خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

از تیم دیپلماسی برای دفاع از حقوق ملت ایران٬ حمایت می‌کنیم

رییس موقت مجلس خبرگان رهبری با تشکر از حضور مردم گفت: واقعا زبان از اینکه چگونه از این همه مسئولیت و بصیرت مردم تشکر کند الکن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله هاشمی شاهرودی نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در هفدهمین جلسه دوره چهارم مجلس خبرگان که امروز صبح آغاز شد٬ با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: این اولین جلسه مجلس خبرگان رهبری است که بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی حقیقتا یک عالم و یک انقلابی اصیل بود که هر کجا انقلاب و نظام به او احتیاج داشت کوتاهی نکرد زمانی در شورا و کمیته‌های انقلاب وزارت کشور و نخست‌وزیری خدمت و این اواخر در سمت ریاست مجلس خبرگان خدمت کردند

هاشمی شاهرودی تصریح کرد: آیت‌الله مهدوی کنی از جان و مال و آبروی خود همیشه برای نظام و انقلاب هزینه کرد و با تقوا و اعتقادی که داشت هیچ‌گاه برای انقلاب هزینه‌ای ایجاد نکرد و انقلاب را هزینه خود قرار نداد. امیدوارم که ایشان با ائمه محشور شوند

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: مردم حقیقتا بعد از ۳۶ سال بعد از انقلاب درسراسر کشور در هزار شهر و ۵ هزار روستا به صحنه آمدند در شهرهای سردسیری و حتی در خوزستان که مشکلاتی وجود داشت مردم حضور پیدا کردند

شاهرودی اضافه کرد: واقعا زبان از اینکه چگونه از این همه مسئولیت و بصیرت مردم تشکر کند الکن است.

وی راهپیمایی ۲۲ بهمن را در حکم آزمایشگاهی برای دشمنان انقلاب و اسلام دانست که توطئه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را در آن مورد سنجش قرار می‌دهند و اظهار داشت: آن‌ها سی و شش سال شهر‌ها و روستا‌ها را به امید حضور کم و بی‌رمق مردم رصد می‌کنند٬ ولی هر سال این راهپیمایی با شکوه‌تر برگزار می‌شود و امسال نیز مردم ایران نیز یک صدا و یکپارچه برای استقلال، پیشرفت، آزادی، عزت و عدالت شعار داده‌اند. 

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در شعارهای ملت ایران ابراز عمیق نفرت و بیزاری و آمریکا و مرگ بر آمریکا هویدا بود٬ تصریح کرد: این واکنش طبیعی ملت ما و هر ملت دیگری است که از تحقیر و ذلت متنفر است. 

هاشمی شاهرودی با تاکید براینکه ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن با حماسه آفرینی نشان داد که نه تنها دستش بسته نیست٬ بلکه براساس بیانات امام آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند٬ خاطر نشان کرد: ۲۲ بهمن مسئولیت همه مسئولان، ‌نخبگان و خواص را سنگین‌تر کرده و باید قدر ملت را دانست و در درگاه خدا شاکر بود. 

وی افزود: در برابر این ملت عظیم٬ هر کاری جز خدمت بی‌منت، ‌ تلاش و مجاهدت برای حل مشکلات و تسهیل امور٬ ناسپاسی است. اختلاف افکنی، قطببندی در جامعه، دامن زنی به اختلافات و صرف وقت برای این مسئله و سلب خدمت٬ بی‌سپاسی است. 

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با یادآوری مجدد مبنی بر اینکه ۲۲ بهمن، روز اقتدار ملی بود٬ ابراز داشت: این حضور پرشکوه برای ما بحثی داشت که سی و شش سال است تکرار می‌شود و هر بار ما به آن توجه کرده‌ایم٬ پیروز بوده‌ایم و هر کجا ناکام بوده‌ایم٬ به دلیل عدم توجه به آن بوده و آن درس، این است که مسئله‌ای نیست که ما در آن غلبه کرده باشیم٬ مگر آنکه مردم در آن حضور داشته باشند. 

هاشمی شاهرودی اضافه کرد: پیروزی انقلاب نتیجه مردمی کردن مبارزات توسط حضرت امام بود و هشت سال دفاع مقدس نتیجه مردمی وفاق ملی بود و غلبه بر مشکلات و پیشرفت‌ها نیز نتیجه حضور مردم است. 

وی در ادامه به شتاب و پیشرفت علمی کشورمان در عرصه‌های علمی اشاره کرد و ادامه داد: حضور مردم در پر ریسک‌ترین عرصه‌ها و سخت‌ترین حوزه‌ها جواب داده و ما بر آن چالش‌ها با این حضور٬ غلبه کرده‌ایم. اقتصاد کشور نیز از این مسئله استثناء نیست و باید این تجربه همه جانبه در این مسئله متجلی شود و راه آن با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شده است. 

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اقتصاد نفتی و دولتی ریشه مشکلات ما است و باید اقتصاد مردم بنیان که راهگشا است را جایگزین کرد. دیپلماسی فعال در اقتصاد کشور می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد و لی آنچه که در توسعه و پیشرفت کشور‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کند توجه به استعداد‌ها و منابع درونی است که در کشور اثر دارد. 

هاشمی شاهرودی در ادامه، با اشاره به موج خشونت وافراطی‌گری علیه دنیای اسلام٬ یادآور شد: دنیای اسلام آماج خشونت‌ها بوده و دشمنی‌های امروز هم توسط استکبار چیز جدیدی نیست٬ ولی دو مسئله شرایط امروز جهان اسلام را با گذشته متمایز می‌کند؛ اول، گستردگی خشونت علیه اسلام و دنیای اسلام است که بی‌سابقه است؛ از حضور نظامی و کودتا و شکنجه و استفاده از رسانه‌های گوناگون برای اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی است. دوم تمایز کیفی است که می‌خواهند اسلام علیه اسلام، دنیای اسلام علیه دنیای اسلام و امت اسلام علیه امت اسلام برای مقابله با اسلام خشونت آمیز رفتار کنند که این نشانه قوت اسلام وضعف استکبار است. 

وی ایرانهراسی، اسلام‌هراسی و شیعههراسی را ترجمان قوت ایران و اسلام دانست و افزود: تقویت گروه‌های تکفیری و استفاده از اسلام قلابی برای مبارزه با اسلام ناب محمدی است٬ اگر ارزش‌های لیبرالی می‌توانست جایگزین ارزش‌های ناب اسلامی شود و بر آن غلبه یابند٬ دیگر به گروه‌های تکفیری نیازی نبود. 

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه آنچه اسلام از حاشیه به متن آورد انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: انقلاب اسلامی دارای شعار‌ها و ارزش‌های بینالمللی و بلندی بود و نماینده اسلام معنوی، عقلانی، عدالت خواه و استکبار ستیز است که در مقاطعی از این شعار‌ها بنا به مصلحتی عقب نشینی داشتیم که خلاء ایجاد کرد و دشمنان سعی کردند دو جریان را جایگزین اسلام ناب بکنند که آن‌ها اسلام سکولار و اسلام متحجر و تکفیری است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اهداف گروه‌های تکفیری گفت: یکی از اهداف آن‌ها تضعیف دنیای اسلام و ایجاد درگیری درونی و خونین است و دیگری به انحراف کشاندن بیداری اسلامی است. 

وی با اشاره به مساله فلسطین نیز اشاره کرد: دشمنان سعی می‌کنند با گروه‌های تکفیری جایگاه مساله فلسطین را در افکار عمومی جهان و مسلمانان تنزل دهند آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که فلسطین و اسرائیل مسئله اصلی آن‌ها نیست. 

نایب رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد: بنابراین در این راستا القای فراموشی اسرائیل از جمله اهداف گروه‌های تکفیری در دنیا محسوب می‌شود که آن‌ها قصد دارند در این مسیر نیز با خلق جریان اسلام تکفیری، اسلام هراسی را برای مخاطب غربی ایجاد کنند تا شعله گرایش به اسلام در کشورهای غربی را خاموش کنند. 

وی با اشاره به اهمیت وجود خبرگان تاکید کرد: خبرگان و نخبگان هر کشور در جهت مقابله با مساله تکفیر جایگاه ویژه‌ای دارند که باید در این جایگاه توجه کنند. 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا اشاره داشت و گفت: مقام معظم رهبری فهمیدند که اروپا و آمریکا در موجی از اسلام‌هراسی قرار دارند که ابتکاری را برای مقابله با این موج اسلام هراسی ایجاد کردند که ما باید در ترویج این حرکت نیز اقداماتی را انجام دهیم. 

وی افزود: امت اسلامی به خصوص علما در برابر نامه رهبری وظیفه دارد و باید همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری خود را در این عرصه به میدان بیاورند تا روشن‌گری و شفاف‌سازی در همه ابعاد ایجاد و در مبارزه با اسلام‌هراسی بکوشند. 

هاشمی‌شاهرودی به تفاوت‌های اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی اشاره کرد و گفت: اسلام ناب محمدی «أشداء على الکفار رحماء بینهم تراهم رکعا الکفار وعدالله الذین آمنوا وعملوا الصالحات منهم مغفرة وأجرا عظیما» اما در مقابل اسلام آمریکایی، اسلام نرمش در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و نوکری آنان و شدت عمل در برابر خود مسلمانان است. 

وی اضافه کرد: اسلام ناب، اسلام تفکر و تعقل و اسلام آمریکایی، تحقیر کردن فکر است زیرا آنان می‌دانند اگر باب فکری باز شود مسلمانان متوجه خواهند شد که نگاه و اقدامات تکفیری‌ به چه میزان جنایت‌کارانه است. 

هاشمی شاهرودی با اشاره به اهمیت اتحاد و انسجام ملی در امت اسلامی تصریح کرد: این مسیر یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با گروه‌های تکفیری است. 

وی افزود: اما دامن زدن به اختلافات در امت اسلامی از مقاصد شیطانی دشمن است و دشمن همیشه به دنبال بهره‌برداری از این نوع تعصب‌های شیطانی است و سعی می‌کند در این راستا آتش تفرقه را بین امت اسلامی شعله‌ور سازد. 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: لذا همه مسلمانان و به خصوص عالمان دینی در این باره وظیفه سنگین و حساس را بر دوش دارند بنابراین هر چقدر به وحدت نزدیک شویم، گروه‌های تکفیری در انزوا قرار می‌گیرند و امت اسلامی از تفرقه و تشتت مصون خواهد ماند. 

هاشمی شاهرودی گفت: وحدت و انسجام ملی باید بلند‌ترین صدایی باشد که در دنیای اسلام شنیده می‌شود و هیچ موضوعی نباید اصل دشمنی دنیای استکبار را تحت‌الشعاع قرار دهد. 

وی اضافه کرد: در این راستا مقابله با تکفیری‌ها و استکبار، دشمن قریب است و این موضوع باید جهت و اولویت‌بندی امت اسلامی را نشان ‌دهد و همیشه آرمان فلسطین و تهدید اسرائیل باید در توجهات امت اسلامی زنده بماند. 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: واقع‌گرایی و عقلانیت امروز اقتضا می‌کند در مساله هسته‌ای از تیم دیپلماسی که با شجاعت به دنبال به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران است، حمایت کنیم. اما در مقابل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هیچ‌گاه حل مسائل کشور در گروی مذاکرات و توافق با طرف مقابل نیست. 

هاشمی شاهرودی گفت: ویژگی‌های یک توافق خوب این است که عزت و منافع کشور تامین شود، لذا هر توافقی برای ما موضوعیت ندارد. 

وی درباره بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: تجربه طولانی مدت ما در ۳۶ سال گذشته و تجربه مذاکرات هسته‌ای نشان داده که دولت آمریکا بد عهد است٬ بنابراین ما نباید توافق دو مرحله‌ای را هیچ‌گاه بپذیریم٬ زیرا زمینه عهدشکنی طرف مقابل فراهم می‌شود. 

هاشمی شاهرودی در بخش دیگر سخنان خود در مساله فرهنگی اشاره کرد و گفت: از مسئولان فرهنگی به ویژه وزارت ارشاد و صدا و سیما که دو نهاد اصلی در حوزه فرهنگ هستند درخواست می‌کنم که با حساسیت بیشتری مسائل مورد توجه قرار دهند، چرا که برخی اتفاقات در این حوزه قابل قبول نیست و با ارزش‌های اسلامی در تعارض است. 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسئولین فرهنگی باید در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی-ایرانی مطابق با انتظارات بکوشند٬ زیرا توقعات در این زمینه حداقل هم برآورد نشده است. 

هاشمی شاهرودی در پایان از همه اعضا که درای جلسه حضور داشتند تشکر کرد و از خداوند برای آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله مشکینی و دیگر اعضای مجلس خبرگان که به رحمت ایزدی پیوسته‌اند٬ درخواست مغفرت داشت.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۲۵۹۲۰۳