خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

جوانان مسلح به دانش و آگاهی، بهترین سرمایه برای هر جامعه‌ای هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۹۴۱

خیلی‌ها تلاش کردند با بدنام کردن میرزاکوچک‌خان، نهضت او را خاموش و در تاریخ فراموش کنند و این مانند کاری است که قاجاریه درباره امیرکبیر کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در دیدار اعضای مرکز بازشناسی نهضت جنگل، قیام میرزاکوچک خان را یک موضوع مهم تاریخی، اسلامی و ملی خواند و گفت: اسناد ذی‌قیمتی از این قطعه تاریخی وجود دارد که باید جوانان، دانشجویان و مردم با آن آشنا شوند.


به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع سیاسی زمان نهضت جنگل، گفت: خیلی‌ها تلاش کردند با بدنام کردن میرزاکوچک‌خان، نهضت او را خاموش و در تاریخ فراموش کنند و این مانند کاری است که قاجاریه درباره امیرکبیر کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری علاقه‌ی طلبه‌های مبارز به زندگی شخصیت‌های چون امیرکبیر و میرزاکوچک خان، گفت: به خاطر کینه‌های سیاسی پهلوی از قاجاریه، در خصوص تشریح کارهای امیرکبیر حساسیت نداشتند، اما ابا داشتند که نهضت جنگل به عنوان یک اقدام انقلابی و اسلامی بازگو شود.


وی با ارائه تحلیلی از چرایی ترس استعمار و استبداد نسبت به شناخته شدن میرزاکوچک خان در جامعه، گفت: ترس از اقدامات روحانیون انقلابی، باعثشد که برای بیان زندگی این سید شهید، به تحریف و سانسور روی آورند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به فیلمی که درگذشته برای رئیسعلی دلواری ساختند، گفت: خوب است از قابلیت‌های هنر برای نشان دادن اهداف، برنامه‌ها و اقدامات میرزاکوچک خان بیشتر استفاده شود که می‌تواند الهام بخش باشد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جهل جامعه را بهترین وسیله حاکمان برای سرکوب قیام‌ها دانست و گفت: آگاهی، بهترین آینده را برای جوامع ترسیم می‌کند و جوانان آگاه بهترین سرمایه در رسیدن به این هدف هستند.


وی افزایش رشد آگاهی را مرهون انفجار اطلاعات خواند و گفت: مردمی که آگاه شوند با زبان منطق مسایل خود و جامعه را حل می‌کنند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش به تلاش‌های استعمار و استبداد به عنوان دو لبه‌ی قیچی در چپاول منابع ملت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چه این دو با امیدواری به حضور تندروها، برای دوام خویش امیدوارند، اما روزی که جوانان اسلامی مسلح به دانش و آگاهی شوند، هیچ دشمنی توان مقابله با آنان را ندارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزایش گروه‌های تروریستی را برنامه تنظیم شده استکبار و استعمار برای انحراف قیام‌های مردمی در جوامع انسانی و بویژه کشورهای اسلامی خواند و گفت: در منطقه ما تروریست‌ها زایده‌ی حضور استعمار و استبداد هستند.


وی مبارزه با گروه‌های تروریست را سخت، اما امکان‌پذیر دانست و گفت: باید عقلای اسلام از بدنام کردن مسلمان جلوگیری کنند که مردم را به نام دین آواره می‌کنند و می‌کشند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اتفاقات سال‌های اخیر مصر را مصداق روشن همکاری مثلثشوم استکبار، استبداد و تندروها توصیف کرد و گفت: مردم مصر که سابقه‌‌ای بسیار درخشان در تمدن انسانی و فرهنگ اسلامی دارند، برخاستند و انقلاب کردند، اما دیدید که چگونه تندروها قیام مردم را منحرف کردند که منجر به برگشت نظامی‌ها و تبرئه مستبدین شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شرایط ایران در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حضور مردم و رهبری بی‌نظیر امام(ره)، فرصت و میدان را از دست تروریست‌ها گرفتند که به دنبال تجزیه کشور و شورش‌های کور بودند.


وی با مقایسه مبارزات مردم افغانستان، عراق، لیبی و یمن با انقلاب اسلامی در ایران، گفت: دو ویژگی مردمی بودن و رهبری امام، مبارزه و پیروزی مردم ایران را با تشکیل انقلاب اسلامی از دیگر قیام‌ها متفاوت کرد.


در آغاز این دیدار کیانی گزارش مستند از نهضت جنگل و چگونگی افزایش تدریجی اسناد مربوط به میرزاکوچک‌خان جنگلی ارائه کرد و اصغرنیا به بیان دیدگاه‌های خویش درخصوص اهمیت آشنایی دانشگاه‌ها و دانشجویان با اقدامات سید مظلوم، میرزاکوچک‌خان پرداخت و چند بند از مرام‌نامه نهضت جنگل را خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز