خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

توان مخالفان هاشمی در مجلس خبرگان چقدر است؟

حتی عدم حضور هاشمی رفسنجانی در خبرگان به علت وجهه مناسب وی در این مجلس است؛ کما اینکه این وجهه یکبار با انتخاب مهدوی کنی نشان داده شد

ایلنا: شاید انتخابات اخیر خبرگان رهبری را بتوان مهم‌ترین اتفاق این مجلس در عمر ۳۲ساله‌اش خواند؛ آوردگاهی که بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. چرایی این توجه افکار عمومی را می‌توان در وزنکشی خواص و خبرگان جمهوری اسلامی دانست که قرار است در این انتخابات رییس دوره‌ای خود را برگزینند.

در بررسی روند انتخاب‌های ریاست خبرگان رهبری فاصله سال‌های میان ۶۱ تا ۸۶ را می‌توان آرام‌ترین سالیان مجلس خبرگان رهبری خواند؛ سال‌هایی که با حضور آیت‌الله مشکینی بر مسند ریاست خبرگان همراه بود. اما پس از فوت ایشان در سال ۸۶ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یک رقابت اثربخش توانست در مقابل دیدگان سه ضلع مثلث محمد یزدی، جنتی و مصباح یزدی که چندان با ریاست آیت‌الله موافق نبودند، بر این مسند تکیه زند. 

تبدیل سه ضلع مخالف به ۵ ضلع مخالف آیت‌الله هاشمی

 وقایع سال ۸۸ همانطور که در حوزه‌های مختلف، پیامد‌های مختص به خود را برای عرصه سیاسی کشور به همراه داشت، در عرصه خبرگان رهبری نیز سبب تغییراتی در ریاست این مجلس شد، پس از وقایع سال ۸۸ و زاویه گرفتن برخی از خبرگان به ویژه مثلث یاد شده با آیت‌الله هاشمی، وی برای جلوگیری از آغشته شدن فضای این مجلس به جریان‌های سیاسی، حاضر شد در صورت کاندیداتوری مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان، برای این سمت کاندیدا نشود.

مرحوم مهدوی کنی نیز با اصرار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این موضوع را پذیرفت و البته در نطق افتتاح اولین دوران ریاست خود تاکید کرد که «آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست خبرگان را به من تفویض کردند».

ین راهکار که از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله مهدوی کنی بصورت مشترک به اجرا گذارده شد، عملا طیف مقابل را وادار به سکوت کرد، اگر چه این سکوت دیری نپایید و با عارضه مغزی و قلبی حادث شده برای آیت الله مهدوی کنی و در ‌‌‌نهایت هجرت این مجاهد نستوه به دیار باقی٬ شکسته شد تا مثلث یزدی، جنتی و مصباح با اضافه شدن اضلاع دیگری به آن٬ نظیر موحدی کرمانی و احمد خاتمی، تبدیل به چند ضلعی شده که می‌خواهند یک ضلع را از میان خود برای انتخابات پیش‌رو انتخاب کند. 

آغاز دور جدید اظهار نظر‌ها برای ریاست خبرگان رهبری 

آغاز اظهارنظر‌های انتخاباتی برای دور جدید انتخابات ریاست خبرگان رهبری را می‌توان از سخنان سید احمد خاتمی در گفت‌وگو با العالم دانست. آنجا که وی اظهار داشت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاقه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری را ندارد. این موضوع با واکنش سایت رسمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مواجه شد و این سایت به نقل از یکی از نزدیکان آیت‌الله ضمن تکذیب این ادعا نوشت که در صورتی که برخی برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شوند، آیت‌الله نیز کاندیدا خواهد شد.

کلمه «برخی» به وضوح به جریانی اشاره داشت که در جبهه مقابل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفته‌اند. هرچند بعد‌ها سیداحمد خاتمی در اظهاراتی دیگر بصورت تلویحی٬ گفته خود را تکذیب کرد و مسئله را اینگونه بیان داشت، که «آیت الله هاشمی رفسنجانی، کاندیداست ولی دوباره تاکید می‌کنم که علمای ما دنبال ریاست نیستند و آن‌ها اینطور تربیت شده‌اند.» 

هاشمی شاهرودی؛ انتظار برای موافقت آیت‌الله؟

در روزهای نزدیک به انتخابات خبرگان٬ مرزبندی‌ها برای انتخابات ریاست خبرگان روشن‌تر می‌شود. شاید بتوان رقابت اصلی را در منتهی‌الیه دو سر طیف، میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مصباح یزدی دانست اما اگر قرار باشد کار به‌دست چهره‌های میانه‌تری حل بشود، آیت الله هاشمی شاهرودی نزدیک‌ترین فرد به هاشمی رفسنجانی و طیف همراه به او و آیت الله موحدی کرمانی را نزدیک‌ترین فرد به اضلاع محمد یزدی، مصباح یزدی، جنتی و حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی خواند. 

اگر هاشمی شاهرودی گزینه حداقلی طیف هاشمی و طیف مخالف وی باشد٬ می‌توان این تصور را در نظر داشت که هاشمی شاهرودی به سبب جایگاه هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان کمابیش منتظر موافقت هاشمی است تا در صورت عدم ورودی هاشمی رفسنجانی٬ کاندیدا شود؛ بدین ترتیب محتمل‌ترین حالت انتخاب یکی از دو هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد و یکی از دو هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان شوند٬ باز هم نباید قدرت هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفت چراکه عدم حضور وی نیز به علت قدرت و وجهه مناسب وی در این مجلس است؛ کما اینکه این قدرت یکبار دیگر با انتخاب مهدوی کنی نشان داده شد. با این حساب سابقه سال‌ها مبارزه و حضور در انقلاب و پیش از انقلاب٬ این وجهه را برای هاشمی ایجاد کرده که اعضای مجلس خبرگان همراه و همگام او انتخاب کنند و به انتخاب هاشمی در حفظ مصالح نظام تردید نکنند.

همین نکته است که هر تحلیلگری سیاسی را در بررسی قدرتمخالفان هاشمی در مجلس خبرگان به این نتیجه می‌رساند که ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی٬ فردا بار دیگر شاهد وجهه آیت‌الله خواهد بود؛ چه آیت‌الله کاندیدا باشد؛ چه نباشد.

 

 

کد خبر : ۲۵۹۰۶۰