خبرگزاری کار ایران

ولایتی در جمع خبرنگاران:

عربستان در تهاجم به یمن هیچ حامی جدی ندارد

رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:عربستان در تهاجم به یمن هیچ حامی جدی ندارد و اقدامی که سعودی‌ها انجام می‌دهند خلاف افکار عمومی جهان اسلام و عرب است

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ولایتی پس از دیدار با سفیر پاکستان در جمع خبرنگاران در خصوص فکت‌شت از بیانیه سوئیس گفت: آنچه که درباره مذاکرات هسته‌ای و بیانیه سوئیس لازم بود را مقام معظم رهبری بیان کردند و جمهوری اسلامی ایران  بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: از این پس همانند گذشته ایران گام برمی‌دارد و خطوط قرمز و چارچوب‌ها نیز توسط رهبری بار دیگر مشخص شد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه آنچه آمریکایی‌ها به عنوان فکت شیت منتشر کردند٬ یک تفسیر بر اساس برداشت نادرست آنها از بیانیه و مذاکرات بوده٬ اظهار داشت: متن بیانیه مشخص است  و بندهایی از آنچه که آمریکا به عنوان فکت‌شیت منتشر کرده٬ مغایر با تعدادی از بندهای بیانیه است و لذا مواضع جمهوری اسلامی ایران مشخص و بیانیه نیز واضح است.

ولایتی با یادآوری اینکه بیانیه سوئیس هیچ تعهدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌کند٬ تصریح کرد: این بیانیه تنها یک اظهار نظر طرفین و جمع‌بندی نظرات آنهاست و آمریکا برای جلب نظر افراطی‌ها و افکار عمومی باید از این کارها خودداری ورزد٬ چرا که می‌تواند بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه خواست ایران از سعودی‌ها در بحران یمن چیست٬ ابراز داشت: خواسته جمهوری اسلامی ایران از سعودی و حامیانش این است که از مداخلات آشکار و بمباران یمن دست بردارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله‌ای در یمن ندارد٬ یادآور شد:اقدامی که سعودی‌ها انجام می‌دهند خلاف افکار عمومی جهان اسلام و عرب است و همانطور که مطلع هستید تعدادی از نویسندگان مطرح دنیای عرب مقالات تندی را علیه حملات دولت سعودی علیه مردم یمن نوشته‌اند.

مشاور امور بین‌‌الملل مقام معظم رهبری افزود: عربستان در تهاجم به یمن هیچ حامی جدی ندارد بلکه جهان اسلام به افکار عمومی مسلمانان از اینکه ملت مسلمان یمن که قریب به 25 میلیون نفر هستند و همواره از روحیه‌ و مقاومت خوبی برخوردارند و در حل مساله فلسطین و سایر مشکلات جهان اسلام پیشتاز بوده و از جهان اسلام حمایت کرده‌اند٬ اما این چنین مورد حمله قرار می‌گیرند ناراضی هستند.

ولایتی با تاکید مجدد با بیان اینکه مردم یمن هیچ گناهی ندارند٬ عنوان کرد: گناه ‌آنها این است که می‌خواهند سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند. سعودی چه حق دارد که در آنجا دخالت می‌کند؟ و بر اساس کدام قرارداد بین‌المللی یا قرارداد دوجانبه میان عربستان و یمن به خود حق می‌دهد تا تجاوز کند و بی‌دلیل هر کجا که دست‌شان می‌رسد بمب بیندازند و مردم بی‌گناه را به قتل برسانند و برای فرافکنی، دیگران را متهم کنند.

رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر یک نفر ایرانی در یمن دیده شد می‌توانید بگویید که نشانه‌هایی از دخالت ایران در یمن وجود دارد در حالی که به هیچ وجه ایران در یمن دخالتی نمی‌کند و همه منابع خبری دنیا گزارش کمک‌های انسان‌دوستانه از سوی ایران را مخابره کرده و درخواست ایران از مجامع بین‌المللی این است تا سعودی راه را برای کمک‌ رسانی کشورهای اسلامی و غیراسلامی باز کند.

 

کد خبر : ۲۷۰۱۶۷