خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

اگر در مورد راه حل توافق شود٬ بیانیه مشترک صادر خواهد شد

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا امروز بیانیه مشترک صادر می‌شود، گفت: هنوز معلوم نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف گفت: هنوز نیاز هست که بین گروه ۵+۱ و بین اعضای طرف‌های مقابل صحبت‌هایی بشود. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: هنوز از آن صحبت‌ها خبر نداریم و نیاز است امروز صبح این صبحت‌ها انجام شود. 

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امروز یک بیانیه مشترکی، اگر توافق در مورد راه‌های حل به جایی برسد، توسط خانم موگرینی به نمایندگی از طرف گروه و بنده ارائه می‌شود. 

ظریف با بیان اینکه دو روز است که تقریبا مذاکرات بدون توقف ادامه دارد افزود: البته پیش از این هم همینطور بود اما در این دور از مذاکرات به علت سنگینی برنامه‌ها سه روز است هیات ایرانی نتوانسته برای قدم زدن از محل مذاکره خارج شود. 

وزیر امور خارجه گفت: چند موضوع است که با فراز و نشیب روبروست از طرف دیگر بایدتوجه داشته باشید که در حال مذاکره همزمان با شش کشوری هستیم که هم در منافع، مواضع، دیدگاه‌ها و حتی در نوع روابطشان با ایران متفاوت است. اختلافات داخلی بعضا در سایر موضوعات با یکدیگر دارند و این باعث می‌شود هماهنگی در بین این کشور‌ها هم یک اقدام قابل توجهی باشد. 

 هیچگاه زیر بار زور هم نمی‌رویم و زیاده خواهی را هم نمی‌پذیریم

وی افزود: اما آنچه که به نظر من بسیار مهم است ان است که مردم ما به دنیا نشان دادند و دولت به دنیا نشان داده که جهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است اما هیچگاه زیر بار زور هم نمی‌رود و زیاده خواهی را هم نمی‌پذیرد و هر زمان که بقیه بازیگران این صحنه کسانی که با ما مذاکره می‌کنند این واقعیت را بدرستی درک کنند که زیاده خواهی پاسخی جز مقاومت مردم ایران و نمایندگانشان در هیات مذاکره ندارد. 

ظریف گفت: طرف‌های مذاکره کننده همچنین باید به این واقعیت هم پی ببرند که یک فرصت بسیار استثنایی توسط مردم بزرگوارمان فراهم شده که گذشته‌ها جبران شود، گذشته‌هایی که به مردم ایران ظلم زیادی شده است، حقوق مردم ما را پایمال کردند، توسط شورای امنیت ضد این مردم، چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در زمانی که برنامه هسته‌ای صلح آمیز به ناحق زیر نظر شورای امنیت بوده است اقدامات بسیار جدی خلاف حقوق بین الملل انجام دادند و الان یک فرصت استثنایی است که این گذشته را درصدد جبرانش برایند و را ه جدیدی را برای برخورد با مردم ایران انتخاب کنند. 

مرحله بعد٬ مرحله دشوار نگارش توافق است که برای آن تا دهم تیرماه فرصت داریم

وی افزود: فکر می‌کنم در موقعیت بسیار خوبی برای شروع جدیدی در چنین رابطه‌ای هستیم البته اگر طرف‌های مذاکره ما قدر این فرصت را بدانند. ما پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها به نکات مورد نظر طرفین که‌‌ همان در واقع بازی برد-برد است، رسیدیم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل بکنیم، باید وارد یک مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای آن کار تا دهم تیرماه فرصت داریم. 

ظریف در ادامه گفت: من از مردم خوبمان انتظار دارم فرزندانشان در هیات مذاکره کنننده را از دعای خیر فراموش نکنند و پیشایش روز زمین را تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان بهشون خوش بگذرد وامروز هم که روز جمهوری اسلامی بود انشاء الله بر همه مردم خوبمان مبارک باشد. 

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همواره مشکل داشته است. 

در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی گردند

محمد جواد ظریف عصر چهارشنبه در حین پیاده روی در حیاط هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ به خبرنگاران گفت: برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند و پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است. 

ظریف در پاسخ به این سوال که از دو چالشی که به آن همواره اشاره می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کار‌ها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود. 

این فرصت منحصر بفرد تکرار نخواهد شد

وزیر خارجه گفت: همچنان مذاکرات میان همه هیأت‌ها ادامه دارد. همزمان بین چندین هیأت باید گفتگو‌ها صورت گیرد. در واقع هم اینک مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کار‌ها مقداری پیچیده‌تر است. 

وی افزود: این پیچیدگی هم در بحث توافق میان ایران و کشورهای ۵+۱ و هم در توافق داخلی میان این کشور‌ها وجود دارد. 

ظریف خطاب به دیپلمات‌ها: این فرصت منحصر بفرد تکرار نخواهد شد

وزیر امور خارجهٔ کشورمان ضمن اشاره به وجود مشکلات در دستیابی به توافق تاکید کرد؛ فرصتی که وجود دارد منحصر بفرد است و تکرار نخواهد شد. 

ظریف گفت: روشن است که مشکلاتی وجود دارد که مانع شده است که ما به مرحلهٔ نخست برسیم و راه حل بیابیم. من قطعا امیدوارم که همکاران این واقعیت را درک خواهند کرد که این فرصتی منحصر بفرد است که تکرار نخواهد شد و آن‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.

هنوز توافقی درباره «راه‌های حل‌» حاصل نشده است

همچنین رویترز به نقل از ظریف گزارش داد که پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات حاصل شده است اما برای دستیابی به توافق، به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز است.

ظریف افزود که به‌رغم این پیشرفت‌ها هنوز توافقی درباره «راه حل‌ها» حاصل نشده است.

کد خبر : ۲۶۳۰۲۷