خبرگزاری کار ایران

نامه بسیج دانشجویی شش دانشگاه به نمایندگان مجلس:

جامعه علمی از محدود کردن وظایف سازمان فضایی نگران است

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۹۳۳

در صورت بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات، عملا دستاورد‌های این ارگان مهم به بخش کوچکی در حوزه وزارت ارتباطات محدود می‌شود.

بسیج دانشجویی دانشکده‌های هوافضا و مکانیک دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیر، علوم و تحقیقات و پردیس فنی تهران طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس پیرامون مسائل سازمان فضایی به بیان نکاتی پرداختند.

به گزارش ایلنا، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی:
با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد(ص) و تبریک سی و ششمین بهار آزادی ملت ایران، به استحضار می‌رساند بسیج‌های دانشجویی دانشکده‌های هوافضای دانشگاه‌های «امیرکبیر»، «شریف»، «خواجه نصیر»، «علوم و تحقیقات»، «علم و صنعت ایران» و «پردیس فنی تهران» با تبریک دههٔ مبارک فجر که یاد آور حماسه‌های مردم شریف ایران در راستای پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران می‌باشد متن پیش رو را تقدیم نمایندگان محترم مجلس می‌نماید.

پرتاب ماهوارهٔ ملی فجر که حاصل تلاش متخصصان سازمان صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوافضا است، بار دیگر برگ زرینی از توانایی مردمان ایران زمین را ورق زد و در فضای تاریکی که توسط دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) ایجاد شده بود، با رمز مبارک - یامحمد(ص) رسول الله - فضای جهان با نام پیامبر رحمت و مهربانی نورانی شد. اینجانبان این موفقیت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران اسلامی و متخصصان توانمند این عرصه تبریک عرض می‌نماید.

از سویی دیگر در آستانه روز ملی فناوری فضایی، شاهد نگرانی جامعهٔ علمی از تصمیم اخیر دولت در محدود - کردن وظایف سازمان فضایی و تبدیل آن به زیر مجموعه وزارت ارتباطات وفن آوری اطلاعات هستیم.

در ادامه به نکات مهمی در این خصوص می‌پردازیم:

۱) سازمان فضایی در سال ۸۹ با مصوبهٔ شورای عالی اداری کشور از وزارت ارتباطات جداشده و با ادغام چندین پژوهشگاه و پژوهشکده از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم، زیرنظر نهاد ریاست جمهوری قرارگرفت. اما جایگاه سازمان فضایی در نهاد ریاست جمهوری به عنوان یک معاونت تثبیت نشد و پس از کش و قوس‌های فراوان دولت محترم در پی بازگرداندن این سازمان به وزارت ارتباطات و همچنین تجزیه این سازمان با انتقال پژوهشکده‌ها به محل‌های سابق خود می‌باشد.

۲) در صورت بازگشت این سازمان به وزارت ارتباطات، عملا دستاورد‌های این ارگان مهم به بخش کوچکی در حوزه وزارت ارتباطات محدود می‌شود. همچنین طرح‌های کلانی که در نقشهٔ جامع علمی کشور به تصویب رسیده است با مشکلات متعددی روبه رو خواهد شد. چراکه قسمت‌هایی از این طرح‌ها اصولا از حیطهٔ وظایف وزارت ارتباطات خارج می‌باشد.

این در حالی است که امروزه بسیاری از امکاناتی که زندگی روزمره عموم مردم به آن­‌ها وابسته است(مانند ارتباط بین بانکی و کارت سوخت) و بسیاری از خدمات مورد نیاز صنایع و حوزه­های مختلف کشور(نظامی و غیرنظامی) مانند ارتباطات رسانه‌ای، ناوبری و سنجش از دور به زیرساخت‌های ماهواره­ای نیازمند است.

بیشتر این نیاز‌ها اکنون با بهره‌مندی از خدمات ماهواره‌ای کشورهای خارجی از جمله آمریکا تامین می‌شود و در صورتی که این پشتیبانی­‌ها قطع شود مشکلات بسیار حادی گریبانگیر کشور خواهد شد. برای مثال از هنگامی که جبهه استکبار اراده کرد که مجموعه رسانه­های تصویری همسو با انقلاب اسلامی در دنیا پخش نشوند عملا سیگنال این رسانه­‌ها محدود به حوزه خاورمیانه شد. این موضوع، خاص مخابرات ماهواره­ای نیست و نیازمندی­ های سنجش از دور(نظامی و غیر نظامی) و ناوبری کشور را نیز شامل می‌شود.

لازم به ذکر است که در ارسال یک ماهواره زیر سیستم‌های مختلفی از جمله سیتم‌های رانش گر، سازه، مسائل مربوط به پرتابگر و غیره دخیل هستند که توانایی فنی راه اندازی و بهبود این سیستم‌ها در وزارت محترم ارتباطات موجود نمی‌باشد.

۳) پس از موفقیت‌های تحسین بر انگیز، کشورهای منطقه در راستای رقابت با کشورمان در دو حوزهٔ ماهواره‌های مخابراتی و ارسال انسان به فضا سرمایه گزاری‌های کلانی را انجام داده‌اند که در یک مورد می‌توان به سرمایه گزاری ۵.۵ میلیارد دلاری کشور امارات در طرح ارسال انسان به مریخ اشاره نمود و از آنجایی که این کشور‌ها فاقد پشتوانهٔ علمی کافی در این حوزه هستند احتمال استفاده از نخبگان فضایی کشورمان بسیار بالاست.

چراکه در موضوع مهاجرت خلبانان به این کشور‌ها این پدیده درسطح کلان رخ داده است ولازم است مسئولین به اهمیت این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند. اما با کمی فراست می‌توان این تهدید را هم به فرصت تبدیل کرد و کشور‌های منطقه را به سرمایه گذاری در این حوزه و در کشور خودمان ترغیب کنیم نه اینکه مقدماتی را فراهم کنیم که متخصصان کشورمان تبدیل به نیروهای کارآمد دیگران بشوند.

۴) اظهار نظر‌های متناقض مسئولین در این خصوص نیز بسیار عجیب و قابل تامل است از آن جمله می‌توان به اظهارات معاون محترم اجرایی رئیس جمهور اشاره نمود که طی یک مصاحبه‌ای بر لزوم حفظ یکپارچگی سازمان فضایی زیر نظر ریاست محترم جمهور اشاره کرده بودند و این در حالی است که درچند روز اخیر با چرخشی آشکار نسبت به موضع قبلی، از ساختار جدید زیر نظر وزارت ارتباطات حمایت کرده‌اند.

آیا این اظهارات متناقض نشان دهندهٔ عدم توازن تصمیم گیری صحیح دربارهٔ جایگاه سازمان فضایی نمی‌باشد؟

۵) علت‌هایی که مسئولین برای توجیه این اقدام مطرح می‌کنند نیز نیاز به بررسی دارد. صحبت از اقدام غیر قانونی در تشکیل سازمان فضایی می‌شود که طبق اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور این اقدام قانونی بوده است و همچنین اظهارات قائم مقام ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور مبنی بر تشکیل سازمان فضایی مقتدر که وابسته به هیچ وزارتخانه‌ای نباشد و استناد ایشان به نقشهٔ جامع هوافضای کشور که در این شورا به تصویب رسیده است، قانونی بودن ساختار یکپارچهٔ سازمان فضایی استنباط می‌شود. همچنین سخن از فساد مالی و اداری به میان آمده است که اگر به فرض صحت چنین باشد، باید توسط مراجع قضایی پیگیری شود نه اینکه کل سازمان مورد تجزیه و انحلال واقع گردد و پیامد‌های چنین اقدامی نادیده گرفته شود.

در پایان از نمایندگان محترم مجلس که امانتدار رای مردم هستند تقاضا می‌کنیم با یک اقدام قاطع، زمینهٔ تصویب هرچه سریع‌تر جایگاه مقتدر معاونت ریاست جمهوری با عنوان معاونت فضایی را از لحاظ قانونی فراهم نموده و زمینه پیشرفت صنعت فضایی و یاس و نا‌امیدی دشمنان این مرز و بوم را فراهم آورند. لازم به ذکر است که سابقا هم جریان‌های دانشجویی با بیانیه‌های مختلف نگرانی خود را از روند پیش رو اعلام کرده‌اند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز