خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف ظریف بین‌المللی کردن وجهه توافق هسته‌ای است

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: اگر توافقنامه در مجمع یا دبیرخانه شورای امنیت به ثبت برسد٬ لغو یکجانبه توافقنامه توسط آمریکا موضوعیت نخواهد داشت.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پیشنهاد محمدجواد ظریف برای بردن توافقنامه احتمالی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصویب آن به شکل یک قطعنامه گفت: ایران باید تمام تلاش خود را انجام دهد٬ تا هرگونه توافق با غرب و تعهد به انجام این توافق برای کشورهای امضاکننده آن جنبه بین‌المللی پیدا کند و این همان کاری است که ظریف در نظر دارد انجام شود. اگر اینگونه شود لغو توافق در سطح بین‌المللی بدون اثر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه دولت باید تمام تلاش خود را انجام دهد که هر گونه توافق را در دبیرخانه شورای امنیت به ثبت برساند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کردند ایران به دنبال این است که توافق را در شورای امنیت به تصویب برساند. هدف وی این است اقدامی کنند تا توافقنامه در دبیرخانه شورای امنیت به تصویب برسد تا بعد از اوباما٬ دیگر اعتراضی به این سند وارد نشود. 

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر توافقنامه در مجمع یا دبیرخانه شورای امنیت به ثبت برسد٬ لغو یکجانبه توافقنامه توسط آمریکا موضوعیت نخواهد داشت. 

بیگدلی با بیان اینکه لغو توافقنامه توسط آمریکایی‌ها به اعتبار این کشور ضربه وارد می‌کند، یادآور شد: نامه‌ای که توسط ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران نوشتند، در داخل آمریکا نیز با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد. به طور مثال باراک اوباما، جو بایدن و جان کری هرکدام به شکل جداگانه به انتقاد و تمسخر این نامه پرداختند. از سوی دیگر هم رسانه‌های این کشور هرکدام به نقد و تحلیل این عمل پرداختند و آن را عملی در جهت خلاف منافع آمریکا دانستند.

کد خبر : ۲۶۰۱۱۰