خبرگزاری کار ایران

حاجی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تندروها می‌خواهند نهادهای تصمیم‌گیری را تحت‌تاثیر قرار دهند / بسیاری توقعات خارج از اراده دولت است

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۳۷۶

کسانی که تحمل رقیب را ندارند٬ مسیری غیر از آن را دنبال می‌کنند و با انگ زدن‌٬ فضای محدودی برای مشارکت ایجاد می‌کنند٬ بنابراین تصمیم‌گیران ملی نباید تحت تاثیر این مسائل قرار گیرند.

رقیب در موضع ضعف قرار دارد و سعی می‌کند با طرح مسائلی خارج از موضوع رقابت‌های سیاسی، نهادهای ملی تصمیم‌گیری نظام را تحت تاثیر قرار دهد و حساس کند، چون می‌داند از طریق رقابت در چارچوب اصولی نمی‌توانند موفق باشد؛ این موضوع را وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا مطرح می‌کند.

مرتضی حاجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به این نکته اشاره می‌کند که حل و فصل مناسب مسئله هسته‌ای در فضای داخلی به ویژه اقتصادی بر وضعیت معیشتی مردم تاثیر فراوان دارد و با به نتیجه رسیدن مذاکرات٬ چرخ زندگی مردم به عنوان یک خواسته اصلی بهتر می‌چرخد.

عضو کابینه دولت اصلاحات درباره اتفاقا اخیر مجلس شواری اسلامی می‌گوید: طبق قانون اساسی و داخلی مجلس٬ حق اظهار نظر جزء وظایف نمایندگی است، این وظیفه و مسئولیت ایجاب می‌کند نمایندگان مردم در دوره مسئولیت‌شان به بهترین شکل از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی، اصلاح طلبان را شیفتگان کشور، نظام و انقلاب می‌داند و تصریح می‌کند: موقعیت کنونی ایجاب می‌کند آنها با تمام توان و تلاش خود و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت افزایش مشارکت حداکثری به صحنه انتخابات ورود داشته باشند.

مشروح گفت‌وگو مرتضی حاجی با خبرنگار ایلنا را با هم می‌خوانیم:

نظر شما درباره روندهای کنونی رسانه‌ای و مطبوعاتی در کشور٬ با توجه به وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهورچیست؟ آیا می‌توان این گونه تحلیل کرد که فضای ایجاد شده توسط دولت، به وسیله نهادهای دیگر محدود می‌شود؟

نهاد مسئول فضای مطبوعاتی کشور٬ دولت و وزارت ارشاد است که باید به خواسته‌های این حوزه جهت و سمت دهد. دولت و دولتمردان باید گردش آزاد اطلاعات را در کشور مدیریت و جریان اصلی آن را عهده دار باشند. مطبوعات به عنوان رکن توسعه٬ نقش اصلی را در مشارکت، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و نقد عملکرد‌ها در کشور دارند.

در این بین باید قبول کنیم تمام رسانه‌ها در فضای کنونی کشور می‌بایست ملاحظات ملی و فرهنگی را مد نظر داشته باشند تا بتوانند در این مسیر به بهترین نحو رسالت مطبوعاتی‌شان را ایفا کنند.

امروز و در این شرایط٬ کشور و دولت مسیر دشواری در پیش دارد تا بتواند همه عوامل توسعه را فراهم کند و از این جهت و به همین دلیل٬ دولت و دولتمردان کمتر توانسته‌اند به سمت تحقق وعده‌های انتخاباتی حرکت کنند و در مقابل٬ مردم نیز بعد از هشت سال٬ انتظار و توقعاتی دارند؛ آنها می‌خواهند فضا تغییراتی محسوس کند و فشار‌ها کاهش یابد؛ بنابراین در اوضاع کنونی وعده‌های انتخاباتی به صورت کامل محقق نشده‌اند.

گاهی باید بپذیریم خواسته، مطالبات، انتظار و توقع عموم مردم از دولت بسیار بالااست٬ زیرا بسیاری از آنها خارج از توان و اراده دولت است.

به نظرمی رسید دولت تمرکزی کمتری به مسائل داخلی نسبت به سیاست خارجی دارد٬ در این شرایط وضعیت احزاب و تشکل‌ها سیاسی و مدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درباره احزاب و تشکل‌ها و عملکرد دولت در این حوزه باید بگویم انتقادهای نسبت به وزارت کشور وارد است و وضعیت این نهاد‌ها در مقایسه با گذشته بهبود یافته است٬ ولی تغییر آنچنان محسوس و راضی کننده نیست که شاید این موضوع هم به توقع و انتظارات بالای مردم بر می‌گردد.

دولت در بررسی و مواجهه با مسائل٬ تقسیم‌بندی مهم و مهم‌تر را مد نظر دارد و اگر امروز بیشترین توان دولت صرف موضوع سیاست خارجی و حل مسئله هسته‌ای است٬ از آن جهت ناشی می‌شود که دولت معتقد است حل و فصل آن حتما بر فضای داخلی تاثیر فراوانی دارد٬ بنابراین نباید تصور شود دولت از حوزه داخلی به کلی غافل بوده است٬ زیرا حل و فصل مناسب مسئله هسته‌ای حتما در فضای داخلی به ویژه اقتصادی و معیشتی٬ بر زندگی مردم تاثیر زیادی دارد و استباط دولت این است که با به نتیجه رسیدن مذاکرات٬ چرخ زندگی مردم به عنوان یک خواسته اصلی بهتر می‌چرخد. طبیعی است در این مسیر به علت حساسیت٬ لازم است مردم بیشتر مدارا داشته باشند.

نظر شما درباره نطق علی مطهری و واکنش برخی از نمایندگان مجلس چیست؟

طبق قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حق‌اظهار نظر جزء وظایف نمایندگی است و این وظیفه و مسئولیت ایجاب می‌کند نمایندگان مردم در دوره مسئولیت به نحو احسن از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

در این مسیر آقای مطهری احساس می‌کند موضوعات مطرح‌شده مهم هستند و حتما هم مهم بوده‌اند لذا اظهار نظر می‌کند. آقای مطهری در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کرده و کسانی که این سخنان را مطابق میل خود ندیده و برنتافند٬ خارج از قانون و عرف مجلس شورای اسلامی عمل کرده‌اند که این نوع حرکات٬ جای تاسف بسیار دارد و اگر امروز کسانی در پی شکایت از مطهری هستند٬ باید آن را اینگونه تحلیل کرد که اینگونه حرف‌ها را درست یا مطابق میل خود ندانسته‌اند که آن مسئله چیزی دیگر است، در نهایت فکر نمی‌کنم در چارچوب قانونی و نمایندگی٬ طرح موضوع شکایت جایگاهی نداشته باشد.

هفته گذشته اصلاح‌طلبان بعد از شش سال٬ همایشی را برگزار کردند. در این بین شاهد بودیم برخی از رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان به شدت به آنها حمله و هجمه‌های وارد کردند؛ ارزیابی شما از این نوع برخورد چیست؟

رفتار و واکنش اصولگرایان نسبت به همایش اصلاح‌طلبان را باید در چارچوب رقابت‌های سیاسی تفسیر کرد؛ هرچند در مسیر این رقابت‌ها٬ موضوعات و مسائل را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند، که این نوع برخورد نشان می‌دهد رقیب در موضع ضعف قرار دارد و سعی می‌کند با طرح مسائلی خارج از موضوع رقابت، نهادهای ملی تصمیم‌گیری نظام را تحت تاثیر قرار دهد و حساس کند٬ چون می‌داند از طریق رقابت در چارچوب اصولی نمی‌توانند موفق باشند.

اصلاح‌طلبان شیفتگان کشور، نظام و انقلاب هستند و موقعیت کنونی ایجاب می‌کند با تمام توان٬ تلاش خود در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت افزایش مشارکت حداکثری برای ورود به صحنه انتخابات داشته باشند٬ که حتما اینگونه مشارکت حداکثری با حضور همه جریان‌ها و سلائق در بعد بین‌الملی تاثیر فراوان دارد و بسیار مهم خواهد بود.

هر قدمی که در مسیر افزایش مشارکت برداشته شود٬ در تقویت انقلاب و منافع ملی است، بنابراین احساس می‌کنم مقام معظم رهبری هم اینگونه حرکات و عملکرد انحصاری و تخریبی را نمی‌پذیرند چراکه باعثکاهش انگیزه و مشارکت مردم و جریان‌ها می‌شود.

نگاهی به گذشته و امروز به طور کامل مشخص می‌کند حضور همه جریان‌ها، افراد و سلیقه‌های مختلف در جهت انتخابات پرشور همیشه مورد حمایت بزرگان و دلسوزان انقلاب و کشور بوده و هست، بنابراین لازم است همه گروه‌ها و رسانه‌ها شرایط را برای این گونه مشارکت تسهیل و فراهم کنند.

متاسفانه کسانی که تحمل رقیب را ندارند٬ مسیری غیر از آن را دنبال می‌کنند؛ با انگ زدن‌ها و… فضای محدودی برای مشارکت ایجاد می‌کنند٬ اما مسئولان و تصمیم‌گیران ملی نباید تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرند.

در فضای کنونی کشور اصلاح طلبان برای موفقیت در انتخابات آینده باید چه استراتژی‌ها و برنامه‌های را مد نظر قرار دهند؟

هر گروه و جریانی بدون شک داری نقاط قوت و ضعفی است و برای موفقیت باید به تجربه‌ها و عملکرد گذشته نظری داشته زیرا این روند کمک می‌کند در آینده با ثبات قدم بیشتری حرکت کرد.

باید بتوانم در آسیب‌شناسی گذشته٬ در جایگاهی که رفتار مناسبی نبوده است آن را اصلاح و تجدیدنظر کنیم و در این مسیر وحدت و منافع ملی را به عنوان اصل اساسی مردمی مورد تاکید قرار دهیم.

نکته مهم آن است نه تنها اصلاح‌طلبان٬ بلکه همه جریان‌ها باید بداند در وضعیت کنونی زمان آن فرا رسیده است که همگی در خدمت منافع عمومی کشور و انقلاب به وحدت و همراهی اصولی برسیم؛ حذف رقیب را به عنوان استراتژی رقابت نپذیریم.

دو جریان اصلی و افراد اصیل این جریان‌‌ها می‌توانند در نقطه‌ای تعادلی به اشتراکات فراوانی دست یابند که فارغ از تفاوت‌ها٬ منافع ملی و مردمی را در اولویت‌های کاری خود داشته باشند.

گفت‌وگو: مصطفی لطفی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز