خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در همایش حزب اسلامی کار آذربایجان شرقی:

موفقیت در انتخابات آینده منوط به اتحاد خود اصلاح‌طلبان است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۴۱۳

اگر ناهماهنگی میان اصلاح طلبان با رقابت داخلی وخودخواهی حاکم شود ٬ دیگر نیازی نیست رقیب کاری بکند چرا که از همین حالا با اختلافات میان خود زمینه را برای شکست آماده کرده‌ایم.

صادق زیباکلام استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: باید تشکل‌های اصلاح‌طلب با سازماندهی جدی و اتحاد وارد میدان شوند، چندین لایه برای کاندیدا‌ها ایجاد کنیم تا اگر داوطلبی رد صلاحیت شد نیروی بعدی آماده باشد و این اتحاد ما در کشور می‌تواند پادزهری برای تاکتیک‌های اصولگرایان باشد.

فراموش شده که این انقلاب برای چه رخ داده است

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ صادق زیباکلام که عصر روز گذشته در «همایش اصلاحات در عصر اعتدال، چالش‌ها و چشم انداز‌ها» که به همت حزب اسلامی کار آذربایجان شرقی تشکیل شده بود٬ با اشاره به ایام دهه مبارک فجر گفت: متأسفانه یکی از ظلم‌هایی که در حق انقلاب شده٬ این بوده که فراموش شده که این انقلاب برای چه چیزی رخ داده است.

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشخص نمی‌شود که اعتراضات و اعتصاباتی که منجر به انقلاب اسلامی برای چه بود افزود: احساس من این است دهه فجر هر سال که می‌گذرد نسبت به سال قبل از آن کمتر روایت واقعی از انقلاب توسط سخنرانان، رادیو، تلویزیون، سریال‌ها ارایه می‌شود و فاصله‌اش از سال ۵۷ و شرایط آن بیشتر می‌شود.

موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده منوط به اتحاد میان خود آنان است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه بخش دیگری از موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده را منوط به اتحاد میان خود آنان دانست و گفت: مهم‌ترین بخش موفقیت ما در این انتخابات به خودمان و برنامه ریزی‌هایی که در این زمینه صورت می‌دهیم مربوط است اگر ناهماهنگی میان خودمان، رقابت داخلی، خودخواهی حاکم شود به نظر من دیگر نیازی نیست رقیب کاری بکند٬ چرا که از همین حالا با اختلافات میان خود زمینه را برای شکست آماده کرده‌ایم.

وی افزود: باید تشکل‌های اصلاح طلب با سازماندهی جدی و اتحاد وارد میدان شوند، چندین لایه برای کاندیدا‌ها ایجاد کنیم تا اگر داوطلبی رد صلاحیت شد نیروی بعدی آماده باشد و این اتحاد ما در کشور می‌تواند پادزهری برای ردصلاحیت‌ها و تاکتیک‌های اصولگرایان باشد.

نسل جدید نمی‌داند برای چه انقلاب شد

وی گفت: با ‌‌نهایت تأسف باید بگویم فکر می‌کنم نسل جدید دست کم نمی‌داند مشکل با شاه چی بود و برای چه انقلاب شد. یکی از خواسته‌های اصلی مردم در آن زمان تحقق، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون و آزادی بیان بود در آن زمان بر روی دیوار‌ها این شعار نوشته بود «ای برادر با عقیده‌ات مخالفم اما جانم را فدا می‌کنم تا عقیده‌ات را ابراز کنی»

زیباکلام با اشاره به شرایط فعلی تصریح کرد: اکنون پس از گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تا می‌آیی حرفت را بزنی، متدوال‌ترین مسایل انقلاب را به مسئولین بشارت دهی به دلایل مختلف برخورد می‌شود. اینها امیال و آروزهای انقلاب نیست بلکه فراموش شده‌اند در واقع از آنچه که آرمان‌های انقلاب بود چقدر توانسته‌ایم تحقق ببخشیم.

وی با اشاره به بخش‌هایی از تاریخ معاصرکشور ایران گفت: ۱۲۰ سال پیش فردی در کشور آمد که نامش میرزا حسین سپهسالار بود در اواخر قرن نوزدهم صحبت از قانونگرایی، تمرکز قدرت، دریافت و هزینه مشخص از سوی حکام و صحبت از پاسخگو بودن مسئولین و صاحبان قدرت به میان آورد روزنامه را به کشور انتقال می‌دهد اما یک تحول جدی بود چیزی از اصلاحات دهه ۷۰ و ۸۰ ما کم نداشت با چه روشی شاه را به سفر فرنگ فرستاد تا پیشرفت‌ها ببیند و به آن تن دهد.

زیباکلام افزود: در اوج این تلاش‌ها بود که یکی از مجتهدین بزرگ پایتخت در نامه‌ای به ناصرالدین شاه می‌نویسد کلمه قبیحه آزادی با ما که دودمانمان ریشه‌دار‌تر از این‌ها کاری ندارد اما دودمان ترا به باد می‌دهد به همین خاطر میرزا حسین خان سپهسالار حکومتی بیش از سه سال پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خاتمی نیز صحبت از قانون و قانونگرایی و احترام به قانون و پاسخگو بودن مسئولان به میان می‌آورد و اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد این اقدامات به جایی نرسیده٬ بلی شما که نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید فعالیت داشته اما خلاف جهت آب حرکت کرده و تغییر مکان داده‌اید اما دقت کنید در مجموع حرکت ما رو به جلو بوده است.

زیباکلام گفت: سال ۸۴ یک گروه اصولگرای موفق شد ۱۷ میلیون رأی بیاورد از ۸۴ تا ۹۲ برسرکار بودند و هیج بهانه‌ای را نمی‌توانند بیاورند که همه قدرت را نداشتیم. همه نهاد‌ها از مجلس گرفته تا شورای نگهبان همراه آنها بودند و برای اولین بار بعد از ۲۲ بهمن سال ۵۷ هر سه قوه در دست یک جناح قرار داشت.

وی افزود: در ۸ سال خاتمی بخشی از قدرت در اختیار اصلاح‌طلبان بود، در دوران هاشمی به ویژه ۴ سال دوم بخش هایی٬ و در دوران میرحسین موسوی نیز با مجلسی با ۸۰ تا ۹۰ نماینده راست و محافظه کار روبرو بودیم. از ۸۴ تا ۹۲ اصولگرایان هرچه را می‌خواستند داشتند، ۸ سال تمام شد انتخاباتی در ۲۴ خرداد ۹۲ رخ داد و نامزد اصلی اصولگرایان دکتر جلیلی ۴ میلیون رأی معادل ۸ درصد آراء را به دست آورد. ظرف این مدت هم هیچ یک از اصولگرایان هیج نگفتند که بخشی از مشکلات کنونی کشور اعم از مسایل هسته‌ای، فساد موجود در کشور مربوط به سیاست و مدیریت ما بوده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید از اصلاحات و ایده‌های آن به سادگی گذشت٬ تصریح کرد: آنچه که میرزا حسین سپهسالار آورد خمیرمایه‌ای شد برای نهضت مشروطه و اگر لعاب جمهوری اسلامی را خش دهیم بحثتکفیک قوا، انتخاب هر ۴ سال یکبار رئیس جمهور، پاسخگو بودن قوه مجریه در برای نمایندگان که البته اکنون نیست، و حاکمیت قانون و مواردی از این دست از‌‌ همان مشروطه است.

نباید سرعت خود را با ترکیه و کشورهای دیگر مقایسه کنیم

وی تأکید کرد: اینها نشان می‌دهد رو به جلو هستیم افتان و خیزان به پیش می‌رویم اما نباید سرعت خود را با ترکیه و کشورهای دیگر مقایسه کنیم٬ چرا که باید بدانیم ما یک عقبه تاریخی داریم. ۸۰۰ سال پیش در اروپا پادشاه و حکمرانی در انگلستان ظهور پیدا کرد به شکل دیکتاتوری در صدد حاکمیت بر کشور‌ها بود. آن زمان کشور‌ها متحد شدند و پس از جنگی سخت برای اولین بار منشوری را نوشتند که در آن اختیارات پادشاه مشخص شده بود و دیگر هر کاری را نمی‌توانست بکند اما ۱۲۰ سال پیش هنوز در ایران شاه «سایه خدا» بود

زیباکلام افزود: در ایران زمان نهضت مشروطه، مظفرالدین شاه که کمی ملایم بود در برابر مشروطه خواهان عقب نشینی کرد و عاقبت فرمان مشروطه را صادر کردو کمتر از یکسال درگذشت و پسرش محمدعلی میرزا جایگزین او شد و در نخستین گام در مراسم تاجگذاری خود از مجلسیان و علما و بزرگانی که با مشروطه بودند دعوتی نکرد آن زمان مجلسیان دست به تنظیم متمم قانون اساسی که در آن تمام اختیارات اصلی را از شاه می‌گرفت٬ تنظیم کردند و برای توشیح نزد وی بردند که او نیز در پاسخ پرتاب این متمم به صورت آنان اظهار داشت٬ اجداد ما حکومت را به زوز شمشیر گرفته اند٬ اگر می‌توانید شما هم بیایید بعد هم که مجلس را به توپ بست و تعدادی از مجلسیان را اعدام کرد و عاقبت با قیام ستارخان و باقرخان دوباره مشروطه جان گرفت.

وی با ذکر روایت‌های تاریخی از برهه‌های مختلف و مقایسه آن گفت: در دوران رژیم پهلوی رییس مجلسی به نام عبدالله ریاضی بود که در ایام و برنامه‌های رسمی جمله معروف و ثابتی به این مضمون خطاب به شاه داشت که می‌گفت بزرگ‌ترین افتخار ما در مجلس برآورده کردن اوامر ملوکانه است. و این درواقع باید‌‌ همان پارلمانی بود که می‌بایست پاسخگویی می‌طلبید.

همه چیز حکومت نیست٬ بخش مهمی از آن به خود ما و مردم مربوط می‌شود

زیباکلام افزود: ما چنین عقبه‌ای داریم و باید به اندازه تاریخمان انتظار پیشرفت و دموکراسی داشته باشیم حالا باید بگوییم برای نمونه بعد از ۳۶ سال٬ ۴،۵ تا روزنامه غیرحکومتی داریم٬ مطبوعات مستقل به میان آمده‌اند، باید بگوییم پیشرفت به دست‌آمده کافی نبوده و باید بیشتر از این می‌شد٬ ولی در مجموع شرایط نسبتا در دستیابی به اهداف انقلاب در مجموع مطلوب بوده اما بدانیم همه چیز حکومت نیست بلکه بخش مهمی از آن به خود ما و مردم، رفتار اجتماعی، سطح سواد و آگاهی‌ها مربوط است.

لازم به ذکر است این نشست به میزبانی حزب اسلامی کار آذربایجان شرقی و با استقبال فعالان سیاسی اصلاح طلب تبریز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز