خبرگزاری کار ایران

فانی در کنگره انجمن اسلامی معلمان:

تشکل‌ها نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصتی برای آموزش و پرورش‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۱۲

آموزش و پرورش چاره‌ای جز اتخاذ دو تصمیم ندارد؛ یکی اینکه منابع خود را افزایش دهد و دوم اینکه منابع خود را بهره‌ور کند.

وزیر دولت روحانی اظهار داشت: آموزش و پرورش همیشه از کمبود اعتبارات و تخصیص‌ها رنج برده و شاید هم به دلیل این اصل که منابع محدود است و آن طوری که باید و شاید در اولویت‌های کشور قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر فانی در چهارمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران٬ ضمن سلام و درود به بنیانگذار جمهوری اسلامی و همچنین ۳۵ هزار دانش‌آموزش و ۵ هزار فرهنگی٬ گفت: سلام و درود می‌فرستم به ویژه به بنیانگذار فرهنگ و ادب٬ شهیدان باهنر و رجایی. خوشحال هستم از اینکه در آستانه سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی در جمع همکاران عزیزم اعضای محترم انجمن معلمان هستم و این توفیق برای من حاصل شد تا به زیارت شما عزیزان بیایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چهره‌های ارزشمند و فرهیخته‌ای را در این همایش می‌بینم صمیمانه از همه عزیزانی که قبول زحمت کردند تقدیر می‌کنم.

فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم معتقد است تشکل‌ها نه تنها تهدیدی برای آموزش و پرورش نیستند بلکه فرصتی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند و انجمن اسلامی معلمان با قدمت و با اصالت از جمله تشکل‌های ارزشمندی است که می‌تواند هم در حوزه سیاسی اجتماعی کشور و هم در حوزه تعلیم و تربیت راهگشا و هادی وزارت آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: همانطور که آقای محمدی رئیس شورای مرکزی این انجمن فرمودند خواستیم تا در جمع دوستان به خدمت ایشان برسیم و از تذکر‌ها و پیشنهاد‌هایشان برخوردار شویم. لازم می‌دانم چند نکته از آموزش و پرورش بگویم که البته به تحلیل این موضوع در شورای انجمن مرکزی خواهم پرداخت زیرا در اینجا فرصتی باقی نیست آموزش و پرورش سال‌هاست از اینکه در تخصیص اعتبارات و بودجه در لفظ در اولویت قرار می‌گیرد اما در عمل اولویت قرار نمی‌گیرد.

وزیر دولت روحانی اظهار داشت: آموزش و پرورش همیشه از کمبود اعتبارات و تخصیص‌ها رنج برده و شاید هم به دلیل این اصل که منابع محدود است و آن طوری که باید و شاید در اولویت‌های کشور قرار نگرفته است. همه وزرای آموزش و پرورش که در این جمع من آقای اکرمی و آقای حاجی را نیز می‌بینم می‌دانم که همیشه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه هزینه‌ای تلقی می‌شود.

فانی خاطرنشان کرد: ما در جمع خودمان اعتقاد داریم که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه‌گذاری است٬ زیرا سرمایه‌ انسانی آینده یک کشور در این دستگاه شکل می‌گیرد اما سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وقتی اعتبارات را چاپ می‌کند باز هم هزینه آموزش و پرورش جزو اعتبارات کمتر تلقی می‌شود و عملا هم همین طور است. به همین دلیل همیشه آموزش و پرورش با کسری مواجه می‌شود.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه ۳۶ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد این توفیق را داشته‌ام که دوره‌های مختلف کم و بیش در خدمت حوزه‌های مربوط به آموزش و پرورش باشم لذا می‌گویم که آموزش و پرورش چاره‌ای جز اتخاذ دو تصمیم ندارد؛ یکی اینکه منابع خود را افزایش دهد و دوم اینکه منابع خود را بهره‌ور کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما باید بتوانیم از منابع خودمان بهتر استفاده کنیم و راه‌های خوبی را هم ما در این یک سال و نیم برداشته‌ایم. امروز آموزش و پرورش بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز دارد و نسبت به اوج زمانی که ۱۹ میلیون دانش‌آموز داشت باز هم به دو سوم کاهش پیدا کرده است.

فانی ادامه داد: امکانات، فضا‌ها و تجهیزات بیش از یک و نیم برابر شده است این دو گزاره را با هم ترکیب کنیم به یک نتیجه می‌رسیم و اینکه امروز استراتژی آ‌موزش و پرورش باید کیفیت بخشی باشد. یک زمانی به طور مثال سال ۷۴ یا ۷۳ ما به دنبال این بودیم دانش آموز بیرون مدرسه نماند٬ یعنی می‌گفتیم هر کسی که مراجعه کرد را ثبت‌نام کنید.

