خبرگزاری کار ایران

جنتیلونی در نشست خبری با ظریف:

آماده ایجاد گشایش روابط دو جانبه ایران و ایتالیا هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۵۲۸

در ماه جاری پذیرای حضور مقامات ایران به خاطر اکسپوی میلان هستیم.

وزیر امورخارجه ایتالیا گفت: آماده ایجاد گشایش روابط دو جانبه میان ایران و ایتالیا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پائولو جنتیلونی وزیر امورخارجه ایتالیا در نشست خبری مشترک خود با محمدجواد ظریف که بعدازظهر امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد، با ابراز خرسندی برای حضور در ایران گفت: ایتالیا در سال‌های اخیر تماس‌های گوناگونی در سطوح مختلف با ایران داشته است.

وی از سفر وزیر محیط‌زیست ایتالیا در این ماه به تهران خبر داد و افزود: ما آماده توسعه روابط هستیم که مبتنی بر ریشه‌های مشترکی است.

وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به افزایش مناسبات فرهنگی دو کشور اظهار داشت: خوشحالیم که در ماه جاری پذیرای حضور مقامات ایران به خاطر اکسپوی میلان هستیم. همچنین ما در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته هم با یکدیگر همکاری داریم.

پائولو جنتیلونی با بیان اینکه بافت اقتصادی دو کشور تقریبا مشترک است، تصریح کرد: امید است که با رسیدن به راه‌حل معطوف در پرونده هسته‌ای زمینه برای ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شود و بسیار مهم است که این مساله به نتیجه برسد، زیرا زمینه‌های لازم را برای توسعه روابط فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه آماده ایجاد گشایش روابط دو جانبه میان ایران و ایتالیا هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا مشکلات حل شود، زیرا همکاری‌های سازنده ایران برای یافتن راه‌حل مشکلات منطقه‌ای بسیار مهم به نظر می‌رسد. ما در منطقه شاهد حضور گروه‌های افراطی و داعش هستیم .

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تعهدات این کشور در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه ابراز داشت: ایتالیا متعهدانه در قبالل مبارزه با تروریسم در چارچوب فعالیت با هم‌پیمانان خود عمل می‌کند.

جنتیلونی اضافه کرد: ایتالیا از جمله سه کشوری است که برای آموزش دادن نیروهای عراقی در مبارزه با داعش فعالیت می‌کند. ما از دولت حیدرالعبادی حمایت می‌کنیم و سیاست همراه کردن اقوام را در عراق پیش‌ می‌بریم، زیرا معتقد هستیم این سیاست در عراق می‌تواند زمینه موفقیت را برای کل منطقه فراهم سازد.

وی با اشاره به حمایت‌های ایتالیا از اقدامات استفان دی‌میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه یادآور شد: او توانست شرایط داخلی را در سوریه زمانی که در حلب بود به گونه‌ای فریز کند تا کمک‌هایت انسان‌دوستانه به حلب برسد.

وزیر خارجه ایتالیا ادامه داد: ما همچنین از اقدامات سازمان ملل در قبال میانجیگری در لیبی حمایت می‌کنیم و معتقدیم باید گفت‌وگوهای دیپلماتیک و ائتلافی برای تشکیل دولت ملی در لیبی صورت بگیرد زیرا امکان بدتر شدن وضعیت در این کشور و رشد گروه‌های ترورییستی وجود دارد و ما مخالف هر گونه فعالیت و تصمیم‌گیری باری این کشور از خارج از لیبی هستیم.

جنتیلونی در خصوص نظر این کشور در قبال فلسطین بیان کرد: پارلمان ایتالیا رسما از دولت ایتالیا درخواست کرد که دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد و از مذاکرات برای یافتن یک راه حل استقبال کرد.

وی در خصوص موضع این کشور در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: موضع ایتالیا در مساله مذکرات هسته‌ای در جهت یافتن راه حل در راستای صلح و منافع جامعه بین‌الملل است و اطمینان داریم دست یافتن به نتیجه موجب نقش سازنده ایران بوده و در راستای منافع اروپا و یک واقعیت مهم برای آمریکاست.

وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد: هر چند راه طولانی است، اما ما امید داریم که هفته‌های آینده با موفقیت توام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز