خبرگزاری کار ایران

گزارش ظریف و صالحی به هیات دولت

جلسه هیأت دولت روز یکشنبه به ریاست رییس‌ جمهور برگزار شد و اعضای دولت به بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل جاری کشور پرداختند.

به گزارش ایلنا، در ابتدای جلسه، گزارش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از روند مذاکرات با ۱+۵ در لوزان به هیأت وزیران ارایه شد.

رییس‌ جمهور با تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش‌های ارزنده گروه مذاکره، بر استمرار تلاش‌ها تا دستیابی به توافق نهایی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهارداشت که باید با هوشمندی همه فعالان سیاسی، این گام از مذاکرات در پرتو انسجام ملی به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، عزت و اقتدار کشور و دستیابی به اهداف مبتنی بر منافع ملی منجر گردد.

در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی، به تصویب هیأت وزیران رسید.

موافقتنامه بین دولتی بنادر خشک مشتمل بر یک مقدمه و ۱۷ ماده به منشور شناسایی، توسعه و استفاده هر چه بیشتر کشور از بنادر خشک، از جمله مصوبات این جلسه هیأت وزیران بود.

دولت همچنین آیین‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور را اصلاح کرد.

ویژگی‌های مهم این اصلاحیه عبارتند از:

- شفاف‌سازی برخی احکام آیین‌نامه موجود و رفع امکان انجام تفاسیر متفاوت از آنها

- توسعه دایره شمول به همه پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری اعم از حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی

- فراهم آوردن امکان انجام سایر طرق مشارکت و به طور کلی رویکرد استفاده از تأمین مالی از غیر از منابع بودجه مصوب

- تخصصی‌تر شدن مکانیزم شکل گیری طرح‌ها و پروژه‌های موضوع قانون با تنظیم ضوابط کارشناسی برای شروع مطالعه و انعقاد قرارداد و در نتیجه ممانعت از مداخلات غیرکارشناسی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مذکور

- ضابطه‌مند شدن و احصاء جزئیات و شفافیت آنها جهت جلوگیری از تفسیرهای متعدد و مشخص شدن فرآیندهای انجام کار و چارچوب‌دار شدن آنها

کد خبر : ۲۶۳۷۴۳