وزیر دولت روحانی گفت: ما در آن زمان حتی مدارس دو یا سه شیفت داشتیم٬ ولی امروز این مشکل را نداریم و باید روی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کار کنیم و لازمه ارتقا بخشی به کیفیت آموزش و پرورش در اختیار داشتن منابع و برنامه‌های لازم و مدیریت صحیح بر آموزش است و ما در این یک سال و نیم شاهد هستیم که دولت علیرغم همه محدودیت‌های مالی که دارد در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲،۲۶ درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده شده است و این در حالی است که افزایش بودجه کشور ۱۱ درصد بوده است.

فانی اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش ۲۶ درصد افزایش بودجه داشته‌ایم در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ با افزایش ۲۳ درصد بودجه آموزش و پرورش مواجه خواهیم بود که میانگین کل دولت حدود ۱۲ درصد است. البته تبصره‌ها منابع بیشتری از این رقم بودجه ۹۴ با پیگیری‌های که در مجلس صورت گرفته در حال تصویب است به طور مثال دیروز در کمیسیون تلفیق موردی تصویب شد که اگر در صحن علنی نیز تصویب شود منابع خوبی را به آموزش و پرورش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول را قرار دادیم یعنی سند تحول را مبنای تحول توسعه قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم سند تحول را در طول برنامه توسعه و حتی زود‌تر به جایی برسانیم.

فانی گفت: امروز آموزش و پرورش چالش اصلی هم دارد یکی بحثمعیشت معلمین و دوم فضاهای آموزشی است در بخش معیشت معلمین همه ما معتقدیم و پیگیر هم هستیم که معلمین فقط آنچه که دریافت می‌کنند٬ همانی است که پس از کسورات در حکمشان آمده است. در حالی که سایر کارکنان دولت تحت عنوان اضافه‌کاری، رفاهی، حق مسکن و سایر اینها دریافتی‌هایی دارند که معلمین ندارند.

فانی اذعان داشت: معلمان همیشه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و تبعیض را نمی‌توانند تحمل کنند که یکی از چالش‌های بسیار بزرگ است. چالش بعدی را فضاهای آموزشی اعلام می‌کنم امروز یک سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیست یعنی اگر زلزله‌ای در روز بیاید ممکن است فاجعه‌ای بزرگ را در از بین رفتن دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشکل دانش‌آموزان ما فقط بحثگرمایشی نیست که بعضا مطرح می‌شود٬ یک‌سوم مدارس ما در مقابل زلزله مقاوم نیست و نیاز به یک حرکت جهانی در امر مدرسه‌سازی است در عین حال که باید بگویم بعد از انقلاب میانگین روزانه ۷.۵ کلاس احداثکلاس توسط خیرین ساخته شده است که این البته غیر از فضاهایی است که خود آموزش و پرورش ساخته است.

وزیر دولت یازدهم افزود: ۷.۵ کلاس درس توسط خیرین ساخته شده که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون دانش آموز در آن کلاس‌ها درس می‌خوانند اما این کافی نیست.

وی ادامه داد: ما دو تجربه را در آموزش و پرورش داریم؛ یکی زمان شهید رجایی که یک روز پول نفت به ساخت مدرسه اختصاص پیدا کرد و تحولی در مدرسه‌سازی ایجاد شد و دوم زمان آخر دوره آقای خاتمی بود که باز در مجلس به تصویب رسید و ۴ میلیارد دلار به ساخت مدارس اختصاص پیدا کرد که رقم قابل توجهی بود.

فانی اذعان داشت: اکنون دنبال حرکت‌هایی که در زمان ریاست جمهوری آقایان رجایی و خاتمی اتفاق افتاده هستیم تا بتوانیم این چالش‌ها را به یک باره حل کنیم وگرنه این بودجه به افزایش‌های سنواتی که طی سال‌ها در بودجه‌ها می‌‌آید فقط صرف تامین بازسازی و ساخت و سازهای متفاوت می‌شود٬ نه برای حرکت‌های اساسی و ریشه‌ای.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: خوشحال می‌شویم که دوستان انجمن اسلامی معلمان همانند قبل و با شدت بیشتری نسبت به ارائه پیشنهاد‌ها، نقد آموزش و پرورش و هدایت این وزارتخانه به ما کمک کند و ما هم در خدمت شما هستیم تا از ارشاد‌ها و راهنمایی‌های شما در حوزه تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز