خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

در عراق به کمک مرجعیت پیشرفت‌های امنیتی و نظامی خوبی داشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۱۷۳

آمریکا اگر چه در ظاهر ائتلافی علیه داعش راه انداخته، اما در عمل اقداماتی که تا به حال انجام داده به نفع گروه‌های تکفیری و مخالف حکومت مرکزی عراق تمام شده که این خود جای تأمل دارد.

در نشست مشترک هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان:
آیت‌الله هاشمی شاهرودی: عملکرد ائتلاف تاکنون به نفع داعش بوده است
خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: عملکرد ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش تاکنون به نفع داعش بوده است.

به گزارش ایلنا٬ هفتمین نشست مشترک هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری با موضوع بررسی وضعیت کشورهای منطقه در راستای تبصره ۲ ماده ۱۵ آیین‌نامه داخلی این مجلس، در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان، در سخنانی به تشریح وضعیت منطقه به ویژه اوضاع عراق و سوریه پرداخت.

نایب رئیس اول مجلس خبرگان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با برگزارکنندگان «کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام» بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی آحاد جامعه در برابر توطئه‌های دشمنان برای تفرقه‌افکنی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و عقیدتی در دنیای اسلام، بر برخورد جدی فرهنگی، علمی و سیاسی با پدیده سلفی‌گری و عقاید تکفیری تأکید کرد.

وی جریان تکفیر و سلفی‌گری را زاییده و وابسته به فکر و سرمایه استکبار جهانی ارزیابی کرد و افزود: برای مقابله با این جریان مخرب باید به ابعاد مختلف آن توجه داشت. علمای جهان اسلام با امدادهای غیبی و عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) بتوانند در برابر این فتنه خطرناک موضع مناسب اتخاذ کرده و با روشنگری از طریق بیان حقایق ناب دین مبین اسلام به مقابله جدی علمی، فرهنگی و سیاسی بپردازند.

آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین با تشریح اوضاع عراق از نقش جمهوری اسلامی در حل مناقشات داخلی عراق برای فائق آمدن بر توطئه‌های داعش سخن گفت و اظهار داشت: در عراق به کمک مرجعیت معظم نجف از نظر امنیتی و نظامی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم؛ زیرا فتوای مرجعیت مبنی بر جهاد علیه گروهک‌های تکفیری موجب قیام مردمی و بسیج همگان در برابر فتنه داعش گردید، هر چند از نظر سیاسی در این کشور همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها نیز تلاش کنیم.

نایب رئیس مجلس خبرگان در ادامه با انتقاد از به اصطلاح ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا افزود: آمریکا اگر چه در ظاهر ائتلافی علیه داعش راه انداخته، اما در عمل اقداماتی که تا به حال انجام داده به نفع گروه‌های تکفیری و مخالف حکومت مرکزی عراق تمام شده که این خود جای تأمل دارد.

وی در پایان تأکید کرد: تقویت روحیه جهادی و بالا بردن توان مقابله با این گونه جریانات منحرف، مستلزم تبیین حقایق به هر وسیله ممکن است. در این بین رسالت علما و حوزه‌های علمیه بیش از دیگران است و لذا ضرورت دارد معارف ناب اسلامی و شیعی در کتب درسی دانش اموزان بیش از گذشته و با غنای بیشتری گنجانده شود.

آیت الله یزدی نایب رئیس دوم مجلس خبرگان نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به جنایات داعش و فتنه دشمنان علیه اسلام و مسلمین گفت: تجربه نشان داده که گروهک‌های منحرفی همچون داعش و امثال داعش محکوم به شکست هستند. البته مسلمانان به ویژه علمای جهان اسلام بیش از گذشته باید به حمایت از مردم دو کشور مظلوم عراق و سوریه اقدام کرده و در این راه هیچگونه کوتاهی نزد خداوند متعال پذیرفته نیست.

وی تآکید کرد: ضرورت دارد حوزه‌های علمیه علی الخصوص بزرگان حوزه بیشتر در جریان امور و مسائل اصلی قرار گرفته تا بتوانند با دیدی وسیع تر تصمیمات مناسب و به موقع را اتخاذ نمایند.

وی همچنین در باره طرح برخی مسائل همچون القای تفکر خطرناک جدایی دین از سیاست هشدار داد و خاطر نشان ساخت: القای تفکر جدایی دین از سیاست در بین مردم به ویژه در بین جوانان و دانشگاهیان و حتی در بین حوزویان، دسیسه‌ای برنامه ریزی شده است که هوشیاری هر چه بیشتر نخبگان و ارتباط مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی با مراجع معظم تقلید و دلسوزان دین و نظام را می طلبد.

آیت الله نعیم آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با انتقاد از جریانات تکفیری و انحرافات عقیدتی وهابیت، به سیل عاشقان اهل بیت علیهم السلام و جمعیت میلیونی اربعین حسینی و زائران حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) اشاره و خواستار استفاده از ظرفیت خوب حرمهای مطهر و نورانی امامان و امامزادگان برای ترویج فرهنگ ناب اهل بیت و آموزه های دینی و عقیدتی شیعه در راستای بصیرت افزایی و بالا بردن سطح معرفتی زائرین شد.

آیت الله مجتهد شبستری در سخنان خود از حضور پر شور مردم در برگزاری مراسم مربوط به ۹ دی قدردانی کرده و این حضور معنادار را نشان از بصیرت روز افزون مردم ارزیابی نمود.

وی در ادامه نیز به نکاتی پیرامون پدیده شوم داعش اشاره داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری هم به تشریح اوضاع جهان اسلام پس از بیداری اسلامی در خاورمیانه پرداخت.

وی ظهور داعش و جنایت های این گروه افراطی را در راستای اسلام هراسی، شیعه هراسی و در جهت کمرنگ کردن جنبش بیداری اسلامی ارزیابی کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، زمینه ورود عناصر خارجی به کشورهای اسلامی عراق و روسیه را از نقشه های شومی دانست که استکبار جهانی برای مقابله با محور مقاومت در منطقه طراحی کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در ادامه افزود: دشمنان به ویژه آمریکا موفق نشدند آنچه برای برکناری بشار اسد و دولت حاکم در عراق طراحی کرده بودند اجرا کنند و برای جبران این شکست، اکنون از ائتلاف علیه داعش سخن می گویند که این جای بررسی و تامل دارد.

وی در ادامه با تشکر از آیت الله مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی برای برگزاری کنگره بین المللی مقابله با جریان های تکفیری در جهان اسلام تشکر و قدردانی نموده و بر ضرورت هوشیاری و بیداری هرچه بیشتر علما و حوزویان و سیاسیون تاکید کرد.

حجت الاسلام و والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو هیئت رئیسه این مجلس نیز ضمن بررسی مساله تکفیر و سلفی‌گری از ضرورت تجهیز هرچه بیشتر علما و حوزه های علمیه مراکز علمی به سلاح مبارزه با تفکرات افراطی تکفیری و ارائه پاسخ های متناسب با القاء شبهات دشمنان با رویکرد سلفیه سخن گفت.

وی افزود: لازم است در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای افرادی مطلع و موثر روشنگری نمایند که مسلمانان اعم از شیعه و سنی در مقابل هجوم تبلیغات وهابیت واکسینه شوند.

آیت الله احمد بهشتی هم به سیاست مرموز تقابل شیعه و سنی و دامن زدن به اختلافات مذاهب، اشاره کرد و افزود: سیره ائمه معصومین هم این نبوده که در صورت اختلاف مذهبی بین دو گروه به تقابل و قتال دست بزنند لذا ضرورت دارد در این راستا سیاست‌های مناسب اتخاذ شود. شیعه تنها با تفکر وهابیت تقابل دارد و الا با اهل سنت در این زمینه اختلافی ندارد.

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان هم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان «کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام» به ویژه مراجع معظم حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی، برگزاری این کنگره بزرگ و تأثیرگذار را فرصتی مناسب برای تبیین اسلام حقیقی دانست و تأکید کرد: دشمن در تلاش است با القای اسلام هراسی منطقه را ناامن جلوه داده و بستر اجرای طرح‌های شوم استکبار جهانی برای کشورهای اسلامی را فراهم آورد و این بیداری و هوشیاری علما و حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت را طلب می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی دیگر عضو مجلس خبرگان هم در سخنانی خطر شبکه های افراطی که به نام شیعه و اهل بیت فعالیت می‌کنند را گوشزد کرد.

وی برخورد جدی با این گونه شبکه‌ها و گردانندگان آنها را که آب به آسیاب دشمن می ریزند را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز نماینده مردم استان آذربایجان غربی در سخنانی ضمن بیان ضرورت تکثیر نسل و تسهیل امور در این راستا، همکاری هر چه بیشتر وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های مرتبط را خواستار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز