خبرگزاری کار ایران

الهه کولایی در همایش نظام بین‌الملل و تحولات منطقه‌ای:

بحران اکراین فرصت گفتمان با جهان را برای ایران ایجاد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۹۲۵

یک استاد دانشگاه تهران گفت: عده‌ای بر این باورند که بحران اوکراین فرصتی را برای کشورمان به ثمر آورد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند گفتمان مناسبی با جهان را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  الهه کولایی در دومین همایش نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجه جمهورنی اسلامی ایران بیان داشت: تحولاتی که در جهان در حال شکل‌گیری است با حوزه‌های متفاوتی مواجه است و عوامل موثر ژئوپلتیک باعث شده تا شکاف‌های زیادی را شاهد باشیم. لذا مفهوم دولت در این منطقه با چالش‌هایی روبه‌رو است که بحران اکراین یکی از مهم‌ترین این مسائل است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم اظهار کرد: آنچه در بحران اکراین باید موردنظر قرار گیرد، صرفا عوامل داخلی و خارجی نخواهد بود و به نظر می‌رسد رسیدن به یک درک مناسب از آنچه در اکراین به وقوع پیوسته است، نیازمند درک همه‌جانبه در این بحران خواهد بود که باید به میراث‌سازی اتحاد جماهیر شوروی در این خصوص اشاره کرد.

وی ادامه داد: آنچه در اوکراین شاهد هستیم، اوج تقابل روسیه با آمریکا و اروپاست که زمینه‌های این تقابل به صورت مشهود از همان ابتدا آشکار شد و روندهای زیادی را پشت سر گذاشت تا نهایتا به تحریم روسیه منجر شد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به نگاه روسیه بعد از دو دهه فروپاشی بیان کرد: ادراک مشترکی که میان روسیه و آمریکا بعد از تقریبا دو دهه فروپاشی رخ داده بود، در بحران اوکراین رنگ باخت و به استمرار این ادراک کمک نکرد و این مساله با گسترش ناتو به سوی شرق و نفوذ برای دموکرات‌سازی  به خصوص در اوکراین، گرجستان و قرقیزستان شواهدی است که این بی‌اعتمادی‌ها را به نمایش می‌گذارد. ما شاهد ویران‌گری و حتی فروپاشی اوکراین بودیم که سیاست‌های روسیه و آمریکا در این بین یادآوری جنگ سرد را به نمایش گذاشت.

کولایی با اشاره به رفتار جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین خاطرنشان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است، عکس‌العمل جمهوری اسلامی و تلاش آن برای حل این منازعه و گسترش تلاش برای اعتمادسازی در پرتو سیاست سازنده با جهان بوده است.

وی گفت: هر چند در داخل کشور برای سیاست‌سازی شاهد گرایش‌های متفاوت و مختلفی بودیم، اما دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل این بحران و پیدا کردن راهکار دیپلماتیک و عدم دخالت نظامی به نوعی تمرکز سیاسی خودش را برای پیدا کردن سیاست مناسب و بهره‌گیری از ابزارهای مناسب قرار داده و این نکات قابل توجه دستگاه دیپلماسی در این خصوص بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم با تاکید بر اینکه بحران اوکراین فرصت مناسبی برای ایران به شمار می‌رود، تصریح کرد: عده‌ای بر این باورند که این بحران فرصتی را برای کشورمان به ثمر آورد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند گفتمان مناسبی با جهان را به وجود آورد که البته آقای روحانی برای نفی خشونت نه تنها در سیاست خارجی بلکه در سیاست داخلی هم تلاش‌های زیادی را صورت دادند که البته با چالش‌هایی هم رو‌به‌رو هستند. اما همچنان این موضوع را با قوت پیگیری می‌کنند.

وی افزود: ایران به همراه روسیه سعی دارند که به سمت یک منازعه ژئوپلتیک هدایت کنند  و تلاشی که به شکل یک ضرورت در این موضوع درآمده است این ظرفیت را فراهم کرده تا در عین تقابلی که روسیه با غرب و اروپا دارد وظیفه آرام کردن اوضاع و تعامل با جامعه جهانی را برای خود ملموس بدانند.

کولایی در انتها در خصوص رویکرد ایران درباره بحران اوکراین خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری و رویکرد ایران در مقابل این بحران یک رویکرد عاقلانه بوده تا بتواند با بهره‌گیری از این موضوع ارتباط و گفتمان مناسب را با جامعه جهانی برقرار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز