خبرگزاری کار ایران

امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه:

تیم مذاکره کننده براساس حکمت و متانت حرکت کرد

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: تیم مذاکره‌ با حکمت و متانت در راستای سخنان رهبری تلاش کردند٬ باید به این آقایان از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی که در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران سخنرانی می‌کرد٬ با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: امروز می‌‌خواهم به مساله مهم کنونی کشور که‌‌ همان انرژی هسته‌ای است٬ اشاره کنم و لازم است به چند نکته در این باره تاکید کنم. 

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ماهیت این بیانیه چیست؛ ماهیت آن یک چارچوب کلی است که قرار است بعدا درباره جزییات آن صحبت شود٬ اما همین چارچوب کلی نیز خوب و عالی است که در آن دنیای غرب داشتن انرژی هسته‌ای را در رابطه با مسائل صنعتی تکنولوژی و صلح‌آمیز پذیرفته است. چیزی که از‌‌ همان روز اول تیم مذاکره‌کننده به آن تاکید کرد و آن را حق لازم ایران دانست. 

وی گفت: لغو تحریم‌ها نیز یکی از مسائلی است که به آن اشاره شده و مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران نیز بوده٬ این بود که روند تحریم‌ها و جزییات آن لغو و نه تعلیق‌ باشد٬ که این موضوع بستگی به مذاکرات بعدی دارد. 

امامی کاشانی گفت: باید بدانیم چرا توانستیم به این مرحله برسیم که عامل اول آن ارتقای علمی کشور است٬ که امروز در جهان وضعیت خوبی دارد و در مسائل صنعتی، نظامی و حتی مباحث سیاسی دنیا برای ایران جایی باز کرده است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توانست با تکیه بر اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب در سخنان سال نو نیز به آن اشاره داشتند٬ جلو برود. بنابراین اقتصاد مقاومتی در این مسیر بسیار مهم بود که امروز رئیس جمهور آمریکا در برابر دنیا می‌ایستد و می‌گوید ما نتوانستیم ایران را قانع کنیم که از انرژی هسته‌ای دست بردارد و در ذیل این صحبت به فتوای مقام معظم رهبری اشاره می‌کند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و امروز نیز دنیا این را فهمیده و رئیس جمهور آمریکا از این موضوع صحبت می‌کند که ما برای مذاکره با ایران با کمک کشورهای دیگر توانستیم به یک توافق خوب برسیم. 

امامی کاشانی گفت: با اینهمه ‌آنها باید بدانند آن چیزی که ایران را به پای مذاکره کشاند٬ تحریم‌ها نبود بلکه ایران می‌خواست به دنیا ثابت کند که اهل منطق و گفت‌و‌گو است و به دنبال این است که از حق قانون خود دفاع کند و این کارهای شماست که ظالمانه است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وفای به عهد اشاره کرد و اظهارداشت: آمریکا باید بداند ایران هیچ‌گاه عهد خود را نمی‌شکند و چارچوب‌های عهد را رعایت می‌کند و عهدشکنی و پیمان‌شکنی در اسلام وجود ندارد. پیامبر اسلام اشاره می‌کند این موضوع نه امری شرعی بلکه امری انسانی و مختص به همه انسان‌هاست. 

امامی کاشانی تصریح کرد: ‌آنها باید بدانند اگر به عهد خود وفادار باشند٬ جمهوری اسلامی نیز به عهد خود در همه مراحل پایبند است و نباید صحبت‌هایی لغو ی مانند حمایت از تروریسم و مسائل دیگر را مطرح کنند٬ بلکه ایران از ملت عراق و سوریه که به صورت قانونی وجود دارند٬ حمایت می‌کنند. کسانی تروریست هستند که از جای دیگر آمده و تربیت شده‌اند. 

وی گفت: آنها باید از سخنانی مانند مساله آزادی و قوه قضاییه نیز دست بردارند و اگر طرف مقابل به عهد خود پایبند باشد٬ ایران نیز بر سر عهد خود می‌ماند و این را جزء مکارم و اخلاق می‌داند. 

امامی کاشانی بیان کرد: عامل دوم موفقیت ایران در این مرحله معنویت و اهل راز و نیاز و انسجام ملت ایران است که همیشه با اخلاق دینی در این مسیر حرکت کرده و کار‌ها را پیش برده‌اند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: ‌عامل سوم در این موفقیت را باید تیم مذاکره‌کننده دانست که با توجه به عامل اصلی همه این عوامل یعنی رهبری و ولایت در این مسیر گام برداشته‌اند. ما امروز باید بدانیم رهبری و ولایت٬ اصل همه عوامل است که بر حول آن وحدت ایجاد می‌شود. این ولایت و حکومت چیزی نیست که ارسطو و کسانی درباره آن صحبت کرده‌اند٬ بلکه تافته‌ای جدا بافته است. 

امامی کاشانی تاکید کرد: این حکومت نشات گرفته از اصل «ولایت کلیه» است که در دست امام زمان است و در عصر غیبت یک فقیه و شخصیتی باتقوا و عادل در ارتباط با خدا آن را مدیریت می‌کند و این ولایت برآمده از آنجاست. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: بر این اساس عامل سوم که‌‌ همان تیم مذاکره‌کننده است٬ با حکمت، متانت و در راستای رهبری تمام تلاش خود را انجام داد که باید به این آقایان از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آقای ظریف تبریک گفت و به این جمله را اشاره کرد که نصرت خداوند به دست انسان‌های درست مهیا می‌شود که همه این موضوعات به عنایت‌ها و هدایت‌های الهی بوده است.

کد خبر : ۲۶۳۱۷۴