خبرگزاری کار ایران

موسوی‌لاری در کنگره اراده‌ملت‌ایران:

اجماع اصلاح‌طلبان به معنای تضعیف فعالیت احزاب آنها نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۷۶۳

ائتلاف‌های احزاب نباید به معنی فروکش کردن فعالیت احزاب در راستای کارهای خودشان باشد٬ هر چند مجبوریم برای رسیدن به ائتلاف مکانیسیم‌هایی را ترتیب دهیم که در قالب حزبی نمی‌گنجد.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: آنچه واقعیت است این است که تحزب در ایران نتوانسته آنگونه که باید و شاید شکل بگیرد و عوامل گوناگونی در این عدم شکل‌گیری دخیل بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری در هفتمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران٬ گفت: لازم می‌دانم در این جلسه از همه عزیزان به ویژه آقای حکیمی‌پور و همکاران‌شان که این فضا را بوجود آورده‌اند٬ تشکر کنم.

وی ادامه داد: حزب اراده ملت ایران و همه آنهایی که در جهت مصالح ملت گام برمی‌دارند توفیق پیدا کنند٬ در مسیر خود استوار باشند و به اهداف‌شان دست پیدا کنند.

موسوی لاری گفت: در این جلسه می‌خواهم درباره شرایط تحزب صحبت کنم. مقوله‌ای که همزاد با مشروطه در ایران است و به‌‌ همان دلایل که مشروطه به اهداف خود نرسید٬ طبیعتا تحزب نیز در ایران موفق نبوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: به تبعی که تحزب وابسته به مشروطه بوده٬ با کودتای رضاخانی ۱۳ سال بیشتر نتوانست در راستای اهداف خود و انقلاب مشروطه عمل کند و در آن مقطع دو حزب شکل گرفت و کارهایی انجام دادند که بعد از مشروطه نیز هرچند تحزب با مشکلاتی روبرو بود٬ اما دو حزب توده و دموکرات توانستند فعالیت‌هایی داشته باشند که این مسئله با کودتای ۲۸ مرداد تغییر یافت و احزاب خود ساخته دولتی نمایان شدند که این مسئله نیز در سال‌های دهه ۵۰ با حزب رستاخیز دولتی تکمیل شد.

وی گفت: این مسیری که احزاب در طول تاریخ طی کرده‌اند این بود٬ در اینجا نمی‌خواهیم درباره چرایی ناکامی حزب صحبت کنیم که شاید عوامل گوناگونی٬ از جمله روحیه مردم ایران٬ فضای سیاسی و غیره داشته باشد.

موسوی لاری اضافه کرد: آنچه واقعیت است این است که تحزب در ایران نتوانسته آنگونه که باید و شاید شکل بگیرد و عوامل گوناگونی در این عدم شکل‌گیری دخیل بوده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فعالیت احزاب بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد گفت: در قانون اساسی در اصل ۲۶ این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و قانون احزاب نیز در سال ۶۱ تدوین شده هر چند در اوایل انقلاب حزب جمهوری اسلامی که همزاد انقلاب بود فعالیت‌هایی داشت که آن هم در سال ۶۶ به خود تعطیلی کشیده شد.

وی گفت: ما باید امروز بدانیم برای نهادینه کردن دموکراسی و پایبندی به دموکراسی راهی جز احزاب پروانه‌دار نداریم و باید بتوانیم فرهنگ را نهادینه کنیم و خود احزاب این مسئله را باید دنبال و برای نهادینه کردن دموکراسی و تعمیق آن گام‌هایی را بردارند.

وزیر اسبق کشور دولت اصلاحات گفت: نخبگان باید روی مسئله احزاب پافشاری کنند و اصل شکل‌گیری نظام حزبی را مدنظر داشته باشند.

موسوی‌لاری با اشاره به تکثر احزاب گوناگون در کشور گفت: این تکثر نشان از پذیرش سلایق گوناگون دارد٬ اما این مسئله در مورد احزاب کوچک مطرح است که این احزاب باید برای تاثیرگذاری بیشتر در قالب ادغام و جبهه‌ای حرکت کنند و هر سه چهار حزب بتوانند در قالب یک حزب فراگیر قدرتمند حرکت کنند که این بسیار خوب است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به جز ادغام٬ راه دیگر برای تاثیرگذاری٬ حرکت به سمت ائتلاف و جبهه‌ای حرکت کردن است که ما مشاهده می‌کنیم در این روز‌ها راه دوم در جامعه ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

موسوی‌لاری بیان کرد: یکی از آفت‌های احزاب در کشورهای ما فصلی حرکت کردن است که در فصل ا نتخابات فعال و بعد از آن غیرفعال می‌شوند.

احزاب باید همیشه به راهکارهای حزبی بپردازند و برای دستیابی به اهداف آینده‌شان برنامه‌ریزی حزبی داشته باشند و به صورت مرتب کانون‌های مختلف آموزشی را تشکیل دهند.

موسوی‌لاری در بخش دیگر صحبت‌های خود به بحثخانه احزاب اشاره کرد و گفت: ما باید نسبت به این مسئله نیز تاکیداتی را داشته باشیم و برای بازسازی و بازگشایی آن تلاش کنیم که حداقل این خانه احزاب بتواند امکاناتی را از جمله سالن در اختیار احزابی چون حزب اراده ملت ایران قرار دهد.

وی گفت: ما باید روی تقویت و بازگشایی خانه احزاب تاکید کنیم.

این عضو جامعه روحانیون مبارز در رابطه با ائتلاف‌های احزاب بیان کرد: این نوع ائتلاف‌ها نباید به معنی فروکش کردن فعالیت احزاب در راستای کارهای خودشان باشد هر چند ما مجبوریم برای رسیدن به ائتلاف مکانیسیم‌هایی را ترتیب دهیم که در قالب حزبی نمی‌گنجد.

موسوی لاری گفت: هدف امروز ما٬ اجماع همه اصلاح‌طلبان می‌باشد اما این کار اجماعی نباید به معنای تضعیف فعالیت احزاب باشد.

وی گفت: احزاب اصلاح طلب، شخصیت‌های اصلاح‌طلب، ‌نمایندگان احزاب امروز می‌خواهند زیر ج‌تر اصلاح‌طلبی ائتلافی را شکل دهند و همه زیر این چتر فعالیت کنند اما در این مسیر باید همه احزاب عضو فعالیت‌های خودشان را دنبال کنند و از این فرصت برای عضو گیری و یارگیری استفاده کنند.

وی گفت: بنابراین ما امروز چاره‌ای جز ائتلاف فراگیر نداریم و در این مسیر احزاب باید مواظب باشند که این ائتلافات بهانه‌ای برای فعالیت آنها نباشد.

موسوی لاری با اشاره به بحثاخلاق در سیاست یادآور شد: اخلاق در سیاست گمشده امروز ماست و احزاب اصلاح طلب می‌توانند مدعی آن باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه دفاع از منافع ملی از اولویت‌های ماست٬ خاطر نشان کرد: چه شده که مسائل حاشیه‌ای بیش از هر چیز دیگری مطرح هستند؛ نوع لباس ارزش شده٬ ولی دفاع از حفظ بیت المال و مبارزه با فساد ارزش محسوب نمی‌شود؟ شما فساد‌ها را نگاه کنید؛ عدد‌ها عجیب و غریب شده٬ حالا برای برگزاری یک کنسرت زمین و زمان را بهم می‌دوزند اما به این فساد‌ها واکنش نشان نمی‌دهند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید براینکه احزاب اصلاح‌طلب باید به سمت همگرایی حرکت کنند٬ تاکید کرد: حالا که اصلاح طلبان مدبرانه شورای اصلاح طلبان را در استان‌ها تشکیل داده‌اند٬ باید تلاش کنیم وحدت و اجماع را حفظ کنیم و البته فعالیت‌های حزبی را هم تقویت کنیم.

موسوی لاری با بیان اینکه باید جریان انتخابات را با نگاهی جمعی بنگریم٬ عنوان کرد: باید از حرکت‌های تفرقه افکنانه پرهیز شود. چرا که برخی‌ها هستند که می‌خواهند در میان اصلاح‌طلبان تفرقه بیافکنند و ما باید ضمن هویت‌های حزبی حرکت‌های اجماعی را سامان دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز