خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در باکو:

گروه‌های افراطی نمی‌توانند به اهداف منطقه‌ای خود برسند

کد خبر : ۲۶۱۴۹۶

سفیر ایران در باکو تاکید کرد که گروه‌های دینی افراطی نمی‌توانند در منطقه به اهداف خود برسند. سفیر ایران در باکو تاکید کرد که گروه‌های دینی افراطی نمی‌توانند در منطقه به اهداف خود برسند.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آئین در مصاحبه با پرتال خبری نووستی آذ جمهوری آذربایجان افزود: قفقاز جنوبی دومین هدف گروه‌های افراطی است و آنها قصد دارند فعالیت خودشان در جمهوری آذربایجان و ایران را تقویت کنند و طرح‌های طولانی‌مدت خودشان در این منطقه را انجام دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به همکاری‌های باکو و تهران در زمینه تأمین امنیت منطقه‌ای، گفت: ایران و جمهوری آذربایجان مخالف گسترش افراطی‌گری و تکفیر در منطقه هستند.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای غربی قصد دارند از طریق گروه‌های افراطی و تکفیری که از طرف خودشان ایجاد شده است، بر روسیه فشاری بیاورند و مسکو را به امتناع از سیاست سوریه وادار کنند. مسلم است که آنها اهداف دیگری هم دارند. در حال حاضر تناقضاتی بین غرب و روسیه وجود دارد. به همین دلیل، گروه‌های دینی افراطی برای مجبور کردن روسیه به تغییر موضع خود به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند و متأسفانه برخی کشورهای عربی نیز از همان گروه‌های افراطی حمایت می‌کنند. به همین دلیل، آذربایجان، ایران و روسیه برای تأمین امنیت منطقه‌ای به طور مشترک همکاری می‌کنند.

سفیر ایران در باکو، افزایش اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از پیوستن جوانان به گروه‌های دینی افراطی را محور اصلی فعالیت مشترک در این زمینه اعلام کرد و افزود: هرچه بیشتر مردم متوجه می‌شوند، از طرح‌های مخفی گروه‌های تروریستی کاسته می‌شود و معتقدیم که مطلع بودن مردم بسیار مهم است و علمای مذهبی نقش مهمی در این مسأله دارند.

پاک‌آئین خاطرنشان کرد: خوشبختانه جامعه بین‌المللی با افراطی‌گری که تحت پوشش ادیان تحقق می‌یابد، مخالفت می‌کنند و در حال حاضر در سوریه و عراق صرف‌نظر از اعتقاد، همه به طور مشترک علیه گروه‌های دینی افراطی که توسط غرب بوجود آمده، مبارزه می‌کنند.

وی اضافه کرد: مسلمانان جمهوری آذربایجان و قفقاز شمالی نیز وحدت و همبستگی در رابطه با این مسأله نشان می‌دهند و به همین دلیل گروه‌های دینی افراطی نمی‌توانند در این منطقه به اهداف خودشان برسند.

سفیر ایران در آذربایجان، از فعالیت الله‌شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز و سایر علمای دینی این منطقه در این زمینه تقدیر کرد و گفت: رئیس اداره مسلمانان قفقاز اهمیت زیادی برای ایجاد مناسبات برادری بین شیعیان و سنی‌ها در منطقه قائل است و این به روند پیشگیری از افراطی‌گری کمک می‌کند.

وی، گروهک تروریستی داعش را دست‌پرورده کشورهای غربی عنوان کرد و افزود: کشورهای غربی با ایجاد چنین گروه‌هایی، از آنها به عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا سیاست خودشان در کشورهای مسلمان را پیش ببرند. به همین منظور، آنها از این گروه‌های دینی افراطی حمایت می‌کنند.

پاک‌آئین با یادآوری این نکته که ایران داعش را یک سازمان تروریستی می‌داند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای همکاری در راستای مبارزه با تروریسم با هر کشوری آماده است؛ به جز کشورهایی که خودشان سازمان‌های تروریستی را تأسیس کردند و اکنون نشان می‌دهند که گویا برای مقابله با آنها آماده هستند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی در مبارزه با داعش، صادق نیستند. در حال حاضر گروه‌های افراطی از جمله داعش برای جذب طرفداران از پست الکترونیکی و اینترنت استفاده می‌کنند. اگر غرب در این مسأله جدی است، چرا از این قبیل تبلیغات جلوگیری نمی‌کند؟

پاک‌آئین با بیان اینکه "غرب به دنبال ظاهرسازی است و قصد دارد جامعه جهانی را فریب دهد"، گفت: در واقع آنها فرصت‌های خوبی برای گسترش فعالیت گروه‌های افراطی ایجاد می‌کنند. در نتیجه تلاش‌های مشترک، موقعیت داعش بیش از پیش تضعیف می‌شود. با این حال، غرب با کمک رسانه‌ها تلاش می‌کند که اهمیت آنها کاهش پیدا نکند. کشورهای غربی تلاش می‌کنند داعش را به عنوان یک گروه قدرتمند نشان دهند که مردمان جهان را بترسانند ولی این تلاش‌های آنها نیز به نتیجه نمی‌رسد. مردم ساده و جوانانی که هیچ آموزش نظامی ندارند، به مبارزه آنها با داعش می‌پیوندند.

وی در برابر این پرسش که "آیا حمایت ایران از مردم سوریه و بشار اسد ادامه می‌یابد؟" پاسخ داد: می‌توانم قاطعانه اعلام کنم که ایران همواره در کنار مردم سوریه بوده و از این پس نیز در کنار آنها خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز