خبرگزاری کار ایران

امیر محبیان در گفت‌وگو با ایلنا؛

تبلیغات تحقیرآمیز مذاکرات کاملا حساب‌شده است / گروهی خود را سمبل نگرش رهبری به مذاکرات می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۸۴

برداشت من آن است که نظام به روشنی علامت داد که از تیم مذاکره‌کننده خود حمایت می‌کند در حالی که دولت اوباما قادر نیست از حمایت ملی و نهادهای کشور خود چون کنگره یا سنا برخوردار باشد

یک استراتژیست اصولگرا با بیان اینکه که استراتژی تعیین‌شده توسط نظام در مذاکرات هسته‌ای ضمن صادقانه بودن بسیار هوشمندانه است، تاکید کرد: در صورت رسیدن به توافق در چارچوب خطوط قرمز تعیین‌شده، ایران هم به حقوق خود دست‌یافته است و هم تبلیغات سه‌دهه دشمنانش را خنثی کرده و هم پتانسیل بزرگی برای جهش اقتصادی و ژئوپولیتیک را در منطقه با برطرف‌کردن موانع برای خود ابجاد کرده است. اما اگر با مانع‌تراشی‌های دشمن روند مذاکرات به نتیجه نرسید عملا ایران به جهان ثابت کرده است که تصویر ایجاد شده از ایران غلط بوده و مسئولیت هر آنچه در آینده رخ دهد با آنهاست و نه ایران.

امیر محبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری با سخنان خود مفهوم صراحت و صداقت در سیاست را روشن ساختند.

وی با اشاره به برخی از افراد که نقل‌‌قول‌هایی از رهبر انقلاب نقل می‌کنند، اظهار داشت: برخلاف کسانی که مدعی بودند رهبری نظری غیر از آنچه را که بیان می‌کنند، دارند؛ رهبری با حمایت صریح از تیم مذاکره‌کننده و روند مذاکرات حتی تصمیم بر تمدید مذاکرات، نشان دادند که نظام تصمیمات خود را با شجاعت می‌گیرد و بیان می‌کند؛ چه تصمیم خود بر مذاکره و چه انتقاداتی که نسبت نظام آمریکا و نوع برخورد دوگانه آنها دارد.

مدیرعامل خبرگزاری آریا با بیان اینکه برداشت من آن است که نظام به روشنی علامت داد که از تیم مذاکره‌کننده خود حمایت می‌کند در حالی که دولت اوباما قادر نیست از حمایت ملی و نهادهای کشور خود چون کنگره یا سنا برخوردار باشد، یادآور شد: به واقع تصمیمات ایران از استحکام و ثبات بیشتری برخوردار است و آمریکا در روند تصمیم‌گیری خود با بحران روبه‌رو است چنانچه صحبت‌های مقام سعودی و تهدیدهایش یا مقامات اسرائیلی و لابی‌های صهیونیستی کاملا آنها را در تصمیمات‌شان متزلزل می‌کند.

محبیان در پاسخ به این سوال که رهبری بارها از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده‌اند و در صحبت‌هایشان نیز حمایت جدی و روشن درباره تیم مذاکرات ایران داشتند، با این حال دیگر جای دلواپسی و تخریب از سوی آنان علیه تیم مذاکرات وجود دارد؟ تصریح کرد: منتقدان روند مذاکرات دو گروه هستند، گروهی مثل روزنامه کیهان و هوادارانش به تیم مذاکره‌کننده هشدار می‌دهند که متوجه فریب با برنامه‌های دشمن باشند و با سادگی با آنها برخورد نکرده و تحت تأثیر فشارهای آنها قرار نگرفته و بر خطوط قرمز پافشاری کنند؛ این‌گونه انتقاد به گمانم نه تنها بد نبوده بلکه در فرآیند مذاکرات کاملا به تیم مذاکره‌کننده کمک خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اما گروه دیگری با تحقیر و تخریب و ساختن بنرهای تحقیرکننده، تیم مذاکره‌کننده فعلی را ذلیل و ذلیل‌کننده ملت و تیم پیشین را مظهر مقاومت نشان می‌دانند؛ اینها کاملا حساب‌شده و به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری سنگین تبلیغاتی سعی می‌کردند این گونه القا کنند که آنها سمبل نگرش واقعی رهبری به مذاکرات بوده و حمایت رهبری از تیم مذاکره فعلی یا از سر ناچاری و یا برای اثبات بی‌عرضگی آنها و یا برای بهانه‌زدایی از موافقان مذاکره در کشور صورت می‌گیرد. این تصویر با سخنان رهبری مشخص شد کاملا غلط بوده و رهبری با نگرش آنها که فرسنگ‌ها با مفهوم عدالت و صداقت اسلامی فاصله دارد، اختلاف ذاتی دارد.

وی با در پاسخ به این سوال که آیا تمدید شکست مذاکرات بود؟ خاطرنشان کرد: نه ادامه مذاکرات لزوما پیروزی است و نه تمدید آن شکست، مهم نتیجه‌ای است که باید از این روند گرفت. بر این باورم که استراتژی تعیین‌شده توسط نظام ضمن صادقانه بودن بسیار هوشمندانه است.

مؤسس حزب نواندیشان افزود: در صورت رسیدن به توافق در چارچوب خطوط قرمز تعیین‌شده، ایران هم به حقوق خود دست‌یافته است و هم تبلیغات سه دهه دشمنانش را خنثی کرده و هم پتانسیل بزرگی برای جهش اقتصادی و ژئوپولیتیک را در منطقه با برطرف کردن موانع برای خود ابجاد کرده است. اما اگر با مانع‌تراشی‌های دشمن روند مذاکرات به نتیجه نرسید عملا ایران به جهان ثابت کرده است که تصویر ایجاد شده از ایران غلط بوده و مسئولیت هر آنچه در آینده رخ دهد با آنهاست و نه ایران.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز