خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسین کنعانی‌مقدم:

مذاکرات لوزان؛ مهمترین مذاکره سیاسی جهان بعد از جنگ سرد

دبیرکل حزب سبز در یادداشتی نوشت که برخی در داخل قصد دارند نشان دهد در بیانه تناقض‌هایی وجود دارد تا بتوانند افکار عمومی را در جهت اهداف خود مشغول سازند.

به نظر من جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر توانست به خوبی آمریکا را به نوعی خلع سلاح کند، آمریکایی که می‌رفت تهدید نظامی علیه منافع جمهور اسلامی ایران باشد٬ عملا خلع سلاح شد که این خود یک دستاورد بسیار مهم است. در این شرایط ما امروز باید این اقدامات را بازگشت قدرتمدانه و از روی اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران به جامعه جهانی بدانیم که در این بیانه به خوبی به لغو کلیه تحریم‌های مربوط به بحث هسته‌ای اشاره شده و جمهوری اسلامی توانسته است فناوری هسته‌ای خود را در این فرآیند در باشگاه هسته‌ای جهان ثبت کند. بنابراین می‌توان گفت که حتما با لغو تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی جمهوری اسلامی می‌تواند به خوبی براساس چشم اندازترسیم شده از منابع خود استفاده کند که این خود دستاورد بسیار بزرگی برای ملت ایران باشد. 

همه ملت ایران باید بدانند در ارتباط به بیانه اخیر٬ سه نوع ادبیات مختلف به کار گرفته شد، و در این جهت آمریکا‌های سعی کردند ادبیاتی را برای اقناع افکار عمومی آمریکا به کار برگیرند، اما در همه این ادبیات‌ها٬ یک معنی مشخص و مشترک اصلی وجود دارد و آن پذیرش حقوق ملت ایران است اما امروز برخی در داخل قصد دارند نشان دهد که در این بیانه مذاکرات تناقض‌های وجود دارد تا بتواند افکار عمومی را در جهت اهداف خود مشغول سازند، این افراد که دستشان از کار جداست در رسانه هابه دنبال مطرح کردند خودشان در فضای سیاسی کشورهستند. 

همه کسانی که دلسوزان اصلی نظام و مردم ایران هستند٬ باید بدانند رهبری سال جدید را همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری کرده‌اند، بنابراین درست نیست برخی بخواهند در این فضا برخلاف این امر عمل کنند و دنبال تضعیف دستاورد ملت باشند چراکه امروز همه در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار داریم٬ زیرا دشمنان به گفته رهبری به دنبال ایجاد فتنه هسته‌ای هستند و قصد دارند در کشور موافق و مخالف هسته‌ای بسازند٬ بنابراین انتظار از همه فعالان سیاسی این است که با این فتنه دشمان همراه نباشند و هیزم در آتش توطئه دشمنان نریزند. 

همه می‌دانند تصمیم گیری و تصمیم سازی در این سطح با هماهنگی کامل با بزرگان نظام و رهبری شکل می‌گیرد و رهبری اشراف کامل به موضوعات دارند، بنابراین طرح مباحثی همچون «نتیجه مذاکرات آقای ظریف و گروه ۱+۵» که مذاکرات اقدام شخصی تیم مذاکراه کننده معرفی می‌کنند٬ در ‌‌نهایت به زیان منافع ملی کشور است. 

به هر حال این مذاکرات یکی از مهم‌ترین مذاکرات سیاسی جهانی بعد از جنگ سرد است که جمهوری اسلامی ایران توانست به صلابت با قدرت‌های جهانی به چانه‌زنی بپردازد و حقوق حقه ملت ایران را تثبت کند. لذا درست نیست برخی بخواهند در جهت تضعیف دولت و منافع جناحی آن را تضعیف کنند. در این مورد می‌توان در خصوص وظیفه صداوسیما صحبت کرد که وظیفه اصلی آن به عنوان رسانه ملی٬ اطلاع‌رسانی به دور از هر گونه رفتار سیاسی و جناحی است٬ هرچند باید نقاط قوت و ضعف را پوشش دهد اما نباید منابع ملی را درگیر یک جریان سیاسی خاص کند. ما امروز برای شناخت دشمن باید بدانیم که او چه می‌گوید، رئیس جمهور آمریکا به خوبی به فتوای مقام معظم رهبری در جهت راهگشایی صلح وامنیت منطقه اشاره کردند که بسیار شفاف و روشن بود که جا داشت صدا و سیما ابعاد آن را به خوبی برای افکار عمومی روشن می‌کرد.

کد خبر : ۲۶۳۲۸۹