خبرگزاری کار ایران

محمدجواد لاریجانی در دیدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل:

حقوق بشر یکی از ابعاد توسعه مدنی ماست

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۴۰۹

دستاورد جمهوری اسلامی ایران در ۳۵ سال گذشته را تجربه ایجاد یک نظام مدنی، سیاسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی دانست و گفت: این تجربه تاریخ‌ساز برای ما بسیار مهم و بزرگ است و همه کشورها خصوصاً کشورهای غربی باید به این تجربه احترام بگذارند.

دبیر ستاد حقوق بشر به همراه هیأت عالی‌رتبه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران با زیدالحسین کمیسر عالی حقوق بشر جدید سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا؛ در این دیدار که در محیط کاری و در فضایی دوستانه انجام شد، محمدجواد لاریجانی ضمن تبریک انتصابِ این دیپلمات اردنی مسلمان به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که در دوران مسئولیت وی حقوق بشر ارتقاء پیدا کند و دوره موفقیت‌آمیزی را پشت سر بگذارد.

لاریجانی در ادامه بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در ۳۵ سال گذشته را تجربه ایجاد یک نظام مدنی، سیاسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی دانست و گفت: این تجربه تاریخ‌ساز برای ما بسیار مهم و بزرگ است و همه کشورها خصوصاً کشورهای غربی باید به این تجربه احترام بگذارند.

سرپرست هیأت عالی‌رتبه کشورمان در بیستمین نشست گروه کاری یو. پی. آر ایران در ژنو با اشاره به اینکه تجربه دموکراسی در ایران بر مبنای عقلانیت سکولار و لیبرال غرب نیست بلکه بر پایه عقلانیت اسلامی قرار گرفته است که ریشه در فقه پویای شیعی دارد که قادر است برای مسائل جدید دنیا، راهکارهای جدید و به روز کند افزود: حتی نگاهی اجمالی به کارکرد این تجربه نشان می دهد که در ۳۵ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران از یک کشور حاشیه‌ای و دست‌نشانده آمریکا و دول اروپایی به یک ایران قدرتمند در همه حوزه‌های علمی و فناوری تبدیل شده است و اکنون در خط مقدم پیشرفت و توانمندی‌های تأثیرگذار منطقه‌ای قرار دارد.

لاریجانی گفت: ممکن است گفته شود بخش‌هایی از ساختار دموکراسی نمایندگی ما در ایران برگرفته از تجربیات دولت‌های غربی است. ما این را به خوبی می‌دانیم ولی همه این‌ها در چارچوب عقلانیت اسلامی تعریف شده و معنای حقیقی خود را پیدا کرده و این‌گونه است که دموکراسی بزرگ جدیدی در خاورمیانه ظهور کرده که می‌تواند الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع حقوق بشر یکی از ابعاد توسعه مدنی ما است، افزود: طبیعتاً برای ما حقوق بشر نه آمریکایی است و نه غربی، بلکه منطق خود را در همین فضای عقلانیت اسلامی پیدا می‌کند، لذا اهتمام ما به مسأله حقوق بشر یک مسأله حاشیه‌ای نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همکاری با نهادهای بین‌المللی، شامل تعامل سازنده، همکاری‌های محتوایی و جهان‌شمولی چندفرهنگی است.

لاریجانی در ادامه نظرات خود را درباره فرآیندهای بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر مطرح و ابراز امیدواری کرد در دوران مسئولیت کمیسر جدید، حوزه فعالیت‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی حقوق بشر گسترش پیدا کند.

در این دیدار " زید الحسین "، دیپلمات ۵۰ ساله اردنی که اولین مسلمان عربی است که در بالاترین پست سازمان ملل منصوب شده ضمن استقبال از اهتمام ایران در همکاری با شورای حقوق بشر و فرایند بررسی دوره ای جهانی(یو. پی. آر) گفت: در دنیای امروز باید به رنج انسان‌ها از هر نژاد و مذهبی که هستند حساس باشیم و در بحثبررسی وضعیت حقوق بشر کشورها نباید صرفاً روی نقاط منفی تمرکز کرد و باید نقاط مثبت و تلاش های انجام شده را مدنظر قرار داد.

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه از اینکه هیأت جمهوری اسلامی در رسیدگی به مباحثو حتی انتقادها با سعه صدر عمل کرده است استقبال و خاطرنشان کرد: علاقمندم ارتباط میان دفتر من و ستاد حقوق بشر حفظ شده و توسعه یابد و برخی از مباحثبه تفصیل پیگیری شود و ما با یک افق جدید در صحنه بین‌المللی، مسائل حقوق بشری را پیش ببریم.

در پایان این دیدار، نحوه همکاری‌های آینده و توافقات کلی مورد بحثقرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز