خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی:

به قاضی فاسد اجازه ملاقات ندادم / باید با مفسدین به طور قاطع مبارزه کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۵۸۶

همه می‌دانید من نسبت به دولت قبل یکی از منتقدترین‌ها بودم و پای برخی از هزینه‌هایش هم ایستادم. یک قاضی فاسدی پیغام داده بود که من یک حرف فوق سری دارم. می‌خواست بیاید به خاطر فسادش معامله کند ولی من به هیچ وجه به او اجازه ندادم. البته او رفت کارهایی کرد که شاید از برخی از آنها هم مطلع باشید ولی عرض من این است که برای مقابله با فساد باید هزینه داد و سیاه‌نمایی هم نکرد.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که باید با مفسدین به طور قاطع مقابله و مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: تشکیل این همایش در امر ارتقای سلامت اداری و فساد فرصت مغتنمی است و باید از مسئولین این امر تشکر کرد.

وی با بیان اینکه محور اصلی در بحثمبارزه با فساد داشتن یک اراده قوی و عزم جزم است، به طوری که رهبری هم در این مورد تاکید دارند، اظهار داشت: مواردی در بحثمبارزه با فساد دخیل است اما عزم مسئولان موثرترین مورد در این خصوص است و اراده تام و قوی و مستحکم در برخورد با مفاسد لازم است و البته وضع قوانین آن هم لازم است که البته خلاء آن احساس می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فرمان هشت ماده مقام معظم رهبری در سال ۸۰ یادآور شد: این فرمان نگاهی واضح و تذکراتی درخور با این مورد را مطرح می‌کند و به این معنی است که در کنار تعبیرهای مفهومی و بحثگفت‌وگو درباره کیفیت مبارزه بحثعمل و عملگرایی مهمترین موضوع است و باید بدانیم که در مقام اجرا می‌بایست چگونه عمل کنیم و البته کارنامه قوه قضاییه در محاکمات طولانی مدت مشخص است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در مسئولان ما یک نگاهی وجود دارد و آن نگاه، این است که تا فسادی به وجود می‌آید می‌گویند قوه قضاییه بیاید و به آن رسیدگی نماید و با آن مبارزه کند، تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی ما باید با نظارت‌ها و بازرسی‌های قوی گسل‌ها و راه‌های نفوذ را مسدود کنند و نه اینکه بیایند و یک‌باره به قوه قضاییه بگویند جلوی فلان مفسده را بگیرید لذا باید بدانیم که در کجا منشأ فساد وجود دارد و باید در همان‌جا فساد شناسایی و ریشه آن از بین برود.

رئیس دستگاه قضا درخصوص پرونده‌های اخیر فساد مالی خاطرنشان کرد: ما در این مورد نظر قوه قضاییه را صراحتا گفته‌ایم به طوری که در پرونده‌های اخیر بیش از ۶۰ کیفرخواست صادر شد اما هنوز اموال برنگشته و مجرمان اصلی تا جاهایی ناشناخته مانده‌اند و این فساد باعثبدنامی و ضربه زدن به حاکمیت شده است.

وی با اشاره به افتتاح و بازگشایی ال. سی‌های متعدد در بانک‌ها ابراز داشت: در بحثبانک‌ها موارد بسیاری وجود دارد که پرونده‌هایشان هنوز مفتوح است و اگر ضربه‌ای از این ناحیه به ما وارد شده است دلیلش آن بوده که بازرسی و نظارت در بانک‌ها وجود نداشته است. در جامعه ما علاوه بر اینکه در نظارت کوتاهی می‌کنیم در بحثبرخورد با مفسد هم کوتاهی و تسامح می‌کنیم و اگر در این مورد نخواهیم جدیت را بکار بگیریم نمی‌توانیم با فساد و مفسده‌های موجود مبارزه کرد به طوری که مشاهده می‌شود رسانه‌های بیگانه و حتی رسانه‌ها و نشریات و روزنامه‌های داخلی گفتند که قوه قضاییه نمی‌تواند و توان ندارد که با این موضوع مقابله کند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: الان در بحث۱۲ هزار میلیاردی هم همین‌طور است. کسانی که فساد را اعلام می‌کنند خوب است با درایت و اطلاع‌رسانی دقیقی این کار را انجام دهند و از همه مهم‌تر این است که اجتناب از مفاسد را به عنوان یک هدف ملی بدانیم و خدای نکرده یک ابزار سیاسی نشود؛ بدین معنا که اگر کسی سبقت گرفت و زودتر آمد و اعلام کرد، پیشتاز است، اینطور نیست. مساله مبارزه با فساد علامت و ظاهر روشنی دارد و عرض من این است که سیاه‌نمایی هم نباید شود.

وی اضافه کرد: همه می‌دانید من نسبت به دولت قبل یکی از منتقدترین‌ها بودم و پای برخی از هزینه‌هایش هم ایستادم. یک قاضی فاسدی پیغام داده بود که من یک حرف فوق سری دارم. می‌خواست بیاید به خاطر فسادش معامله کند ولی من به هیچ وجه به او اجازه ندادم. البته او رفت کارهایی کرد که شاید از برخی از آنها هم مطلع باشید ولی عرض من این است که برای مقابله با فساد باید هزینه داد و سیاه‌نمایی هم نکرد.

آملی لاریجانی ادامه داد: من با اینکه نسبت به دولت قبل منتقد بودم الان عرض می‌کنم طوری نباشد که ما وقتی فساد را اعلام می‌کنیم بگوییم همه‌اش گردن آن دولت است. باید مراقب باشیم زیرا همه ما در معرض امتحانیم.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: در پرونده‌های اخیر کار به جایی رسید که در پارکینگ یک وزارتخانه یکی از مدیرکل‌های آن وزارتخانه را با کیفی که مبلغ یک میلیارد تومان پول نقد در آن بوده دستگیر کردند و بنده شاهد این بودم که عده‌ای که البته متدین هم بودند اما دچار یک اشتباه شده بودند و تشخیص غلط داده بودند می‌خواستند واسطه آزادی ایشان شوند اما باید دانست که باید با مفسدین به طور قاطع مقابله و مبارزه کرد.

آملی لاریجانی با اشاره به سخنان امیرالمومنین(ع) در نهج‌ البلاغه ابراز داشت: سخنان معصومین در برخورد با مفسد صراحت کلام را نشان می‌دهد. درست است که ممکن است تشدید مجازات برای مجرم موجب به هم ریختن و یا حتی از بین رفتن خانواده وی گردد اما نمی‌توان بهم ریختگی در جامعه را از این امر کوچک‌تر ومستثنی قرار داد و تردید در تشدید مجازات نباید بوجود بیاید.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر روند پیگیری و شفاف‌سازی پرونده‌ها در قوه قضاییه بیان کرد: شفاف‌سازی در دستگاه اجرایی و قضایی باید صورت پذیرد، به طوری که استعلامات مکرر در یک اداره ممکن مفسده‌زا باشد چراکه اگر مثلا در صدور یک مجوز چند استعلام تقاضا شود و تجمیع در آنجا صورت نگیرد فساد در آنجا بوجود خواهد آمد. لذا به دوستان خود در هیات دولت و دستگاه‌های دیگر پیشنهاد می‌کنم راهکاری برای تجمیع استعلامات یا کارهای اداری در نظر گرفته شود تا به گونه‌ای واسطه‌ها حذف شوند.

وی با اشاره به فساد اخیر ۱۲ هزار میلیاردی تصریح کرد: در گزارشاتی که به بنده داده‌اند در رقم آن تا حدودی اغراق شده است اما موضوع اصلی این است که باید دانست که نظارت بانک مرکزی کجا رفته است و چند بار باید از یک موضوع و یک محور لطمه بخوریم. اگر دو سال دیگر آمدند گفتند یک فساد ۱۵ هزار میلیاردی یا بیشتر به وجود آمده چه کسی باید پاسخگو باشد؟ لذا باید از اطلاع‌رسانی و فضاسازی ناسالم اجتناب شود به طوری که در پرونده سه هزار میلیاردی هم گفتند که اشخاصی آمدند خوردند و بردند اما این طور نبود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در نحوه اطلاع‌رسانی فساد سه هزار میلیاردی سیاه‌نمایی‌هایی صورت داده شد، خاطرنشان کرد: باید بگویم که مبارزه با فساد هزینه دارد و تنها باید به این نکته توجه کرد که برای خدمت به خدا و خلق خداوند باید پا در عرصه مبارزه با فساد بگذاریم و از فعالیت تبلیغی خودداری کنیم چراکه در بحثسیاست خارجی ما هم این تبلیغات سو صورت گرفت و باید بگویم سیاه‌نمایی یک بیماری است و اعتماد را از همه سلب می‌کند و تا جایی پیش خواهد رفت که این اعمال باعثبدبینی و تخریب افکار مردم خواهد شد و این عمل تا جایی پیش می‌رود که دامن همه بر مفسد و فاسد بودن آلوده می‌گردد.

وی با بیان اینکه تمامی قوا باید دست به دست هم دهند که فرمان هشت ماده‌ای رهبری را محقق کنند، تاکید کرد: باید بدانند که بحثفراحاکمیتی در این موضوع نهادینه شده و این بحثیک بحثفراقوه‌ای است و یک کمک همگانی را می‌طلبد.

آملی لاریجانی در پایان افزود: با توجه به اینکه کشور و مردم ما مسلمان هستند و اگر بخواهیم با فساد مقابله کنیم باید دانست که تماما نیروهای بیرونی نمی‌توانند به ما کمک کنند بنابراین باید نیروی درونی یعنی نیروی اخلاقی، دینی و فرهنگی خود را به کار بیاندازیم به طوری که مسئولین باید تذکر را در خود نهادینه کنند و باید مطابق با احکام اسلام، قرآن، سیره و سخنان معصومین پیش بروند تا در این صورت بتوانند بر مشکلات و مفاسد فائق بیایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز