خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در فرانسه:

داعش تهدیدی برای تمام کشورها است/متحد شدن با آمریکا غیر قابل تصور است

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۸۵۵

سفیر کشورمان در فرانسه در مصاحبه با رادیو نوتردام به سوالات مجری این شبکه پاسخ گفت.

به گزارش ایلنا، علی آهنی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه  آیا داعش برای جمهوری اسلامی ایران تهدید است گفت: گروه تروریستی داعش تهدیدی برای تمام کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه است لذا ایران آمادگی لازم را برای دفاع از خود دارد. ضمن اینکه خطوط قرمزی نیز در این راه داریم ولی به هر حال نیروی‌های نظامی ما برای دفاع از ایران کاملا آماده هستند. تهران برای مبارزه با این گروه تروریستی که متاسفانه خود را به عنوان نماینده اسلام معرفی کرده در حالیکه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد، کاملا آماده است.

آهنی درباره تدابیر مبارزه با داعش نیز افزود: با توجه به پیدایش داعش در عراق و در سوریه، جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی تنگاتنگ با دولت‌های دو کشور برای مبارزه با آن عمل می‌کند و برای مبارزه واقعی با این گروه تروریستی، در کنار بغداد و دمشق است. دولت عراق ضمن استقبال و قدردانی از ابعاد این همکاری توانسته است به اقدامات خوب خود برای مبارزه با داعش ادامه دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران مداخله نظامی برای مبارزه با داعش انجام می‌دهد اظهار داشت: ایران همکاری خود را در چهارچوب حضور مستشاران نظامی در عراق دارد و در این راه تماس‌های خوبی را با بغداد داریم و کاملا برای کمک به عراق و تامین آنچه که نیاز داشته باشند آماده هستیم زیرا داعش یک تهدید برای تمام کشورهای منطقه است و طبیعتاً خطر آنها حتی متوجه کشورهایی که حامی داعش بوده‌اند نیز خواهد شد.

آهنی در واکنش به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش، متحد ایران می‌شود خاطرنشان کرد: به خوبی می‌دانید که گهگاه منافع مشترک میان ما و آمریکا وجود دارد ولی در عین حال می‌دانید که معنای متحد بودن میان کشورها چیست لذا غیر قابل تصور است که بتوان با کشوری که متاسفانه طی دهه‌های اخیر خصومت خود را به ملت ایران نشان داده، متحد شد. اگر چه این خصومت‌ها ابدی نمی‌باشند ولی شرط آن است که شاهد تغییر رویکرد و رفتار عملی آنها در قبال ایران باشیم.

سفیر کشورمان در پاریس همچنین درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: از سخنان تکراری و کاریکاتوری نتانیاهو که فاقد ارزش بودند، جامعه جهانی و حتی متحدان آنها نیز استقبالی نکردند. هدف نخست وزیر رژیم صهیونیستی دامن زدن به ایران هراسی بود. سخنان وی بر روی دروغ پایه‌گذاری شده بود و موفق نشد توجه افکار عمومی جهان را به خود حلب کند.

وی درباره سخنان حسن روحانی در مورد اینکه رژیم صهیونیستی منشاء خطر برای منطقه است افزود: حرف رئیس جمهور کشورم روشن است. رژیمی که از بدو تاسیس کارنامه فجیعی از نظر انسانی مانند اخراج فلسطینی‌ها از خانه، سرزمین و میهن خودشان، کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در آن سرزمین، حمله به همسایگان داشته است نشان دهنده این است که این رژیم همواره یک تهدید بوده است. رژیمی که برای نظر جامعه جهانی ارزشی قابل نمی‌باشد، رژیمی که بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد بدون هیچ کنترل و بدون اینکه امضاء کننده ان پی تی و عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باشد، واقعا برای منطقه یک تهدید است.

آهنی همچنین درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای ایران با 1+5 اظهار داشت: چون دو طرف جدی و آماده تلاش هستند این توافق قابل دستیابی است. اخیراً نیز برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات وجود داشته است و می‌توان امیدوار بود که به توافق نهایی برسیم به شرطی که گروه 1+5 بدون اینکه بخواهند به سخنان این و آن گوش بدهد اراده سیاسی برای نیل به این هدف داشته باشد.  اگر چه این مذاکرات دشوار و پیچیده هستند ولی به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، هرچند هنوز کار زیادی مانده است اما تلاش‌ها برای اینکه به توافق برسیم ادامه خواهند یافت.

وی در مورد اثرات تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران نیز خاطرنشان کرد: مجازات‌ها همواره موجب رنج ملت‌های مورد هدف آن بوده و طبیعتاً اثرات منفی روی اقتصاد ایران داشته است، هرچند با توجه به تجربه و مقاومت قابل تحسین ملت ایران، توانسته‌ایم راهکارهای مناسب برای رفع آنرا پیدا کنیم. البته یکی از اهداف مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 لغو و برداشت شدن این مجازات‌های ناعادلانه و غیر‌قانونی بر علیه ملت ایران می‌باشد و امیدواریم موفق شویم که طبیعتاً برای هر دو طرف فرصت‌هایی را از جمله برای شرکت‌های غربی که طی سال‌های اخیر از بازار مهم ایران که هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد محروم شده‌اند و سهم خود در این بازار کشورم به رایگان در اختیار رقبای اقتصادی و تجاری خود گذاشته‌اند ایجاد می‌کند.

سفیر کشورمان در فرانسه در باره حمایت تهران از سوریه و بشار اسد گفت: ایران از بشار اسد حمایت می‌کند زیرا وی منتخب مردم و حمایت ملتش را در پشت سر خود دارد ضمن اینکه در حال انجام اقداماتی برای مقابله با تروریسم و مداخله‌های خارجی است. تهران همکاری خوبی با دمشق دارد زیرا آینده ملت سوریه برای ایران مهم است و طبیعتاً به همکاری و حمایت خود برای کمک به ملت سوریه ادامه می‌دهد.

آهنی درباره مواضع فرانسه در قبال سوریه نیز اظهار داشت: مشاهده کرده‌اید که مواضع پاریس در محافل سیاسی، رسانه‌ای و اتاق‌های فکر فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته و اعلام می‌کنند این مواضع غیر واقع بینانه را نمی‌توان ادامه داد. به نظر من، تاکید بر رفتن بشار اسد می‌تواند سوریه را وارد هرج و مرجی غیر قابل کنترل کند، موضعی واقع‌بینانه نمی‌باشد زیرا حضور بشار اسد به عنوان محوری برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و حمایت از همزیستی مسیحیان، علوی‌ها و سنی‌ها موثر بوده است. باید واقع بین بود و وضعیت کنونی را به سمت یک راه حل سیاسی هدایت کرد زیرا بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد و باید تمام گروه‌های منطقی را برای آمدن به پای میز مذاکره با نماینده دولت سوریه و برای رسیدن به یک توافق و فراهم کردن شرایط برای ملت سوریه که بتوانند خودشان در آرامش کامل برای آینده کشور تصمیم بگیرند فراهم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز