خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در همایش بانوی انقلاب:

امام همواره از خشکه‌مقدسان ناراحت بودند/ به خواسته همسر امام (ره) در انتخابات سال ۸۴ شرکت کردم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح شرایط پیش‌ روی امام در آن زمان گفت: امام این مسئله را دریافتند که انقلاب بدون پذیرش توده مردم موفق نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در همایش گرامیداشت بانوی انقلاب٬ خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) که به مناسبت گرامیداشت هفته زن برگزار شد، با اشاره به اینکه صداوسیما باید چنین اجلاس مهمی را به صورت مستقیم برای مردم پوشش می‌داد، گفت: از زمانی که در تاریخ بعد از اسلام انحراف پیش آمد تاکنون نتوانستیم زن را در جای واقعی خود قرار دهیم٬ مگر در مواردی استثنایی و این وظیفه مهمی است که نصف جامعه که هنوز در مظلومیت قرار دارند در جایگاه خود قرار بگیرند. 

وی ضمن اشاره به مقام بانو خدیجه ثقفی اظهار کرد: این بانو با وجود آنکه در خانواده‌ای متمول زندگی می‌کردند و در زمانی که اغلب زنان بی‌سواد بودند٬ معلم زبان فرانسه داشتند٬ همراه با امام که طلبه‌ای جوان بودند به قم رفتند و سختی شرایط را تحمل کردند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توضیح در رابطه با شرایط پیش‌روی امام در آن زمان گفت: بعد از انقلاب مشروطه که دستاورد مهمی بود٬ این انقلاب دچار انحرافاتی شد. در آن زمان امام این مسئله را دریافتند که انقلابی بدون پذیرش توده مردم موفق نخواهد بود. ایشان نقش بسیار مهمی در توسعه حوزه علمیه قم داشتند اما همواره از حضور برخی افراد خشکه‌مقدس ناراحت بودند. 

وی اظهار کرد: امام راه مبارزه را پیدا کرد و وقتش را صرف فروع دسته چندم اسلام نکرد٬ بلکه در راه شهید قدم برداشت. 

وی ادامه داد: اکنون همه مصیبت ما این شده که چرا برخی زنان در خیابان اینگونه ظاهر می‌شوند. همه فقها به این مسئله اعتقاد دارند که حداقل حجاب اسلامی باید رعایت شود و کسی منکر این مسئله نیست٬ اما بقیه مسائل چه می‌شود؟ زندان‌های بیجا چه می‌شود؟ ظلم‌ها چه می‌شود؟ ضایع کردن حق مردم چه می‌شود؟ 

هاشمی‌رفسنجانی افزود: رهبری با صراحت٬ موقع رای دادن گفتند رای مردم حق‌الناس است. این حرف رهبری جنبه اجتهادی دارد؛ بر این اساس باید گفت که چگونه ممکن است رای مردم را نادیده بگیریم و کسی را بر سر مردم مسلط کنیم که آن‌ها نمی‌خواهند. ضایع کردن حق‌الناس بزرگ‌ترین ظلم و منکر است. 

وی ادامه داد: ما در شورای انقلاب و پیش از آن٬ حق‌الناس را در قانون قرار دادیم و رعایت حق‌الناسی که در قانون آمده٬ فعلا از نظر اسلام کافی است. باید سطح فکری مردم بالا برود همچنین باید به فروع دین نیز پایبند باشیم٬ چراکه اگر فروع دین از بین برود٬ اصول نیز از بین می‌رود٬ اما توجه به فروع دین به تنهایی کافی نیست. 

وی ادامه داد: امام مجمع تشخیص مصلحت نظام را تاسیس کرد که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان حل شود٬ همچنین جنگ را نیز پیش از رحلتش تمام کرد٬ زیرا می‌دانست بعد از خودش کسی نمی‌تواند جنگ را تمام کند. هرچند گفت جام زهر را نوشیدیم٬ اما بعد از آنکه آثار اتمام جنگ را دید گفت٬ این جام برای من شیرین شد. 

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: خانواده امام بر گردن انقلاب، ایران و اسلام حق دارند. شبی که امام فوت شده بود٬ بنا بر برخی مصالح قرار شد اعلام رسمی نشود. در آن زمان شایعه‌هایی پخش شده بود و مردم جلوی جماران آمده بودند. در آن زمان صدای شیون و زاری از بیت امام می‌آمد. از من خواسته شد به همسر امام بگویم برای رعایت مصالح٬ برخی مسائل را رعایت کنند. پس از آن٬ ایشان اشاره کردند و دیگر صدایی بلند نشد و وی در آرامش کامل بود. 

وی ادامه داد: روز بعد از آن نیز در مجلس خبرگان آقای روحانی خبر آوردند که ارتش عراق در چند نقطه آماده حمله شده و به اعضای شورای خبرگان این خبر را اعلام کردم و گفتم امروز باید این مسئله را تمام کنیم که این اتفاق نیز افتاد و به خوبی افتاد همانطور که امام می‌خواستند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در سال ۸۴ بعد از دولت آقای خاتمی مویی در بدنم راضی نبود که وارد عرصه انتخابات شوم. در آن زمان خانم امام (خدیجه ثقفی) مرا خواستند و گفتند امام این انقلاب را به دست شما و دیگر دوستان داده است. آیا می‌دانید که انقلاب را به چه کسانی می‌دهید؟ این صحبت مرا تکان داد و باعث شد که در انتخابات اسم‌نویسی کنم. 

رئیس جمهور اسبق کشور افزود: ایشان بسیار مواظب انقلاب بودند، هرگز تظاهر به زهد نمی‌کردند چاپلوس نبودند و ساده و صالح بودند و همواره در مورد امام حقایق و واقعیت‌ها را می‌گفتند. به طور کلی ایشان یک خانم پاسدار، صبور، عاقل، تحصیلکرده و آشنا به مسائل بود. 

وی تصریح کرد: تقریباً بقیه خانواده نیز به جز استثناهایی همه در خدمت انقلاب بودند. اکنون بیت امام و فرزندان او محور امید مردم هستند. 

وی با اشاره به اهمیت اقدامات حاج مصطفی و حاج احمدآقا و ضرورت تاسیس سازمان حفظ و نشر و حفظ آثار امام٬ اظهار کرد: تمامی صداهای ضبط شده و اسناد مربوط به سخنان امام در این مرکز حفظ شده است. حتی برخی آثار منتشر نشده‌اند و به صورت محرمانه باقی مانده که باید حفظ شود. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از مرحوم سید احمد خمینی٬ بیت امام راه گذشته را فراموش نکرد و کانون خوبی باقی مانده٬ به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اشاره کرد و افزود: حضرت علامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یک روحانی باهوش هستند که مسائل را به خوبی تحلیل می‌کنند و باسوادند و درس خارج را در حوزه‌ها تدریس می‌کنند٬ و دو برادر دیگر ایشان را هم به خوبی همین راه را ادامه می‌دهند. 

هاشمی رفسنجانی خطاب به بیت امام تصریح کرد: اگر برخی خشکه مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند٬ این‌ها‌‌ همان کسانی هستند که قبلا نیز امام را اذیت می‌کردند. به هر حال مردم بیت امام را قبول دارند و این کانون، کانونی است که باید بر اساس شمع امام ادامه یابد و نگذاریم افراد جاهل و حسود این کانون را منحرف کند که تاکنون این افراد نیز موفق نشده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه انقلاب به راه امام نیاز دارد٬ یادآور شد: اگر این راه منحرف شود و آسیب ببیند خطر وجود دارد و امیدوارم که ملت هوشیار باشند؛ هر چند که تحریف بسیار سخت‌تر از قبل هم شده است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به نحوه رفتار امام با همسرشان اشاره کرد و افزود: ایشان احترام زیادی نسبت به زن قائل بودند که متاثر از نحوه رفتارشان با همسرشان بود و توانستند مقام زن را بالا ببرند. 

وی اضافه کرد: زنان تا حدود زیادی با انقلاب پیشرفت کرده‌اند؛ هر چند گلایه‌هایی وجود دارد٬ ولی شما می‌بینید دانشگاه‌ها از زنان پر شده و پژوهشگران و محققان و اندیشمندان بسیاری از خانم‌ها وجود دارد.

آیت‌الله هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: امام همچنین در مورد همسرشان بسیار متعصب بودند٬ اما بعد از انقلاب دخترشان در حضور ایشان برای مردم سخنرانی می‌کردند٬ زیرا که شرایط جدیدی به وجود آمده بود و زمان تفاوت کرده بود. امام مقام زن را بالا بردند و این جمله به یادماندنی از ایشان وجود دارد که مردان بزرگ از دامن زن به معراج می‌روند. 

کد خبر : ۲۶۹۷۰۹