خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌وگو با ایلنا:

کسانی که از قدرت فاصله می‌گیرند٬ به فکر مزایای تحزب می‌افتند

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۸۸

انتظار ما این است به طور مثال آقای روحانی در جهت حضور همه جریان در کشور٬ از وزیر کشور خود بپرسد چرا برخی تشکل‌ها که شناخته شده هستند و در انقلاب اسلامی نقش بسیاری داشته‌اند٬ امروز مجوز و شناسنامه ندارد؟

یک استاد علوم سیاسی تاکیدکرد: هموار حکومت و حاکمیت در طول تاریخ از تحزب و حزب نگران بودند و به نحوی آن را رقیب سیاسی خود می دانستند.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا٬ درباره عدم شکل‌گیری نظام حزبی قوی در کشور گفت: برای این بحث٬ دلایل متعددی مطرح می‌شود؛ از جمله اینکه اصولگرایان همیشه تاکید دارند مردم ایران از تحزب هیچگاه خاطر خوبی ندارند و می‌گویند احزاب همیشه به خارج از کشور وابسته بودند و بنابراین به آن بی‌اعتماد هستند.

وی ادامه داد: پاسخ دیگر به این مسئله به موسمی بودن احزاب در ایران برمی‌گردد، که تنها احزاب در زمان انتخابات ظاهر می‌شوند و بعد از انتخابات خبری از آنها نیست و به مردم در این نوع رویکرد حزبی فقط به صورت یک رای توجه می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر این دو نکته٬ گاهی صاحبنظران بدون توجه به زمینه اجتماعی و فرهنگی، نبود روحیه کار جمعی و مدنی را عامل نبود احزاب قوی معرفی می کنند.

وی افزود: به طور مثال اگر یک حزب امروز تشکیل شود٬ تا آخر هفته چند نفر از آن جدا می شوند و تا هفته آینده چند انشعاب در آن ایجاد می شود.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه هیچ یک از این دلایل را به صورت تام در جهت ضعف نظام حزبی قبول ندارم٬ خاطرنشان کرد: هموار حاکمیت در طول تاریخ٬ از تحزب و حزب نگران بوده‌اند و به نحوی آن را رقیب سیاسی خود می‌دانسته و حتی در آن شرایط اگر حزبی تشکیل می‌شد و اعتباری کسب می‌کرد٬ آن را منحله و غیرقانونی اعلام کرده‌اند که این باعثشده هیچگاه قدرت و حاکمیت به تحزب روی خوش نشان ندهد.

زیباکلام گفت: در این فضا هر گاه کسی از قدرت فاصله می‌گیرد٬ به فکر حزب و مزایای تحزب می افتد٬ ولی مشکل اساسی این است که وقتی افراد در نهاد قدرت قرار دارند٬ توجه‌ای به موضوع حزب و نهادهای مدنی نشان نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه افزود: این‌ موضوع را به وضوح می‌توان در رفتار احمدی‌نژاد و آقای روحانی بعد از انتخاب دید که تاکید داشتند ما وامدار هیچ جریانی نیستیم که این نشان می دهد ذات قدرت در ایران چگونه است.

وی خاطرنشان کرد: منظورم این نیست دولت حزب تشکل دهد اما انتظار ما این است که به طور مثال آقای روحانی در جهت تحزب و حضور همه جریان در کشور از وزیر کشور خود بپرسد چرا برخی تشکل‌ها که بسیار شناخته شده و وطن‌پرست هم هستند و در انقلاب اسلامی نقش بسیاری داشته‌اند٬ امروز مجوز و شناسنامه ندارد؟ از وزیرعلوم سوال کند چرا همه تشکل ها نمی‌توانند در فضای دانشگاه اجازه فعالیت داشته باشند؟

زیباکلام در پایان گفت: بنابراین دولت و قوه مجریه با توجه به قدرتی که دارد به این روش های گوناگون باید گامی در جهت تقویت تحزب و نظام حزبی بردارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز