خبرگزاری کار ایران

فیرحی در نشست دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد:

شورای نگهبان ملزم به تایید نماینده‌های احزاب مهم در انتخابات‌ باشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۹۹۸

این را نگوییم که چرا احزاب قدرتمند نداریم بلکه باید سیستم را متقاعد کنیم که نمایندگانی از سه تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی و اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشد.

یک استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مطالعات تطبیقی نشان می‌ده نیازی به درگیری با نهادهای نظارتی نیست٬ تصریح کرد: تنها اگر یک قانون داشته باشیم می‌توان اصلاحات مهمی را بوجود آورد. آنهم اینکه شورای نگهبان با حفظ تمامی اختیاراتش ملزم باشد که یک نماینده از احزاب مهم را در انتخابات‌های کشور بعنوان کاندیدا تایید کند.

حجت‌الاسلام داوود فیرحی با حضور در نشست مشترک دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: از زمان شکل گیری دولت مدرن در سال ۱۲۸۵ در ایران خصلت دولت‌ها این است که تمام امور را در دست می‌گیرند و هیچ فضایی در زندگی خالی از دولت مدرن نیست. حتی پس از فوت شهروندان نیز این دولت است که باید اجازه دفن بدهد و در واقع تمامی امور خانواده‌ها را در دست گرفته است.

وی افزود: ما در سال ۱۲۸۵ شمسی شاهد تولد دولت مشروطه هستیم. انقلاب مشروطه ویژگی‌های ارزشمندی داشت. دستاورد‌های آن تولد مفهوم حقوق عمومی و مفهوم قانون بود. دستاورد اول در حوزه عمومی بود که جامعه متوجه شد حقوقی دارد٬ لذا قبل از آن مردم می‌گفتند سیاست تنها برای حاکمان است و هیچکس نباید در آن دخالت کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از آن جامعه متوجه شد که امر سیاسی حق شهروند است و دستاورد دوم قانون بود که برای نخستین بار مفهوم قانون پیدا شد یعنی اینکه جامعه متوجه شد که از این پس قانون معیار اداره کشور است.

وی افزود: باید توجه داشت که اگر مشروطه نبود این دو دستاورد مهم را نداشتیم. البته انقلاب مشروطه در دو مفهوم حقوق عمومی و قانون نیز با مشکلاتی روبه رو بود. اینکه جامعه باید با شریعت اداره بشود یا قانون؛ موجب بروز بحران برای مشروطیت شد.

فیرحی تصریح کرد: اولین کار اصلاحی که شروع شد این بود که چطور می‌شود دولت را یکپارچه کرد. دو اقدام دیگر هم در جامعه مذهبی ما رخ داد صدسال قبل برخی از روشنفکران به این نتیجه رسیدند که جامعه با شریعت و قانون بصورت دوگانه قابل اداره نیست و شروع به حذف شریعت کردند. آن‌ها به دنبال حذف شریعت از طریق هل دادن آن به حریم خصوصی بودند.

وی ادامه داد: در‌‌ همان سال هشدار فداییان اسلام در برخی کتابهای مذهبی داده شد. حذف مذهب در جامعه یک بحران جدید به وجود آورد و موجب بروز رادیکالیسم شد. از جانب جریان مذهبی می‌توان به فداییان اسلام اشاره کرد. انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ رخ داد اما ذهن روشنفکران از سال ۱۳۲۴ دیگر از نظام پادشاهی فاصله گرفته بود. آن تحولات در ایران یک رادیکالیسم ایجاد کرد. رادیکالیسم میل داشت همه فضا‌ها در ایران را بگیرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: خشونت، خشونت می‌آورد و چون ابتر است٬ خشونت مذهبی خشونت سکولار می‌آورد و خشونت سکولار خشونت مذهبی.

فیرحی اضافه کرد: در دوران پهلوی اول ما شاهد رادیکالیسم در مذهب هستیم اما در کنارش شاهد یک جریان بزرگ اصلاحی نیز هستیم. طرح اینکه جامعه با اداره قانون پیش برود‌‌ همان طرحی بود که به دنبال یکپارچگی دولت با سه اصل قانون؛ شریعت و عرف جامعه و مردم بود با این طرح دیگر نه نظریه‌های اصلاحی به دنبال حذف شریعت از قوانین بودند و نه به دنبال حذف حقوق مردم.

وی با توضیح اینکه به غیر از فرانسه و اندونزی و ترکیه که مذهب را از قوانین خود حذف کردند در کشورهای دیگر چنین چیزی نیست و مذهب در قوانین موثر است٬ تاکید کرد: نظریه‌های ضد دموکراسی و موافق با دموکراسی در فقه ما وجود دارد که این امر باعثمی‌شود تا جامعه دچار دو دستگی از این حیثبشود. وقتی دانش‌های فقهی چگونگی دموکراسی دینی را توضیح می‌دهند و مخالفین رد می‌کنند کار یک محقق بجای حمله کردن به رقیب این است که توضیح دهد مکتبی که مدافع آن است چه می‌گوید. توضیح دیدگاه خویش از جنگیدن با رقیب موثرتراست. باید بتوان توضیح داد که دیدگاههای اصلاح‌طلبی چگونه رابطه دین با دولت را توضیح می‌دهد.

وی افزود: می‌دانیم که بزرگان مذهبی ما حامی حقوق عمومی بودند. بزرگانی که گفتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه زیاد می‌دانستند که کسانی هستند که می‌خواهند یا جمهوری را تغییر دهند و یا اسلام آن را.

فیرحی تاکید کرد: بر اساس قانون احزاب که از سال ۱۳۶۰ تدوین شده است احزاب در کشور فعالیت می‌کنند در حالی که دولت هم فعالیت می‌کند. بدون اینکه دخالتی در کار هم بکنند. هر علمی یک تئوری دارد و یک پایه‌ای دارد. الان ماشین احزاب کار می‌کند اما تاثیری در دولت ندارد از طرف دیگر دولت کار می‌کند و احتیاج به اصلاحات دارد اما این اصلاحات به کندی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید پرسید آیا می‌توان احزاب را به دولت دوخت. نظام حزبی؛ نظام انتخاباتی و نظام پارلمانی یا قوه مجریه در نظام‌های دنیا به هم گره خورده‌اند که در ایران این چنین نیست. قانون انتخابات در صورت اصلاح کمک می‌کند که احزاب شهر آشوب نشوند.

فیرحی ادامه داد: اگر جامعه حزبی نباشد یک طرف پوپولیسم و یک طرف دیگر شخص فرا دولتی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اگر از هر نهادی بیش از حد از آن کار بکشیم٬ ظرفیت‌ها و توانش فروکش می‌کند٬ ادامه داد: اما نظام‌های حزبی حتی در صورت شهر آشوبی اکثریت را به اقلیت تبدیل می‌کند و ناکارآمدی‌های دولت‌های برآمده از این احزاب پس از گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شوند.

وی ادامه داد: مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که نیازی به درگیری با نهادهای نظارتی نیست. تنها اگر یک قانون داشته باشیم می‌توان اصلاحات مهمی را بوجود آورد. آنهم اینکه شورای نگهبان با حفظ تمامی اختیاراتش ملزم باشد که یک نماینده از احزاب مهم را در انتخابات‌های کشور بعنوان کاندیدا تایید کند.

فیرحی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی درباره نبود احزاب قدرتمند در ایران گفت: این را نگوییم که چرا احزاب قدرتمند نداریم بلکه باید سیستم را متقاعد کنیم که نمایندگانی از سه تفکر اصلاح طلبی و اعتدال گرایی و اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز