خبرگزاری کار ایران

سنائی در پاسخ به ایلنا:

تاریخ دقیق سفر پوتین به ایران هنوز اعلام نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۹۱۶

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: یادداشت تفاهم همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تولید مشترک سوخت بر روند مذاکرات ایران با 1+5 بسیار مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی سنایی در حاشیه دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه علامه‌طباطبایی در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی دراین باره که آیا قرار است ایران و روسیه تفاهم‌نامه لغو روادید را امضا کنند، گفت: آنچه قرار است صورت بگیرد، تسهیل در اعطا و دریافت روادید است؛ نه لغو روادید.

وی با بیان اینکه یادداشت تفاهمی میان وزارت امورخارجه دو کشور در این باره تهیه شده و به زودی امضا خواهد شد، اظهار داشت: براساس این یادداشت تفاهم، دریافت روادید برای تجار، بخش اقتصادی، جامعه دانشگاهی و گردشگران به مقدار خیلی زیادی آسان می‌شود و نارضایتی در دریافت روادید جبران خواهد شد و ما امیدواریم این اقدام باعث تسهیل تعاملات و رفت و آمدها شود.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به افزایش سفر گردشگران دو کشور، تصریح کرد: گردشگری از زمینه‌هایی است که می‌تواند موجب افزایش روابط دو کشور شود و امیدواریم قدم‌های بعدی نیز با موفقیت برداشته شوند.

سنائی در پاسخ به سوال‌هایی درباره سرنوشت ماجرای موشک‌های F300 و احتمال جایگزینی آنها با موشک‌های دیگر خاطرنشان کرد  که نمی تواند پاسخی بدهد.

وی درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: روسیه بی‌تردید در پرونده هسته‌ای طی سال‌های اخیر نقش مثبت و تعدیل‌کننده‌ای داشته است. البته عملکرد روسیه در دوره‌های مختلف هم متفاوت بوده است.

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: شاید اگر در سال‌هایی که قطعنامه‌ها علیه ایران تصویب می‌شد و شاهد افزایش فشارها بر کشورمان بودیم، دولت کنونی در روسیه بر سر کار بود ماجرا به شکل دیگری رقم می‌خورد. اما با این حال روسیه همیشه نقشی تعدیل‌کننده داشته و امیدواریم این نقش مثبت ادامه یابد. گفت‌وگوهای میان دو کشور چه در قالب مذاکرات با 1+5 و چه روابط دو جانبه برقرار است.

سنائی در ادامه به یادداشت تفاهمی میان دو کشور اشاره کرد که در یازده نوامبر میان روسای انرژی اتمی ایران و روسیه امضا شده بود و افزود: این یادداشت تفاهم بسیار مهم است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای بسیار کمک‌کننده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران برای توضیحات بیشتر دراین باره بیان کرد: در یازده نوامبر، سه سند همکاری میان مسئولان انرژی اتمی دو کشور در مسکو امضا شد که یکی از آنها موافقت‌نامه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود که در واقع تمدید موافقت‌نامه قبلی ما با روسیه در اوایل دهه 1970 است.

سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: سند دوم قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر 2 و 3 است که تمهیدات کلنگ‌زنی و ساخت آن در حال انجام است و امیدواریم در شهریور سال آینده به شکل رسمی کار آن آغاز شود. سند سوم نیز یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در تولید مشترک سوخت هسته‌ای است که قدم مهمی در تعمیق همکاری هسته‌ای دو کشور است و این سند در روند گفت‌وگوهای 1+5 نیز بسیار مورد توجه است.

سنائی یادآور شد: بر اساس این سند ایران و روسیه اعلام می‌کنند که با همکاری هم در ایران سوخت مشترک تولید می‌کنند و این مسئله در راستای برنامه‌های درازمدتی است که ایران در تولید سوخت هسته‌ای دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا زمان سفر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران مشخص شده است، عنوان کرد: این درخواست با دیدگاه مثبت در حال بررسی است اما تصمیم قطعی و تاریخ سفر هنوز اعلام نشده است.

سفیر ایران در مسکو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، در باره برنامه زمانی سفر مقامات دو  کشور در ماه‌های آینده نیز گفت: رفت‌وآمدهای مقامات دو کشور بسیار گرم است. در یکی دو ماه اخیر وزرا و مسئولان بسیاری از روسیه به تهران سفر کرده‌اند و از جانب ایران هم این تماس‌ها و رفت‌وآمدها وجود دارد و در جدول کاری سه ماه آینده برنامه‌های بسیاری  تنظیم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز