خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

وزارت کشور و اطلاعات با حادثه شیراز برخورد جدی کنند

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۴۱۰

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن حمایت تیم مذاکره کننده امیدواریم آنها با دقت عمل گام‌های جدید را بردارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی لاریجانی در نشست علنی روزیکشنبه ۲۴ اسفندماه٬ در نطق پیش از دستور خود گفت: نمایندگان محترم بعد از مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که حدود ۴۰ بار آبرو و حیثیت خود را برای حرف‌های پوچ و بی‌محتوای او ریختند اما چون در صحنه بین‌المللی این حرکت محل اعتنا واقع نگردید٬ بلکه مورد تمسخر واقع شد.

ضمن حمایت تیم مذاکره کننده امیدواریم آنها با دقت عمل گام‌های جدید را بردارند 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در اینباره از واژه سقوط اخلاق سیاسی استفاده نمودند البته این اقدام سخیف سنا باید برای مذاکره کنندگان کشور ما توجه بیشتری ایجاد کند که در هر گونه توافقی با ۱+۵ برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایطی اینگونه اقدامات خدعه آمیز را پر هزینه نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌ این موضوع نشان می‌دهد حمایت‌های مالی صهیونیست‌ها چگونه عارضه سبک‌سری سیاسی ایجاد کرده است. در واقع این گروه با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان با معنا نمود و برای همه دولت‌ها در سطح جهان این سوال را ایجاد نمودند که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا یا مذاکره با این دولت با کی مذاکره می‌کنند، با دولتی که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می‌کند از اقتدار کافی برخوردار است یا با هیچ. 

وی تصریح کرد: البته ۱+۵ هم توجه داشته باشد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هر گونه نظارت فزون‌تر از ان پی تی صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد. مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دوستان مذاکره کننده امیدوار است با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی‌اعتمادی که آمریکایی‌ها پهن نموده‌اند با دقت عمل کافی گام‌های جدید را بردارند. 

برخورد فیزیکی به خاطر اظهارنظر فردی اقدامی مخالف نظام است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگر اقدام ناپسند و زشتی بود که عده‌ای نسبت به همکار گرامی آقای دکتر علی مطهری انجام دادند.

وی ادامه داد: همین جا لازم می‌دانم از رئیس جمهور و ریاست قوه قضائیه که دستورات اکید برای بررسی موضوع داده‌اند تشکر کنم و امیدوارم با پیگیری جدی این گونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه کن شود.

لاریجانی افزود: تصور نشود اینگونه اقدامات کمک به نظام است بلکه درست خلاف آن اقدام مخالف و مباین نظام است. عرض بنده با کسانی است که‌گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد. سوال این است مقصود از نظام چیست؟ نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می‌توانند اظهار نظرنمایند لذا اقدامی از این سنخ که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارنظر فردی آن هم نماینده مجلس صورت پذیرد یک اقدام مخالف نظام می‌باشد.

رئیس مجلس اضافه کرد: با توجه به نظر صریح مقام معظم رهبری که در قبال اینگونه اقدامات فرمودند خلاف است و کسانی که به نظر ما تعهد دارند بدانند و مسئولان را موظف فرمودند که با اینگونه اقدامات که جلسات را بر هم می‌زند برخورد شود.

لاریجانی تصریح کرد: ایران به عنوان مهم‌ترین کشور منطقه که دارای ثبات قوی می‌باشد و نظامی دموکراتیک دارد با این روش‌ها در انظار مردم سایر کشور‌ها لطمه‌ای جدی می‌خورد، چرا که برخی ذهن‌های بیمار مترصدند که این مسائل را برجسته کنند، نظیر برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران که در این چند وقت بیان شد و دیدید چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجه ایران قرار گرفت. 

لاریجانی ادامه داد: قطعا بحث در رابطه با درستی همه عقایدی که مطرح شد، نیست بلکه بحث در این است که فایده اظهار نظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید نظامی سختگیرانه طراحی کنیم که افراد پس از آن نتوانند عقاید خود را بیان کنند. لذا شیوه درست در یک نظامی که آزادی بیان رکن آن بوده، این است که پاسخ نظرات که تصور می‌شود دقیق نیست ارائه شود که این به معنی انجام و رایج بودن گفت‌وگوهای انتقادی در کشور است. 

وی افزود: طبعا بیش از ۹۹ درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است، البته ممکن است مواردی توهین و افترا و یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که قطعا در این موارد دادگاه‌های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کند نه اقدامات غیر قانونی از این سنخ، چرا که قانون برای رفع همین گونه مرافعات وضع می‌شود، نه اینکه هرکس سرخود، حتی برای دفاع از حق خود اقدام کند. 

رئیس مجلس ادامه داد: از طرفی دیگر حتی تعدی در حد قتل باشد، صاحبان دم خود نمی‌توانند بدون مجوز دادگاه عمل کنند. به ویژه کسانی که به نوعی محل رجوع عده‌ای هستند و قدرتی دارند باید مراقب باشند که نه تنها از گفتار و کردار آن‌ها تلقی مباح بودن اینگونه اعمال استشمام نشود بلکه باید تلاش کنند که فرهنگ قانون گرایی را که امام خمینی (ره) در نظام جمهوری اسلامی مبنای شرعی دادند رایج کنند. 

وزارت کشور و وزارت اطلاعات با حادثه شیراز برخورد جدی کنند

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط کنونی هم وزارت کشور و وزارت اطلاعات باید با این مسئله برخورد جدی کند و هم افرادی که به این امور می‌پردازند باید توجه کنند که اقدامات آن‌ها توجیه دینی، انقلابی و قانونی ندارد، در اینجا لازم می‌دانم به برادر بزرگوار حضرت آیت الله یزدی که ریاست مجلس خبرگان را برعهده گرفتند را از جانب خود و نمایندگان مجلس تبریک بگویم و برای ایشان آرزوی توفیق می‌کنم. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز