خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی؛

مشورت کردن قاضی هیچ منافاتی با استقلال وی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۲۵۲

در برخی مواقع که قانون برای مقدار ۱۵۰ گرم هروئین در جرایم مواد مخدر حکم اعدام پیش‌بینی کرده است، برخی قضات به دلیل اینکه تحت تاثیر مسائل عاطفی و احساسی قرار می‌گیرند، تبانی‌هایی صورت می‌دهند تا میزان مواد مخدر ۱۰۰ گرم لحاظ شود که مجرم اعدام نشود، اما این امر خلاف عدالت است.

معاون اول دستگاه قضا صبح امروز در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که در ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: در این دوره که مجموعه مسائل در یک معاونت به نام منابع انسانی تجمیع شده است، امیدواریم کار‌ها سریع‌تر و بهتر انجام بگیرد و از حجت‌الاسلام امینی کمال تشکر را دارم.

به گزارش ایلنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه منصب قضا منصبی است که در آن نبی، وصی نبی و خدای نکرده شقی وارد می‌شود، تصریح کرد: حکومت و دستگاه قضا یک وظیفه دارد و آن این است که بتواند بهترین‌ها، مستعد‌ترین‌ها و افراد شایسته را برای منصب قضا انتخاب کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: قاضی باید عادل باشد و این جزء شرایط شرعی، قانونی و وجدانی است، حتی در نظام‌های غیر اسلامی هم این شرط وجود دارد، چرا که در صورت نبودن عدل و عدالت استیفای حق ممکن نیست.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ملاحظه شرایط یک فرد مجرم و طرف دعوا و سوابق امر در قانون پیش‌بینی شده است که در آن چارچوب قاضی بتواند اعمال تخفیف کند، اما این به معنای این نیست که تحت تاثیر مسائل عاطفی و احساسی حکمی داده شود.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در برخی مواقع که قانون برای مقدار ۱۵۰ گرم هروئین در جرایم مواد مخدر حکم اعدام پیش‌بینی کرده است، برخی قضات به دلیل اینکه تحت تاثیر مسائل عاطفی و احساسی قرار می‌گیرند، تبانی‌هایی صورت می‌دهند تا میزان مواد مخدر ۱۰۰ گرم لحاظ شود که مجرم اعدام نشود، اما این امر خلاف عدالت است.

وی یکی از مسائل مهم دیگر در منصب قضا را عالم بودن قاضی برشمرد و گفت: ما با مسائل مستحدثه و به روز مواجه می‌شویم که نیازمند این است که بر علم خود بیفزاییم، بنابراین نباید به دانش دانشگاهی و حوزوی خود اکتفا کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: حلم قاضی وی را از شتابزدگی دور می‌کند و در کشف حقیقت یاری می‌دهد و از طرفی این حلم باعثمی‌شود قاضی در برابر انواع ناملایماتی که در مسیر پیش می‌آید صبور باشد.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به اینکه ریز بودن، موشکاف بودن و دقت باعثمی‌شود انسان در مسیر حق قدم بردارد، تصریح کرد: در صورت نداشتن دقت گاهی حکمی صادر می‌شود که علاوه بر یک انسان، یک جامعه متضرر می‌شود، بنابراین دقت ما در تطبیق با قوانین و برداشت از قوانین اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مشورت کردن قاضی هیچ منافاتی با استقلال وی ندارد، تاکید کرد: براساس تجربه خود، بیان می‌کنم که چنانچه قاضی در برداشت از قانون و تطبیق با قانون اهل مشورت باشد، هیچ ضرری نمی‌بیند، چرا که وی حتی با وجود مشورت کردن کورکورانه عمل نمی‌کند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: قاضی باید قاطع باشد و در زمان صدور حکم دچار وسوسه‌ها و احتیاط‌های بیجا نشود، چرا که این امر مناسب قضای اسلام نیست.

معاون اول دستگاه قضا خطاب به کارآموزان قضایی گفت: همیشه حساسیت روز اول را داشته باشید و کار برایتان عادی نشود و نسبت به حیثیات مردم و حقوق مردم بی‌تفاوت نشویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی یک شب ماندن یک فرد در زندان ده‌ها گرفتاری در زندگی وی به وجود می‌آورد، بنابراین نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نشویم، چرا که این امر عواقب سنگینی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز