خبرگزاری کار ایران

خطیب موقت نماز جمعه تهران؛

عاشورا جریانی مستمر در تاریخ است

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۸۴

بعضی می‌گویند فرهنگ عاشورا خردمندانه نبود و از اربعین به بعد خردمندانه شد و جمهوری اسلامی نیز در حال عبور از فرهنگ عاشورا به فرهنگ اربعین است. به خدا قسم شما نه عاشورا را شناختید و نه اربعین را.

خطیب موقت نمازجمعه تهران عاشورا را جریانی مستمر در تاریخ خواند و تاکید کرد: فرهنگ عاشورا فرهنگ قرآن است و همانند قرآن ابعاد عمیقی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: همانگونه که قرآن ابعاد عمیقی دارد، فرهنگ عاشورا نیز چنین است و راز و رمز نگهداشتن این فرهنگ و تشویق امامان به عزاداری سالار شهیدان این بوده که فرهنگ عزت و عظمت باقی بماند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه شب عاشورا، شب نجوای عاشوراییان با خدا بود افزود: آزادگان کربلا که اسیرانشان می خوانند نیز همین سیرت را ادامه دادند، طوری که امام سجاد(ع) فرمود در طول این سفر طولانی، نماز شب ایستاده عمه ام زینب(س) ترک نشد، فقط یک شب، آن هم در شب شام غریبان سالار شهیدان توان ایستاده نماز خواندن را نداشت.

خاتمی وفای عهد به خدا و امام(ع) به عنوان حجت خدا را دومین فرهنگ عاشورا خواند و اظهار داشت: فرهنگ سوم عاشورا احیای غیرت دینی و عدم اجازه تجاوز به حریم دین است که تجلی آن امر به معروف و نهی از منکر است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران دلسوزی نسبت به دشمن به مثابه بعد فرهنگی عاشورا یاد کرد و گفت: ولایتمداری پنجمین بعد فرهنگ عاشوراست و بر مبنای آن همه شهدای کربلا بر این بینش بودند که باید خود را فدای ولایت کنند.

وی فرهنگ عزت و ذلت‌ناپذیری را ششمین بعد فرهنگی عاشورا خواند وبیان کرد: فرهنگ دیگر مکتب عاشورا رعایت اخلاق و حقوق مردم است؛ امام حسین(ع) صبح عاشورا می‌فرماید: کسی که حق‌الناس برعهده‌اش است شایستگی حضور در این اردوگاه را ندارد و سخنی نیز در عصر عاشورا خطاب به امام سجاد(ع) دارد که می‌فرماید بپرهیز از ستم به کسی که یاوری جز خدا ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ۱۵ خرداد به عنوان آغاز انقلاب مصادف با روز ۱۲ محرم بود. عاشورایی‌ها بذر انقلاب را نشاندند و در طول دوران طاغوت، این محرم بود که شور حسینی را زنده کرد و رژیم هم از همین نگران بود.

خاتمی با یادآوری جایگاه و ابعاد شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی، افزود: آیت‌الله مهدوی‌کنی پس از انقلاب اسلامی هرجا که انقلاب حضور ایشان را می‌طلبید حاضر بود و استاد اخلاقی بود که ریاست، روشش را تغییر نداد و ذره‌ای خلل در او پیدا نشد چراکه ولایی بود و ولایی ماند.

خطیب جمعه تهران همچنین به درگذشت جورج جرداق نویسنده مسیحی اشاره کرد و گفت: جرداق عاشق مولا علی(ع) بود و ۴ دهه از عمرش را خرج مولا کرد و حاضر نشد با قلمی که در مورد حضرت علی نوشته است درباره شخصیت‌های دیگر بنویسد.

حجت الاسلام سیداحمد خاتمی افزود: بعد هشتم پیام عاشورا عنصر مقاومت است که شما در پوشش هیهات من‌الذله بیان می‌کنید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تحلیل‌های نادرست در خصوص عاشورا گفت: بعضی می‌گویند فرهنگ عاشورا خردمندانه نبود و از اربعین به بعد خردمندانه شد و جمهوری اسلامی نیز در حال عبور از فرهنگ عاشورا به فرهنگ اربعین است؛ به خدا قسم شما نه عاشورا و نه اربعین را نشناختید.

وی گفت: بعضی می‌خواهند فرهنگ مقاومت در قاموس انقلاب نماند اما مقاومت در درون انقلاب اسلامی هست و خواهد ماند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر اوباما در مورد تحریم ها و اینکه تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است، اظهار داشت: این تحلیل غلط است زیرا ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است و اگر درست می‌خواهید بفهمید، اتمام حجت، ما را به پای میز مذاکرات آورد.

خاتمی افزود: عده‌ای مکرر می‌گفتند شما دشمن‌تراشی می‌کنید؛ این مذاکرات اگر همین یک نتیجه را در پی داشت که دشمن قابل اعتماد نیست، کافی است.

امام جمعه موقت تهران در خصوص جمله یک مقام آمریکایی که به مشروعیت ایران در نزد جامعه بین‌المللی خدشه وارد کرده بود، بیان داشت: آیا شما و چند همپالگی صهیونیست‌تان جامعه بین‌الملل هستید؟ دروغ می گویید؛ جامعه بین‌الملل مردم دنیا هستند و امروز مردم منطقه آزادگی ملت ایران را می‌ستایند چرا که تنها ملتی که در برابر دیکتاتوری و استکبار ایستاده است شما ملت ایران هستید.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: ملت ایران مشروعیت خود را از مقاومت در برابر ۱ + ۵ در ۸ سال دفاع مقدس دارد و نیازی به مشروعیت بخشی شما ندارد.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به حمله جنایتکاران تروریست به عزاداران در عربستان بیان داشت: در این جریان ۸ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند که اگر این اقدام از سوی آل سعود نباشد، مربوط به پرورنده مکتب حاکم در عربستان یعنی وهابیت است.

وی ادامه داد: ‌ وهابیت یعنی وحشی‌گری، تروریست‌پروری و آدم‌کشی که عربستان باید در برابر اقدامات وهابیت نیز پاسخگو باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: برخی شبکه‌های عربی را بستند، عده‌ ای را دستگیر کردند اما خودکرده را تدبیر نیست. آتشی که خودتان روشن کرده‌اید دودش به چشم خودتان می رود و راه دوری از این آتش این است که از مکتب آدم‌کش وهابیت کناره‌گیری کنید، کار این مکتب تولید تروریسم است.

خاتمی افزود: از یمن عبرت بگیرید، در کشور یمن دیدند که اکثریت مردم چه چیز را می‌خواهند و با این کار آرامش به این کشور بازگشت، با بگیر و ببند و آدم‌کشی روی آرامش را نمی‌بینید.

وی اشاره به جنایت‌های صهیونیست ها در فلسطین، بیان کرد: در فلسطین نیز نظامیان صهیونیست به مسجد‌الاقصی یورش بردند که برخی حکام منطقه به صورت آبکی این جریان را محکوم کردند ولی به نظر نمایشی است، دبیرکل سازمان ملل و مسئول اتحادیه اروپا نیز دو طرف را محکوم کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز