۱۹۶